O godz. 11.00 należący do amerykańskiego koncernu Discovery kanał Animal Planet HD zacznie nadawanie pierwszego pasma telewizyjnego skierowanego do psów. Program potrwa godzinę. Jak zapewnia nadawca, „został przygotowany we współpracy z doświadczonymi naukowcami z dziedziny weterynarii, psiej behawiorystki i dostosowany jest do psich zmysłów".
Lek na lęk separacyjny
To nie polski wynalazek, w USA Discovery od dwóch lat ma udziały w całodobowym kanale nadającym materiały wyłącznie dla psów – Dog TV.
– Powstanie konceptu telewizji dla psów poprzedziło wiele badań przeprowadzonych na uniwersytetach na całym świecie. Ich wyniki dowiodły, że zwierzę pozostawione w domu bez opieki narażone jest na tzw. lęk separacyjny. Według naukowców włączenie TV jest dobrym sposobem na zmniejszenie takiego napięcia – przekonuje Bartłomiej Główczyński, dyrektor kanałów lifestylowych w Polsce z Discovery Networks CEEMEA.
Nie tylko spacer
Choć pomysł w pierwszej chwili wydaje się szalony, Anna Jupowicz-Ginalska, medioznawczyni z Instytutu Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego, uważa, że ma potencjał. Także w Polsce. – To kolejny sposób na realizowanie idei telewizji jak najbardziej dopasowanej do potrzeb widzów. Pytanie, jaki ustalono dla tego projektu próg rentowności, ale w dużych miastach i wśród widzów, którzy najszybciej i najbardziej entuzjastycznie reagują na nowości, na pewno znajdzie odbiorców – mówi. Jak przypomina, pierwsze telewizje dla niemowlaków, stosujące podobne zabiegi – nasycone kolory, śmiech w tle – także budziły na rynku konsternację, a dziś są akceptowaną w branży niszą.
Wspomniana Dog TV jest nadawana nie tylko w USA, ale łącznie na 12 rynkach (m.in. w Japonii, Chinach, Korei Południowej, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Portugalii i w Australii). Na świecie dociera już do 20 mln domów. Nadaje trzy rodzaje programów dla zwierząt: relaksacyjne (bardziej statyczne), stymulujące (w tych najczęściej psy biegają w otoczeniu przyrody) oraz takie, które pokazują różne scenki z psami.