Kryzys uwypuklił problemy we współpracy wydawców z kolporterami prasy. Do kurczącej się sieci sprzedaży doszły nowe problemy – kielecki Kolporter zalega wydawcom z płatnościami i zamyka sieć multimedialnych salonów, HDS Polska prawie wycofał się z kolportażu, a Ruch pierwszy kwartał zamknął spadkiem przychodów o 4,9 proc. i stratą netto w wysokości 13,77 mln zł.
Żeby zapewnić spółce stabilne przychody, Ruch myśli o zmianie zasad współpracy z wydawcami (firmy kolporterskie pobierają za swoje usługi od wydawców marżę, której wysokość jest zależna od cen gazet, jakie dostarczają). – Półtora tygodnia temu w IWP odbyło się spotkanie kolporterów z wydawcami, na którym poruszane były kwestie dalszej współpracy. Na pewno obie strony mają kilka wspólnych celów – chociażby dbałość o to, by nie spadało czytelnictwo prasy. My jednak musimy dbać o rentowność i zwiększanie przychodów spółki. Będziemy rozmawiali o zmianie zasad współpracy. Jednym z rozwiązań, oprócz negocjowania wyższych marż, jest rezygnacja z procentowych marż i zastąpienie ich stałym ryczałtem. Będziemy też negocjować lepsze warunki współpracy z sieciami handlowymi – zapowiada Włodzimierz Biały, prezes Ruchu.
Wydawcy na razie o pomyśle ryczałtu nie słyszeli. – Nie rozumiem, jak miałoby to wyglądać – mówi „Rz” szef jednego z dużych wydawnictw.
Bolączką Ruchu jest wciąż przerost zatrudnienia i monstrualna struktura. – Chcemy uprościć strukturę spółki, mówimy o tym w firmie, bo ten projekt będzie się wiązał z kolejnymi zwolnieniami. Przeprowadzamy zmianę struktury logistycznej i majątkowej: sieć hurtowni i liczba ekspedycji Ruchu wciąż jest za gęsta, bo była budowana w czasie, gdy Ruch miał 100 proc. udziału w rynku. Niektóre hurtownie będziemy też zamieniać w sklepy typu cash & carry – to są metody, które pozwolą nam zaoszczędzić pieniądze i zwiększać przychody – zapowiada Włodzimierz Biały.
Spółka zamknie też część kawiarni Icoffee, ale choć zamierza rozwijać sieć salonów, nie jest zainteresowana zajmowaniem miejsc po konkurencji. – Liczba punktów sprzedaży kurczy się już od jakiegoś czasu, nam nie zależy na tym, żeby być liderem w liczbie punktów, ważniejsza jest ich rentowność i inne usługi, które mamy do zaoferowania, jak „Paczka w Ruchu” – mówi Włodzimierz Biały.