Co dalej z Polska Press? Kandydat na prezesa odkrywa karty

Orlen kończy przyjmowanie kandydatów do zarządu wydawniczej grupy. Jednym z nich jest wieloletni menedżer wysokiego szczebla w radiowej grupie RMF. Opowiada on „Rz”, jaki ma plan na orlenowskie media.

Publikacja: 04.03.2024 17:14

Co dalej z Polska Press? Kandydat na prezesa odkrywa karty

Foto: Adobe Stock

We wtorek, 5 marca, mija przedłużony o kilka dni termin zgłaszania kandydatur na stanowisko prezesa i członka zarządu Polska Press, wydawnictwa należącego obecnie do paliwowej grupy Orlen. Edyta Olkowicz, rzeczniczka Orlenu, na pytania o przebieg rekrutacji do momentu wydłużenia terminu odpowiada tylko: „Orlen nie udziela informacji na temat trwających postepowań rekrutacyjnych”. Pytaliśmy m.in. o to, ile osób zgłosiło się na rekrutowane stanowiska oraz jak przebiega wybór menedżerów wydawnictwa.

Procedura budzi zainteresowanie m.in. dlatego, że rząd premiera Donalda Tuska zapowiedział odpolitycznienie spółek, w których Skarb Państwa ma udziały.

Czytaj więcej

Orlen zmienia decyzję. Więcej czasu dla chętnych na prezesa Polska Press

Marek Dworak chce pokierować Polska Press

Jak się dowiedzieliśmy, na stanowisko prezesa Polska Press kandyduje m.in. Marek Dworak, niegdyś wiceprezes nadawcy radia RMF, a potem wieloletni prezes Grupy Broker FM.

– Kandyduję na to stanowisko, ponieważ uważam, że wolne, niezależne i dobrze zarządzane media są bardzo ważnym elementem demokracji. Chęć odbudowania etosu i niezależności dziennikarskiej jest moją podstawową motywacją wystartowania w konkursie – mówi nam Marek Dworak.

– Niezależność dziennikarska i rzetelne służenie społeczeństwu jest podstawowym zadaniem mediów, co w ostatnich latach, szczególnie w mediach publicznych, ale nie tylko, zastąpiła propaganda na rzecz władzy – dodaje.

Czytaj więcej

Sprzedaż wydawnictwa Polska Press przez Orlen. Jest komentarz resortu aktywów

Pomysł na wydawnictwo Orlenu

– Polska Press, jako grupa medialna o bardzo dużym lokalnym potencjale, posiadająca 20 dzienników regionalnych, 23 serwisy internetowe, zatrudniająca ponad 1500 osób, daje moim zdaniem możliwość stworzenia interaktywnego i nowoczesnego medium. Może być źródłem informacji dla lokalnych społeczności, skupiać się na komunikacji z mieszkańcami na poziomie województwa, powiatu i gminy, pomagając im w rozwiązywaniu bieżących problemów i promując ich inicjatywy. Mam pomysł na to, jak mogłaby działać w sposób efektywny, a jednocześnie utrzymać charakter medium dla społeczności lokalnych i nie kojarzyć się z żadną z opcji politycznych – deklaruje menedżer.

Dworak jest związany z rynkiem medialnym od ponad 30 lat. – Obecnie zajmuję się głównie działalnością doradczą. Jestem członkiem rady nadzorczej e-Kiosku, ale zapowiedziałem rezygnację z tej funkcji w sytuacji, gdybym wygrał w naborze na prezesa Polska Press – informuje Marek Dworak.

„Giełda zapewni niezależność" 

E-Kiosk, internetowy dystrybutor prasy, należy do Gremi Media, wydawcy m.in. „Rzeczpospolitej” i „Parkietu”. Obie spółki notowane są na rynku NewConnect, prowadzonym przez GPW. Na warszawskiej giełdzie notowana jest też Agora, wydawca „Gazety Wyborczej”. W skład tej grupy wchodzą także sieć kin Helios, grupa radiostacji z Radiem Zet i spółka reklamy zewnętrznej AMS. 

– Uważam, że rozwiązaniem do rozważenia dla Polska Press byłoby, po jej restrukturyzacji, wprowadzenie wydawnictwa na giełdę papierów wartościowych, która ze względu na rozproszenie kapitału oferuje możliwość stworzenia struktury właścicielskiej zapewniającej niezależność spółki od wpływów politycznych. Oczywiście, jestem gotowy na kontrargumenty i dyskusję na ten temat – mówi nam Marek Dworak. 

W 2022 r. Polska Press miała 329 mln zł przychodu i 23 mln zł straty netto. Poza dziennikami regionalnymi i serwisami internetowymi posiada także drukarnie.

We wtorek, 5 marca, mija przedłużony o kilka dni termin zgłaszania kandydatur na stanowisko prezesa i członka zarządu Polska Press, wydawnictwa należącego obecnie do paliwowej grupy Orlen. Edyta Olkowicz, rzeczniczka Orlenu, na pytania o przebieg rekrutacji do momentu wydłużenia terminu odpowiada tylko: „Orlen nie udziela informacji na temat trwających postepowań rekrutacyjnych”. Pytaliśmy m.in. o to, ile osób zgłosiło się na rekrutowane stanowiska oraz jak przebiega wybór menedżerów wydawnictwa.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Nowy „Plus Minus”: 20 lat Polski w UE. Dobrze wyszło (tylko teraz nie wychodźmy!)
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane