Nowe wyzwanie dla reklamy

Branża reklamowa szuka odpowiedzi na pytanie, jak mierzyć dziś sukcesy domów mediowych.

Aktualizacja: 01.11.2015 22:10 Publikacja: 01.11.2015 21:49

Budżety i przychody domów mediowych w Polsce

Foto: Rzeczpospolita

Jedyny istniejący dziś raport domów mediowych to międzynarodowy ranking organizacji Recma. Wysoką pozycję w tym rankingu domy mediowe wykorzystują w czasie negocjacji z klientami, więc każda jego edycja budzi w branży emocje. Bywa, że także dlatego, iż metodologia gromadzenia danych przez Recma nie jest idealna.

Recma nieidealna

W tym roku kilka domów mediowych w Polsce zakwestionowało najnowszy ranking.

– Poprosiliśmy Recma o listę naszych klientów, w oparciu o którą szacowane są obroty, z rzeczywistą liczba pokrywała się ich część – mówi przedstawiciel jednego z największych domów mediowych w Polsce.

Powtarzają się uwagi do tego, że Recma czasem przypisuje danemu domowi mediowemu cały lokalny budżet reklamowy jakiegoś koncernu, podczas gdy zarządza on na danym rynku np. tylko wydatkami na wybrane media.

Na plus należy jednak Recmie policzyć, że uwagi uwzględnia.

KRS zamiast obrotów?

Zdaniem Rafała Szysza, prezesa i założyciela audytora branży reklamowej Stars, problem z raportem Recma rozwiązałoby publikowanie raportu domów mediowych w oparciu o ich wyniki finansowe podawane KRS.

– Po zestawieniu tak podliczonych danych z rankingiem Recma widać, że z pieniędzy, które pokazuje Recma, wyparowało 60 proc. – mówi Szysz. Inny jest też od razu w zestawieniu przychodowym lider rynku (patrz: wykresy).

Oba zestawienia mogą być dla reklamodawców ciekawe, ale trudno je porównywać. – Na pewno dane pochodzące z KRS są bliższe obrotom danej spółki niż dane Recmy, które nie pokazują realnych budżetów, jakimi operują agencje mediowe. Wykorzystują one bowiem dane monitoringowe oparte na cennikach. Raport Recma nie jest też idealny. Audytor potrafi się pomylić nawet o 100 mln euro, niewłaściwie przypisując klientów do agencji. Teraz też poprawia swój tegoroczny ranking – mówi Piotr Piętka, prezes Starcom Mediavest Group.

Sama Recma uważa porównywanie dwóch zestawień za nieadekwatne. – Nasze podsumowanie jest czymś innym niż przychody wykazywane przez spółki w raportach finansowych. Naszym celem nie jest publikowanie ani obrotów, ani przychodów agencji mediowych – mówi „Rz" Amine Benhmade z Recma.

Jak dodaje, metodologia Recma opiera się na szacunkach wydatków firm, jakie są klientami danych domów mediowych i uwzględnia niestandardowe działania agencji mediowych.

Branża liczy na zmiany

Domy mediowe nie są zwolennikami podsumowywania ich przychodów zamiast obsługiwanych budżetów. – Część reklamodawców samodzielnie opłaca faktury w mediach, więc wartość zaplanowanych faktycznie przez daną agencję budżetów nie wlicza się do jej przychodów – mówi Izabela Albrychiewicz, prezes domu mediowego MEC. Na dowód przypomina, że szacunkowa wartość rynku reklamy netto (ok. 7 mld zł) jest w Polsce wyższa niż suma przychodów domów mediowych wynikająca z KRS (ok. 5,5 mld zł).

Zdaniem Piotra Piętki Recma powinna po prostu poświęcać dziś trochę więcej czasu, by ustalić, kto obsługuje jakiego klienta lub jaką część jego budżetów reklamowych.

– Rynek jest znacznie bardziej skomplikowany niż kilka lat temu. Najlepsze firmy z naszej branży to już nie domy mediowe, ale agencje marketingu zintegrowanego, dla których planowanie i zakup mediów to tylko część kompetencji. Prowadzimy o tym z Recmą rozmowy – mówi. Tego, czy wyniki z KRS mogłyby być alternatywą dla Recmy, nie chciał na gorąco komentować Paweł Tyszkiewicz, pełnomocnik zarządu zrzeszającej agencje mediowe SKM SAR.

Jedyny istniejący dziś raport domów mediowych to międzynarodowy ranking organizacji Recma. Wysoką pozycję w tym rankingu domy mediowe wykorzystują w czasie negocjacji z klientami, więc każda jego edycja budzi w branży emocje. Bywa, że także dlatego, iż metodologia gromadzenia danych przez Recma nie jest idealna.

Recma nieidealna

Pozostało 91% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie