Wartość całego rynku telewizyjnego po dziewięciu miesiącach SMG szacuje na 2,79 mld złotych, czyli o 4,2 proc. wyżej niż rok wcześniej. W trzecim kwartale wpływy reklamowe telewizji wzrosły o 6,4 proc., podczas gdy w pierwszym kwartale reklama telewizyjna odnotowała 3,7 proc. a w drugim 3 proc. – wynika z raportu agencji SMG (dawniej autorem raportu był Starlink).
W trzecim kwartale wzrosły nawet wpływy tzw. Wielkiej Czwórki: TVP1, TVP2, TVN i Polsatu, które łącznie zwiększyły swoje przychody ze spotów o blisko 5 proc. (choć po dziewięciu miesiącach nadal notowały niewielki spadek). Ich przychody ze sponsoringu i lokowania produktu spadły o 9,62 proc. - Należy mieć jednak na uwadze, że wakacje to okres wielu powtórek programów i mimo, że niektóre stacje oferują nowe odcinki seriali, to mało jest możliwości lokowania produktu. Jest to również efekt bazy – w zeszłym roku na przełomie czerwca i lipca TVP transmitowała Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej w Brazylii, przy których wielu reklamodawców obecnych było sponsoringowo – podaje SMG.
Po trzech kwartałach wyraźnie widać, że grupą najsilniej rosnących reklamowo stacji są nowe kanały nadawane naziemnie cyfrowo (oprócz Wielkiej Czwórki), które zwiększyły swoje wpływy reklamowe po trzech kwartałach tego roku o 29,2 proc. - Udział tych kanałów w rynku reklamy telewizyjnej w analizowanym okresie był bliski 20 proc. wobec 16 proc. między lipcem a wrześniem 2014 roku. W grupie stacji dostępnych za pośrednictwem naziemnej telewizji cyfrowej najszybciej wolumenowo rosną przychody TV4. Tymczasem TVN7 i TV Puls pozostają na porównywalnym poziomie do trzeciego kwartału 2014. Najszybsza dynamikę (ok. 90 proc.) odnotowują Fokus TV i Polsat Sport News – podaje SMG.
Jak podliczyła agencja, przychody pozostałych stacji tematycznych, dostępnych za pośrednictwem sieci kablowych i satelitarnych spadły po trzech kwartałach o o 1,1 proc., a ich udział w całym rynku reklamy telewizyjnej zmalał do 22,2 proc. z 23,9 proc. rok wcześniej. - Potwierdza się tym samym wcześniejsza teza SMG, iż segment osiągnął już stabilizację, a wzrostów można oczekiwać w szczególności od kanałów dostępnych na multipleksach – podano. Łącznie wszystkie kanały nadawane naziemnie cyfrowo wygenerowały po III kw. 58 proc. całego rynku reklamy telewizyjnej w Polsce.
Prognozy agencji na pozostałą część roku są optymistyczne. - Czwarty kwartał powinien przynieść wzmocnienie presji popytowej zgodnie z trendami makroekonomicznymi obserwowanymi obecnie w Polsce. Obecnie nie widać niepokojących wpływów dochodzących z zagranicy. Estymujemy, że wzrost inwestycji w reklamę telewizyjną w całym roku 2015 wyniesie 4,5 proc. – komentuje w raporcie Piotr Piętka, prezes SMG w Polsce. Jego zdaniem w przyszłym roku wzrosną inwestycję w reklamy wideo online: zarówno serwisy VOD, jak też video dostępne w You Tube czy też na Facebooku. - Rok 2016 będzie także rokiem pierwszych prób z zakupem automatycznym (programmatic buying) w telewizji i dzięki temu przyniesie wiele nowych możliwości – dodaje.