Reklamy nas już tak nie denerwują

W ubiegłym roku Polacy poskarżyli się Radzie Reklamy na nieetyczne reklamy niecałe 700 razy. To znacznie mniej niż w 2014 roku, kiedy skarg było prawie 2,5 tysiąca.

Publikacja: 25.05.2016 07:18

Reklamy nas już tak nie denerwują

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek jd Jerzy Dudek

Zdaniem Rady Reklamy mniejsza liczba skarg to skutek tego, że ubiegły rok raczej nie obfitował w kontrowersyjne kampanie, z jakimi mieliśmy do czynienia w poprzednich latach. Ale też najwidoczniej złagodnieliśmy, bo w ogóle odzew Polaków na najbardziej denerwujące ich kampanie był w ubiegłym roku słabszy.

– W 2014 roku na reklamę firmy Ballerina wpłynęło ponad 1600 skarg. Na najbardziej skarżoną reklamę roku 2015 – promującą kosmetyki marki Playboy –261 - podaje Rada Reklamy.

W przypadku kosmetyków Playboya Komisja Etyki Reklamy przychyliła się do skarg i uznała, że reklama powinna zniknąć z mediów.

- Skarżący zwracali uwagę na fakt, że przekaz promujący loterię, zachęca do wysyłania „seksownych selfie" przy czym w konkursie mogą brać udział osoby w wieku od 13 lat. Konsumenci podkreślali, że według wielu badań tzw. sexting jest jednym z najbardziej ryzykownych dla młodych ludzi zachowań – podaje Rada Reklamy.

Skargi na tę jedną kampanię przeważyły w ogólnym zestawieniu i spowodowały, że najczęściej oprotestowywanym sektorem była właśnie branża kosmetyczna. Ale często skarżyliśmy się też na promocję produktów rozrywkowych (tu przodowała kampania promująca film „Polskie gówno") oraz na reklamy suplementów diety, z którymi walczy aktualnie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a Ministerstwo Zdrowia rozważa poważne zaostrzenie przepisów dotyczących promocji paraleków i suplementów diety.

- Najczęściej skarżona była reklama suplementu diety Tulleo, na którą wpłynęło 65 skarg. Odbiorcy zwracali uwagę, że reklama, promująca syrop ułatwiający zasypianie dzieciom, może odwracać uwagę od możliwych przyczyn problemów z zasypianiem, natury psychologicznej lub o podłożu chorobowym – podaje Rada Reklamy.

Najczęstszymi argumentami skarżących było to, że reklamy są nieodpowiednie dla dzieci, agresywne i posługują się strachem. Najczęściej skarżono się na reklamy internetowe (342 skargi), następnie telewizyjne (157 skarg) i outdoorowe (130 skarg).

- W porównaniu z rokiem 2014 zdecydowanie wzrosła liczba skarg na reklamy radiowe - z 15 do 43 – podaje Rada.

Eksperci z Komisji Etyki Reklamy Komisja Etyki Reklamy w większości przypadków (484 skarg), całkowicie lub częściowo skargi uznała, a 110 odrzuciła. 94 skargi nie spełniały wymogów formalnych, a cztery przekazano do rozpatrzenia przez organy administracji publicznej.

-ele

Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku