Obecnie z poczty dostępnej tylko w przeglądarce internetowej korzystają nieliczni klienci biznesowi. W 2007 r. na takie rozwiązanie zdecydował się zaledwie 1 proc. z nich.
Prognoza Gartner Research przewiduje zatem spadającą popularność specjalistycznego oprogramowania do wysyłania i odbioru e-maili oraz większą popularność usług pocztowych typu GMail Google czy Live Mail Microsoft. Właśnie w tę ostatnią firmę nowy trend może uderzyć najbardziej. Produkowany przez Microsoft program Outlook praktycznie zmonopolizował rynek płatnych rozwiązań pocztowych dla firm. Outlook jest częścią pakietu oprogramowania biurowego Office. Większość innych popularnych programów pocztowych, jak Thunderbird czy The Bat!, jest darmowa.
Jak wyliczyli analitycy Gartnera, rosnąca popularność skrzynek e-mail dostępnych w przeglądarce sprawi, że do 2012 r. globalny rynek płatnych programów pocztowych zmniejszy się o jedną piątą. – Ta liczba może być nawet większa, jeśli wziąć pod uwagę, że to małe i średnie firmy, których jest najwięcej, są najbardziej naturalnym odbiorcą tego typu rozwiązań – stwierdził Matt Cain, wiceprezes Gartnera ds. badań.
Według firmy badawczej odejście od płatnych programów pocztowych na rzecz poczty dostępnej w przeglądarce spowodowane jest przede wszystkim poszukiwaniem przez firmy oszczędności.