Innowacje zmieniają odbiór sportu

Dziś kibic może się poczuć częścią grającego na boisku zespołu lub stać się członkiem załogi żeglarskiej.

Aktualizacja: 07.08.2016 21:35 Publikacja: 07.08.2016 19:55

Dzięki Virtual Reality można popływać na desce z dala od jeziora.

Dzięki Virtual Reality można popływać na desce z dala od jeziora.

Foto: materiały prasowe

Technologie takie jak virtual reality (rzeczywistość wirtualna) czy augmented reality (rzeczywistość rozszerzona) pozwalają na zintensyfikowanie przeżyć związanych ze sportem.

– Rozwój technologii AR, VR i wideo 360 pozwala na wprowadzenie wielu ciekawych rozwiązań, zarówno jeśli chodzi o szkolenie zawodników, jak i emocje oferowane widzom przez sport – mówi Radosław Brzuska, chief innovation officer w Dentsu Aegis Network Polska.

Wykorzystanie nowych technologii sprawia, że kibice nie tylko obserwują sportowe zmagania z trybun, ale też mogą obserwować zmagania z perspektywy członka drużyny.

– Podczas Energa Sopot Match Race 2016 prezentowaliśmy rozwiązanie oparte na technologii VR oraz wideo 360. Podczas rejsów testowych powstał film 360, który następnie można było obejrzeć, korzystając z okularów do wirtualnej rzeczywistości. Dzięki temu goście regat mieli możliwość poczuć takie same emocje, jakich doświadczają ścigające się załogi – wyjaśnia Artur Manista z VR Isobar Polska, odpowiedzialny za rozwój usług z zakresu marketingu sportowego w należącej do Dentsu agencji Aegis Network Polska.

Wirtualna rzeczywistość już dziś odgrywa dużą rolę także w szkoleniach zawodników, szczególnie w przypadku przygotowywania strategii. Istotnym elementem przygotowań do meczów piłkarskich jest oglądanie meczów przeciwników i analiza ich gry. Dzięki połączeniu technologii VR i wideo 360 zawodnicy mogą znaleźć się na murawie i z pozycji grającego oceniać przygotowanie przeciwników.

Według Brzuski na odbiór sportu olbrzymi wpływ ma również big data. Zaawansowana analityka i sposoby zbierania danych pozwalają na bardzo dokładne analizy zachowań zawodników. Co więcej, dane te mogą być szeroko dostępne i prezentowane w bardzo przystępny sposób, co z kolei przekłada się na lepsze zrozumienie danej dyscypliny przez szerokiego odbiorcę.

Właśnie na danych przetwarzanych w czasie rzeczywistym oparta była aplikacja mobilna, dzięki której widzowie śledzący zmagania załóg podczas Energa Sopot Match Race 2016 mieli dostęp do danych telemetrycznych, takich jak szybkość, prędkość wiatru czy przechył. Po pobraniu aplikacji na smartfona i skierowaniu go w stronę katamaranu na ekranie telefonu wyświetlały się wszystkie informacje.

– Sport jest jedną z kolejnych branż, w której wykorzystuje się technologię rozszerzonej rzeczywistości. Przede wszystkim można wskazać dwa główne zastosowania. Pierwszym jest oglądanie sportów na żywo z dodatkową funkcjonalnością kontekstową, np. podawane na żywo statystyki dotyczące meczu, informacja o pogodzie czy miejsce na dodatkową reklamę niż ta na trybunach. Ponadto rzeczywistość rozszerzona wykorzystywana jest do ożywienia pamiątek sportowych, np. karty baseballowe w USA, gdzie pojawia się hologram odbijającego zawodnika – komentuje Piotr Jasiak, ekspert w zespole technologicznym BCG Warszawa. Podkreśla, że technologia rozszerzonej rzeczywistości znajduje szerokie zastosowanie także w sektorze produkcyjnym, stając się jednym z filarów czwartej rewolucji przemysłowej.

– Takie rozwiązania jak Google Glass, które nie zostały zaakceptowane przez konsumentów, będą mogły być wykorzystywane przez zespoły konstruktorskie lub remontowe. Inżynierowie w czasie rzeczywistym będą mogli otrzymywać instrukcje lub dodatkowe informacje na temat urządzeń – wskazuje Jasiak.

Według najnowszych prognoz IDC tylko w tym roku na światowy rynek trafi prawie 10 mln urządzeń VR. Wpływy osiągane przez firmy dzięki tej technologii szybko rosną i według Paula Lee, globalnego lidera zespołu badań TMT w Deloitte, po raz pierwszy mogą sięgnąć w 2016 r. ok 1 mld dolarów.

Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku