Serwisy ogłosiły, że do połowy 2015 roku nastąpi całkowite rozdzielenie ich usług. Od 2002 roku oferujący mobilne płatności PayPal funkcjonował jako jedna z ważniejszych części aukcyjnego eBaya. PayPal tworzyli ludzie, którzy następnie rozpoczynali kolejne ważne dla międzynarodowego internetu i przedsiębiorczości przedsięwzięcia. Elon Musk obecnie zajmuje się podbijaniem kosmosu i tworzeniem elektrycznych samochodów, a Peter Thiel pracuje nad kształceniem nowych kadr innowatorów. Ich serwis jako pierwszy w historii oferował weryfikację mechanizmem CAPTCHA oraz był w stanie skutecznie usunąć z rynku konkurencję. Jednak dobra passa nie trwa wiecznie.
Wszystko się zmienia
Internet się zmienia, a wraz z każdym kolejnym rokiem powstają w nim nowe trendy. Przyszłość to wszystko, co związane z mobilnością, dlatego na rynku poza PayPalem pojawiają się nowe rozwiązania wykorzystujące smartfony jako portfele przyszłości. Mimo iż serwis raportował wzrost obsługiwanych transakcji o 29 proc. do poziomu 55 mld dolarów (rdr za drugi kwartał 2014), to za chwilę będzie musiał stanąć do poważnej walki z systemem Apple Pay.
Konkurencja od Apple jest prosta i, jak wszystko z Cupertino, dopracowana pod względem wyglądu w najdrobniejszych szczegółach. Zasada działania nie może być prostsza – iPhone staje się portfelem, kartą płatniczą i gotówką w jednym. We współpracy z głównymi operatorami kart kredytowych na świecie. Dodatkowo poza firmą Tima Cooka do boju o rynek mobilnych płatności włącza się Google, który prawdopodobnie ma na ten cel poważne fundusze i być może będzie w stanie przejąć firmę Square lub Stripe specjalizujące się w obsłudze tej technologii. Trzecim elementem nowej układanki staje się także Facebook. Serwis społecznościowy przejął w czerwcu byłego szefa PayPala, Davida Marcusa i powierzył mu kierowanie rozwojem swojego komunikatora Messenger. Obecnie jest to baza ponad 200 mln korzystających z niego użytkowników, którzy dzięki nowym funkcjonalnościom byliby w stanie posługiwać się takim Messengerem jako ułatwieniem w dokonywaniu płatności. Na świecie jest obecnie wiele przykładów, że komunikator może stać się ogromnym ułatwieniem w przyciąganiu uwagi użytkowników w stronę mikro- a następnie normalnych płatności, nawet na skalę makro. Można płacić poprzez chiński WeChat, a japoński Line (choć należy do koreańskiego kapitału) zarabia poważne sumy na sprzedaży wirtualnych naklejek. Oba serwisy to komunikatory.
Potrzeba specjalistów
Przed Davidem Marcusem stoi zadanie podniesienia świadomości płatności przy pomocy facebookowego Messengera i skierowanie krzywej przychodów z obsługiwanych transakcji w górę. Jak na razie zyski Facebooka rosną dzięki reklamom, a wykres płatności stoi w miejscu od miesięcy. Jeżeli mało byłoby konkurencji nowego typu na rynku, to od połowy września graczem nie do pominięcia jest chiński serwis Alibaba, który po udanym debiucie w Nowym Jorku, także może ruszyć na nowe zakupy. Chińczycy obsługują już internetowe płatności przy pomocy swojego Alipay i być może szykują się do przejęcia eBaya. Kto wie, czy w kręgu ich zainteresowań nie znajduje się także PayPal.
Rozdzielenie eBaya i PayPala będzie skutkować także odejściem obecnego prezesa serwisu aukcyjnego, Johna Donahoe. Według niego w niedalekim horyzoncie czasowym możliwości sieciowych płatności znacznie przewyższą potencjał eBaya. Markom lepiej będzie korzystać z dotychczasowych powiązań jako osobnym bytom. Analitycy firmy Gartner spodziewają się, że mobilne transakcje urosną dwukrotnie wobec obecnego poziomu już w 2017 roku i ich rynek będzie wart ponad 720 mld dolarów. Tempo wzrostu utrzyma się na poziomie 35 proc. rocznie prowadząc do 450 mln korzystających z nich użytkowników w ciągu najbliższych 3 lat. PayPal musi zrestrukturyzować swoje szeregi i szybko zastanowić się nad nowymi możliwościami do zaproponowania swoim odbiorcom, inaczej już niedługo może być za późno na zmiany w skostniałej strukturze. Przed nowym szefem serwisu, Danem Schulmanem, który wcześniej kierował American Express, stoi bardzo odpowiedzialne zadanie. Przede wszystkim trzeba postawić na innowacje.