Telewizje wabią psią widownię

W sobotę w Polsce ruszy pierwszy program... dla psów. Na świecie całodobowe kanały dla zwierząt odbiera ponad 20 mln gospodarstw domowych.

Aktualizacja: 03.06.2016 08:26 Publikacja: 02.06.2016 22:00

Psi kanał pomaga czworonogom w relaksie.

Psi kanał pomaga czworonogom w relaksie.

Foto: materiały prasowe

O godz. 11.00 należący do amerykańskiego koncernu Discovery kanał Animal Planet HD zacznie nadawanie pierwszego pasma telewizyjnego skierowanego do psów. Program potrwa godzinę. Jak zapewnia nadawca, „został przygotowany we współpracy z doświadczonymi naukowcami z dziedziny weterynarii, psiej behawiorystki i dostosowany jest do psich zmysłów".

Lek na lęk separacyjny

To nie polski wynalazek, w USA Discovery od dwóch lat ma udziały w całodobowym kanale nadającym materiały wyłącznie dla psów – Dog TV.

– Powstanie konceptu telewizji dla psów poprzedziło wiele badań przeprowadzonych na uniwersytetach na całym świecie. Ich wyniki dowiodły, że zwierzę pozostawione w domu bez opieki narażone jest na tzw. lęk separacyjny. Według naukowców włączenie TV jest dobrym sposobem na zmniejszenie takiego napięcia – przekonuje Bartłomiej Główczyński, dyrektor kanałów lifestylowych w Polsce z Discovery Networks CEEMEA.

Nie tylko spacer

Choć pomysł w pierwszej chwili wydaje się szalony, Anna Jupowicz-Ginalska, medioznawczyni z Instytutu Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego, uważa, że ma potencjał. Także w Polsce. – To kolejny sposób na realizowanie idei telewizji jak najbardziej dopasowanej do potrzeb widzów. Pytanie, jaki ustalono dla tego projektu próg rentowności, ale w dużych miastach i wśród widzów, którzy najszybciej i najbardziej entuzjastycznie reagują na nowości, na pewno znajdzie odbiorców – mówi. Jak przypomina, pierwsze telewizje dla niemowlaków, stosujące podobne zabiegi – nasycone kolory, śmiech w tle – także budziły na rynku konsternację, a dziś są akceptowaną w branży niszą.

Wspomniana Dog TV jest nadawana nie tylko w USA, ale łącznie na 12 rynkach (m.in. w Japonii, Chinach, Korei Południowej, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Portugalii i w Australii). Na świecie dociera już do 20 mln domów. Nadaje trzy rodzaje programów dla zwierząt: relaksacyjne (bardziej statyczne), stymulujące (w tych najczęściej psy biegają w otoczeniu przyrody) oraz takie, które pokazują różne scenki z psami.

– Oglądanie takich materiałów może właścicielom czworonogów pomóc lepiej zrozumieć i poznać własne zwierzę. Być może za chwilę będzie można z psem nie tylko pójść na spacer, ale także, jakkolwiek to dziś brzmi, pooglądać telewizję – mówi Jupowicz-Ginalska.

Będą reklamy

Na tych rynkach, gdzie nadaje już DogTV, kanał jest dla odbiorców płatny (w USA kosztuje 5 dol. miesięcznie, można też za 10 dol. wykupić sobie dostęp online) i w ten sposób na siebie zarabia. W Polsce w paśmie dla zwierząt mają być nadawane reklamy.

– Przewidujemy obecność reklamową oraz sponsoringową. Mamy nadzieję, że potencjał Dog TV dostrzegą także nasi partnerzy biznesowi, dla których będzie to okazja do pokazania produktów w zupełnie nowym kontekście – mówi Bartłomiej Główczyński, przyznając, że to eksperymentalny projekt. – Staramy się wyprzedzać trendy. Z ciekawością czekamy, jak nasz pomysł zostanie przyjęty przez polską widownię – mówi.

Zdaniem Anny Jupowicz-Ginalskiej, jeśli kanał chwyci, zapewne z czasem na rynku pojawią się stacje kierowane do innych zwierząt, a być może także dekodery lub piloty umożliwiające im samodzielne włączenie telewizora.

Streamingująca swoje programy w USA online Pluto TV już dziś wśród swoich wirtualnych kanałów ma stację dla kotów – Cats24.7, która nadaje m.in. programy pokazujące w zwolnionym tempie, jak koty bawią się ze swoimi właścicielami.

Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku