Kina wychodzą ze strat. Dostały drugą szansę

Vue, właściciel Multikina, oraz Cineworld, do którego należy Cinema City, wychodzą z kłopotów i liczą na renesans sektora. Ale łatwo nie będzie.

Publikacja: 13.07.2023 03:00

Kina wychodzą ze strat. Dostały drugą szansę

Foto: Adobe Stock

W Boxoffice.pl są już ostateczne dane kin w Polsce za pierwsze półrocze 2023 r., a w elektronicznym Krajowym Rejestrze Sądowym właśnie pojawiają się sprawozdania największych przedstawicieli sektora w kraju za 2022 r. Z obu źródeł płyną podobne wnioski: przed kinami i ich inwestorami nowe otwarcie.

Realna prognoza

O tym, że sieci multipleksów przetrwają, zdecydowali już wierzyciele ich właścicieli, będących dużymi międzynarodowymi sieciami kin. Teraz pora na widzów. A ci wracają do kin, choć nie tak gremialnie, jak mówiły prognozy.

14,7 mln biletów za 298 mln zł sprzedały kina w Polsce w pierwszym półroczu 2023 na wszystkie filmy z wyjątkiem tych dystrybuowanych przez UIP – wynika z ostatecznych danych Boxoffice.pl dla tego okresu. To dane lepsze niż w analogicznym okresie 2022 r., ale nadal słabsze niż w roku 2019. Ostatnim roku przed pandemią, która wywróciła kinowy rynek do góry nogami.

Rok temu w tym samym czasie i wg tej samej metodologii sprzedało się 12,1 mln biletów za 219 mln zł. Mamy więc wzrost widowni o około 21 proc., a przychodów o około 37 proc.

Do tych liczb trzeba jeszcze doliczyć wyniki United International Pictures, dystrybutora m.in. „Super Mario Bros”, który swoich rezultatów do Boxoffice.pl nie przekazuje. Uwzględniając je, rok temu w ciągu półrocza kina sprzedały 19,4 mln biletów (dane Agory).

Grupa Agora, właściciel sieci kin Helios, przewidywała na początku roku, że w całym 2023 r. kina w Polsce sprzedadzą o około 20 proc. biletów mniej niż w roku 2019, czyli około 48 mln sztuk. W minionym półroczu branży sporo więc zabrakło, aby uzyskać połowę tego wyniku. Na filmy UIP musiałoby pójść w tym czasie 9 mln widzów, co jest mało prawdopodobne.

Z drugiej strony wydaje się, że prognoza Agory wskazująca, że tegoroczny wzrost frekwencji powinien wynieść około 15 proc. w porównaniu z 2022 r., jest nadal realna.

Na przykład dlatego, że w tym tygodniu do kin wchodzi siódma część „Mission Impossible”, a ubiegłoroczny film z Tomem Cruise’em („Top Gun: Maveric”) dowiódł, że aktor nadal cieszy się popularnością.

Pożyczkodawcy u steru

Na to, że kina odbudują utraconą pozycję, postawili na początku roku wierzyciele dwóch z trzech sieci kinowych: Vue, właściciela Multikina, i Cineworld, właściciela Cinema City. W obu wypadkach podmioty finansujące kina stały się ich akcjonariuszami.

Widać to we właśnie opublikowanym sprawozdaniu finansowym Multikina za 2022 r. Sieć multipleksów, która w ub.r. uzyskała 304 mln zł przychodu (wzrost o 87 proc. ze 162 mln zł w 2021 r.) i miała 19 mln zł straty netto, podała m.in., że zakończył się proces restrukturyzacji grupy, do której należy.

Polegała ona na konwersji długu na kapitał skutkującej obniżeniem długu o 470 mln funtów, uzyskaniu uprzywilejowanego kredytu 87,4 mln euro i zmianie struktury właścicielskiej. Polska firma ujawniła też, że poręczyła za zobowiązania Vue oraz że jej akcje stały się przedmiotem zastawu.

Z kolei w dokumentach Vue można przeczytać, że jednym z binesowych założeń, na których opiera się odbudowa grupy, jest frekwencja kinowa. Założono, że w 2023 r. średnio wyniesie ona w krajach działalności Vue 80 proc. średniej frekwencji z lat 2017–2019. W 2024 r. – już 97 proc.

Nową strukturę udziałowców Vue tworzą podmioty, które udzieliły jej finansowania (ang. senior lenders). Kim są, trudno dowiedzieć się z dokumentów międzynarodowej grupy. Domniemywa się jednak, że nie ma wśród nich kanadyjskich funduszy private equity, które kupiły Vue - Omers i Aimco.

„Financial Times” podawał, że największym pojedynczym akcjonariuszem Vue może zostać fundusze hedgingowy Barings.

Do zamknięcia tego wydania „Rzeczpospolitej” w e-KRS nie było sprawozdania Cinema City Poland. W wypadku właściciela tej sieci – Cineworldu – może dojść do podobnych zmian jak w wypadku Vue. W domyśle, to podmioty finansujące grupę staną się jej udziałowcami, obejmując udziały w spółce NewCo.

Cineworld potwierdził to pod koniec czerwca, zawiadamiając inwestorów giełdowych, że nie mogą liczyć na odzyskanie wartości akcji. Te szorują po dnie. Podał także, że szefem NewCo ma być Eric Foss, menedżer szefujący w przeszłości m.in. Pepsi.

Sieć kin Helios zakończyła miniony rok z 338 mln zł przychodu (wzrost o 56 proc. rok do roku) oraz 36 mln zł straty netto. Strata pogłębiła się w porównaniu z tą z 2021 r. Tomasz Jagiełło, prezes Heliosa, nie wykluczył wcześniej, że z czasem kinowa sieć może się zmniejszyć o nierentowne obiekty. W ramach poszukiwania oszczędności pod koniec ub.r. Helios przeprowadził zwolnienia grupowe.

W Boxoffice.pl są już ostateczne dane kin w Polsce za pierwsze półrocze 2023 r., a w elektronicznym Krajowym Rejestrze Sądowym właśnie pojawiają się sprawozdania największych przedstawicieli sektora w kraju za 2022 r. Z obu źródeł płyną podobne wnioski: przed kinami i ich inwestorami nowe otwarcie.

Realna prognoza

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Bruksela uznaje platformę porno za VLOP i… każe chronić nieletnich i ujawnić reklamy
Materiał Promocyjny
Mity i fakty - Czy to prawda, że elektryczne auta palą się częściej niż spalinowe?
Media
Oferty naciągaczy zalewają Polskę. „Króluje” Facebook
Media
Satelitarna telewizja do lamusa? Tak radzą sobie największe platformy w Polsce
Media
Nadużycia w Biełsacie? TVP zawiadamia prokuraturę. Romaszewska: ubeckie metody
Media
Z big techami da się walczyć. Czy dojdzie do pozwów zbiorowych nad Wisłą?