Strata TVN, Agora minimalnie na plusie

Mniejsze wydatki na reklamę uderzają w wyniki firm medialnych. Perspektywy na kolejne kwartały są jeszcze gorsze, zwłaszcza dla prasy

Publikacja: 14.05.2009 12:09

Siedziba TVN na Wiertniczej

Siedziba TVN na Wiertniczej

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

Grupa TVN miała w I kwartale 29,1 mln zł straty netto w porównaniu z 63,4 mln zł zysku netto rok wcześniej. Wyniki okazały się zaskoczeniem dla rynku, bo średnia prognoz analityków zakładała zysk netto na poziomie 40 mln zł. Po ponad godzinie notowań kurs spółki na warszawskiej giełdzie spadał o 5,5 proc.

- Wyniki są dużo gorsze niż rynek się spodziewał. Reakcja powinna być mocno negatywna - mówi Piotr Janik z KBC Securities.

- Zarówno w TVN jak i Agorze największym problemem są wysokie koszty stałe, w przypadku TVN chodzi o tworzenie i zakup atrakcyjnych programów. Jeśli chodzi o o Agorę jest to koszt druku, drukarni i utrzymania ludzi, którzy zapewniają kontent - mówi analityk jednego z domów maklerskich.

Grupa Agory miała w pierwszym kwartale 2009 roku 1,1 mln zł zysku netto wobec 18,7 mln zł zysku netto w pierwszych trzech miesiącach 2008 r. Wynik okazał się lepszy od średniej prognoz rynkowych na poziomie 0,14 mln zł zysku netto.

Głównym winowajcą gorszego niż przed rokiem wyniku Agory i TVN był spadek wpływów z reklam. W przypadku "Gazety Wyborczej" wyniosły one 86,1 mln zł, co oznacza spadek o ponad 30 proc. Znacznie mniej spadły przychody ze sprzedaży egzemplarzy gazety, które były o 6,6 proc. niższe. "Kondycja rynku reklamy w pozostałych kwartałach 2009 r. i szacunki dla kolejnych lat zależą w istotnej mierze od prognoz PKB dla Polski, które nadal pozostają rozbieżne" - podała Agora wraporcie.

TVN szacuje, że rynek reklamy telewizyjnej w Polsce w okresie pierwszych trzech miesięcy roku zmniejszył się o 5,9 proc. w porównaniu do analogicznego okresu 2008 r. Udział spółki wtym rynku wyniósł 35,2 proc. Zdaniem analityków kolejne kwartały mogą być jeszcze gorsze na rynku reklamy, która jest uzależniona od sytuacji w realnej gospodarce. Jeśli ona zacznie się poprawiać to firmy zwiększą swoje wydatki na marketing. Nawet w momencie ożywienie bardziej skorzystają na nim telewizje i internet niż prasa. Wyniki Agory byłyby jeszcze gorsze gdyby nie wprowadzenie programu poprawy efektywności operacyjnej spółki. Dzięki niemu, koszty operacyjne firmy spadły o 22,1 mln zł.

Na negatywny wynik TVN wpłynęła też w dużym stopniu platforma "n". Odnotowała ona stratę na poziomie EBITDA w wysokości 32,2 mln zł, - Rynek spodziewał się lepszych wyników "n", te straty były prognozowane na zdecydowanie niższych poziomach - mówi Piotr Janik z KBC Securities.

Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem