Wyliczany przez instytut MillwardBrown SMG/KRC na zlecenie branżowego miesięcznika „Brief” wskaźnik koniunktury na rynku mediów i reklamy w Polsce – BriefIndex – w marcu wynosił 48,3.

– BriefIndex to liczba między 0 a 100, gdzie 50 oznacza stagnację. W marcu tego roku poziom wskaźnika po raz pierwszy spadł poniżej poziomu stagnacji. Od czasu najwyższego wyniku w lutym 2007 roku mamy do czynienia ze spadkiem optymizmu w branży – mówił na wczorajszej konferencji „Rz”, miesięcznika „Brief” i Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR Kuba Antoszewski z MillwardBrown SMG/KRC.

Obecną sytuację w branży mediowej i reklamowej 19 proc. menedżerów uważa za złą, a kolejne 4 proc. – za bardzo złą. To najbardziej pesymistyczne oceny od sierpnia 2003 roku. W dodatku aż 28 proc. badanych spodziewa się, że w ciągu najbliższych trzech miesięcy sytuacja raczej się pogorszy, a dalsze 2 proc. – że pogorszy się zdecydowanie.

„Reklamodawcy wycofują się z reklam, ograniczają bardzo budżet reklamowy oraz marketingowy. Winna jest temu sytuacja gospodarcza. A tak naprawdę problemem jest uzyskanie kredytów przez firmy” – argumentował jeden z uczestników badania. Pojawiały się też jednak opinie, że „firmy ufają temu, że dobrze przeprowadzona reklama pozwoli im przetrwać kryzys” oraz że kryzys został zbyt wyeksponowany w mediach.

Indeks jest wyliczany w oparciu o deklaracje ok. 100 dyrektorów marketingu firm z różnych branż, prezesów agencji reklamowych i domów mediowych. Pytani są o sytuację branży i oczekiwane zmiany w ciągu najbliższych trzech miesięcy. Ostatnia fala badania przeprowadzona została od 26.03 do 1.04.2009 r.