Wojna cenowa dobiega końca

Cyfra+ jako pierwsza platforma cyfrowa zapowiedziała od lipca podwyżkę cen usług. Jej konkurenci zarzekają się, że nie mają podobnych planów

Publikacja: 11.05.2009 02:23

Według szefów platform w ciągu najbliższych kilku lat rynek płatnej telewizji w Polsce się nasyci. M

Według szefów platform w ciągu najbliższych kilku lat rynek płatnej telewizji w Polsce się nasyci. Między operatorami trwa więc ostra rywalizacja (także cenowa) o nowych klientów.

Foto: Rzeczpospolita

Od lipca opłaty w platformie Cyfra+ wzrosną średnio o 4 proc. Najtańszy pakiet powitalny będzie kosztował 19,90 zł (teraz – 19 zł). Swoją decyzję Canal+ Cyfrowy, właściciel Cyfry+, tłumaczy przede wszystkim rosnącymi kosztami i inwestycjami w nowe rozwiązania, takie jak wideo na żądanie, możliwość odbioru naziemnej telewizji cyfrowej czy multiroom (czyli możliwość odbierania kanałów nadawanych na platformie na dwóch telewizorach w ramach jednego abonamentu).

Koszty Canal+ Cyfrowego zwiększają się też wraz ze wzrostem kursu walut. – Działamy na bardzo konkurencyjnym rynku, na którym cena była i będzie bardzo ważnym elementem rywalizacji oraz pozyskiwania klientów. Jednak równie ważne jak skuteczność w zwiększaniu bazy abonenckiej są wyniki finansowe i rentowność. Właśnie w celu dalszej optymalizacji rentowności wdrażamy szereg działań w obszarze kosztów i produktywności, w większości wewnątrz spółki. Dlatego zdecydowaliśmy się również na niewielkie podwyższenie ceny – mówi „Rz” Dorota Zawadzka, rzeczniczka Canal+ Cyfrowego.

Jednak nawet niewielkie podwyżki to działanie wbrew aktualnym trendom na rynku. Trwa na nim wyścig o pozyskanie jak największej liczby abonentów, zanim rynek się nasyci i zacznie się na nim konsolidacja. Dlatego mimo że właściciele platform inwestowali w ciągu ostatnich miesięcy w nowe usługi i coraz bardziej zaawansowane technologicznie dekodery, nie przekładało się to na podwyżki cen.

Jeszcze jesienią Cyfrowy Polsat (2,73 mln abonentów) i Cyfra+ (1,38 mln) przed tradycyjnym okresem żniw w czasie przedświątecznym ścigały się na ceny. Rekordowo niskie były wtedy ceny najtańszych pakietów: Cyfra+ z okazji swoich dziesiątych urodzin obniżyła cenę Pakietu Powitalnego do 9,50 zł (oferta wymierzona była w najtańszy na rynku Pakiet Mini Cyfrowego Polsatu kosztujący 9,90 zł).

[wyimek]9,9 zł kosztuje obecnie najtańszy w Polsce pakiet telewizji cyfrowej[/wyimek]

– W mojej ocenie rynek doszedł już do takiego poziomu promocji, że ciężko będzie teraz wymyślić coś jeszcze bardziej korzystnego i mającego uzasadnienie ekonomiczne. Ale Cyfrowy Polsat jest gotowy na każdy scenariusz, włącznie z wojną cenową – deklarował w lutym w rozmowie z „Rz” Dominik Libicki, prezes Cyfrowego Polsatu. Bertrand Le Guern tłumaczył „Rz” w wywiadzie: – Dzisiaj opłaca się nam zwiększać udział w rynku, nawet jeżeli klient na początku wybiera najtańszy, prosty pakiet. Za rok lub dwa pokażemy mu, jaka jest wartość wyższych pakietów, zachęcimy do VoD, powiemy o możliwości odbierania naszej usługi na dwóch telewizorach równocześnie.

Najtańszy pakiet (kosztuje 9,90 zł) ma dziś na rynku Cyfrowy Polsat. W Cyfrze+ najtańszy Pakiet Powitalny kosztuje 19 zł, a w „n” najniższa możliwa miesięczna opłata pakietowa wynosi 32 zł.

Czy ruch Cyfry+ wywoła podwyżki u konkurentów? Na razie nic na to nie wskazuje. – Mamy znakomitą ofertę cenową i nie zamierzamy podwyższać cen – deklaruje „Rz” Katarzyna Szczepanik, rzeczniczka współnależącej do TVN platformy „n” (530 tys. abonentów). W podobnym tonie wypowiada się notowany na GPW Cyfrowy Polsat. – Obecnie nie planujemy podwyżek cen naszych pakietów – mówi Olga Zomer, rzeczniczka spółki.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

[mail=m.lemanska@rp.pl]m.lemanska@rp.pl[/mail][/i]

Od lipca opłaty w platformie Cyfra+ wzrosną średnio o 4 proc. Najtańszy pakiet powitalny będzie kosztował 19,90 zł (teraz – 19 zł). Swoją decyzję Canal+ Cyfrowy, właściciel Cyfry+, tłumaczy przede wszystkim rosnącymi kosztami i inwestycjami w nowe rozwiązania, takie jak wideo na żądanie, możliwość odbioru naziemnej telewizji cyfrowej czy multiroom (czyli możliwość odbierania kanałów nadawanych na platformie na dwóch telewizorach w ramach jednego abonamentu).

Koszty Canal+ Cyfrowego zwiększają się też wraz ze wzrostem kursu walut. – Działamy na bardzo konkurencyjnym rynku, na którym cena była i będzie bardzo ważnym elementem rywalizacji oraz pozyskiwania klientów. Jednak równie ważne jak skuteczność w zwiększaniu bazy abonenckiej są wyniki finansowe i rentowność. Właśnie w celu dalszej optymalizacji rentowności wdrażamy szereg działań w obszarze kosztów i produktywności, w większości wewnątrz spółki. Dlatego zdecydowaliśmy się również na niewielkie podwyższenie ceny – mówi „Rz” Dorota Zawadzka, rzeczniczka Canal+ Cyfrowego.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie