Reklama

Bliski koniec śledzenia w internecie. PE przegłosował historyczne przepisy

PE przegłosował nowe zasady świadczenia usług w sieci. Ograniczają możliwość personalizowania reklam i treści.

Publikacja: 20.01.2022 21:00

Bliski koniec śledzenia w internecie. PE przegłosował historyczne przepisy

Foto: Adobe Stock

Eurodeputowani przyjęli w czwartek akt o usługach cyfrowych (DSA) – historyczne przepisy regulujące zasady umieszczania treści w internecie, w tym walki z mową nienawiści, rozsiewania fake newsów, a także szczegółowego profilowania użytkowników w celu przedstawiania im zindywidualizowanych reklam i treści.

Akt przyjęto ogromną większością głosów – 530 za, 78 przeciw i 80 wstrzymujących się. W ostatniej chwili przeszły poprawki zaostrzające projekt prawa w kierunku zwiększenia ochrony użytkowników i ograniczenia władzy platform internetowych. Nowe przepisy muszą być teraz zaakceptowane przez unijną Radę, czyli ministrów państw członkowskich, która zwykle jest bardziej probiznesowa niż Parlament Europejski. Jednak w obecnej atmosferze niechęci wobec wielkich platform internetowych i przekonania, że trzeba ograniczyć ich możliwości wpływania na nasze wybory polityczne i komercyjne, tak daleko idące zapisy mogą się ostać. Europa po raz kolejny pokazała, że jest liderem, jeśli chodzi o regulacje. Jako pierwsza skodyfikowała ochronę prywatności w internecie (poprzez rozporządzenie o ochronie danych osobowych RODO), teraz jako pierwsza walczy z fake newsami i mową nienawiści. Gdy proces legislacyjny w UE dobiega końca, w USA kongresmeni Partii Demokratycznej przedstawili właśnie projekt ustawy o zakazie spersonalizowanej reklamy.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Media
Już drugi rząd w Polsce przyjął Lex Huawei. Co będzie dalej?
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Media
TVN może zmienić właściciela. Warner Bros. Discovery rozważa sprzedaż
Media
Nowy sklep.rp.pl od „Rzeczpospolitej”: magazyny i poradniki z dostawą InPost
Media
„Rzeczpospolita” udostępnia artykuły w wersji audio. Nowa funkcja w serwisie rp.pl
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Media
Media lokalne są nie do przecenienia
Materiał Promocyjny
Nowy Ursus to wyjątkowy projekt mieszkaniowy w historii Ronsona
Reklama
Reklama