Sprzedaż gazet spada. Wydawcy szukają nowych źródeł przychodów

O ponad 7 proc. skurczyła się w pierwszym kwartale łączna sprzedaż największych dzienników ogólnopolskich

Publikacja: 08.05.2009 07:27

W pierwszym kwartale tego roku pięć największych gazet ogólnopolskich łącznie sprzedawało codziennie średnio prawie 1,39 mln egz. To o 7,25 proc. mniej niż rok wcześniej – wynika z najnowszych danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy o rozpowszechnianiu płatnym razem.

Najwyższą sprzedaż w pierwszym kwartale – 486,8 tys. egz., o 7,6 proc. mniejszą niż rok wcześniej – wciąż miał bulwarowy „Fakt”. „Gazeta Wyborcza” sprzedawała dziennie średnio 396,1 tys. egz. (o 7,78 proc. mniej niż rok wcześniej), „Super Express” – 205,7 tys. egz. (spadek o 3,9 proc.), „Rzeczpospolita” – 149,6 tys. egz. (spadek o 6,8 proc.), a „Dziennik” – 148 tys. egz. (spadek o 9,36 proc.). Wszystkie te tytuły odnotowały spadki sprzedaży także w marcu.

Bolączką wydawców gazet nie jest jedynie niższa sprzedaż. Kurczą się też ich wpływy z reklam. Według najnowszych wyliczeń domu mediowego MPG wpływy reklamowe gazet w pierwszym kwartale w porównaniu z sytuacją sprzed roku były o 18,7 proc. niższe. To najgorszy wynik ze wszystkich mediów.

[wyimek]1,39 mln wyniosła łączna średnia dzienna sprzedaż pięciu największych gazet w I kwartale tego roku [/wyimek]

Dlatego wydawcy w Polsce walczą o nowe źródła przychodów – Izba Wydawców Prasy chce zaproponować resortowi kultury nowelizację ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, dzięki której wydawcy mogliby otrzymywać opłaty za wtórne korzystanie z wyprodukowanych przez nich treści. Dotyczyłoby to m.in. firm sporządzających tzw. prasówki oraz tantiem za przedruki tekstów od portali internetowych.

Wydawnictwa chcą też, by prasa – podobnie jak radio i telewizja – mogła w przyszłości otrzymywać z budżetu państwa pieniądze za materiały misyjne. „Niepokój budzą (...) projekty zakładające subsydiowanie przez państwo telewizyjnych programów misyjnych, pozostawiające prasę bez możliwości korzystania z takiej pomocy” – napisali wydawcy w swoim stanowisku. Ten fragment pojawił się na wniosek Piotra Niemczyckiego, prezesa Agory wydającej „Gazetę Wyborczą”.

W pierwszym kwartale tego roku pięć największych gazet ogólnopolskich łącznie sprzedawało codziennie średnio prawie 1,39 mln egz. To o 7,25 proc. mniej niż rok wcześniej – wynika z najnowszych danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy o rozpowszechnianiu płatnym razem.

Najwyższą sprzedaż w pierwszym kwartale – 486,8 tys. egz., o 7,6 proc. mniejszą niż rok wcześniej – wciąż miał bulwarowy „Fakt”. „Gazeta Wyborcza” sprzedawała dziennie średnio 396,1 tys. egz. (o 7,78 proc. mniej niż rok wcześniej), „Super Express” – 205,7 tys. egz. (spadek o 3,9 proc.), „Rzeczpospolita” – 149,6 tys. egz. (spadek o 6,8 proc.), a „Dziennik” – 148 tys. egz. (spadek o 9,36 proc.). Wszystkie te tytuły odnotowały spadki sprzedaży także w marcu.

Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem