Większa kontrola pozwala mu decydować o tym, w jaki sposób zamieszczone w Internecie dane będzie ujawniał i przesyłał.

Obecnie coraz bardziej zauważalnym trendem jest korzystanie przez internautów z opcji ograniczenia „wirtualnego śladu” swej tożsamości. Oznacza to na przykład, że tylko w określonym czasie możemy mieć dostęp do przetrzymywanych informacji, takich jak ważne nazwiska i adresy, oraz ich kopii, jak również danych osób upoważnionych do ich przeglądania. Bardzo ważna jest przede wszystkim znajomość zasad, których należy przestrzegać podczas otrzymywania poufnych danych. Konsument zaczyna rozumieć, że ograniczanie ilości kopii danych osobowych w cyberprzestrzeni może zmniejszyć chęć do nadużyć ze strony oszustów, a biorąc pod uwagę ostatnie incydenty związane z łamaniem kodów, są powody do zmartwień.

Chociaż większa świadomość konsumenta, lepszy monitoring kredytów i bardziej wyrafinowane metody poświadczania tożsamości pomogły ograniczyć oszustwa i wymuszenia, ochrona danych osobowych w dalszym ciągu jest wyzwaniem. W USA koszty kradzieży danych osobowych i związanych z nimi oszustw są bardzo wysokie. W 2006 roku wyniosły 49 mld dolarów, uregulowanych głównie przez firmy i instytucje finansowe, z czego 4,5 mld dolarów zapłacili sami konsumenci. Niepokojące są dla nas również wyniki ostatniego raportu X-Force pokazującego najnowsze trendy, za którymi podążają cyberprzestępcy na całym świecie.

Niestety, Polska w statystykach podanych w raporcie wciąż znajduje się w pierwszej dziesiątce pod względem ataków phishingowych (5,7 proc. ataków na całym świecie), wysyłania spamu (3,8 proc.), a także niebezpieczeństw czyhających na graczy wykorzystujących Internet. Cyberprzestępcy z łatwością potrafią przejmować ich profile i korzystać z zasobów, które gromadzi każda wirtualna postać. Należy więc robić coraz więcej, aby zmniejszyć ilość i zredukować koszty kradzieży danych osobowych. Aby osiągnąć ten cel, potrzebna jest ciągła aktualizacja odpowiedniej technologii.

[i]Dariusz Fabiszewski,dyrektor zarządzający IBM Polska[/i]