Ruch planuje kolejne zwolnienia

Spółka zamierza walczyć o poprawę rentowności. Chce renegocjować umowy z wydawcami

Publikacja: 16.06.2009 02:36

Włodzimierz Biały, prezes Ruchu

Włodzimierz Biały, prezes Ruchu

Foto: Fotorzepa, Darek Golik

Kryzys uwypuklił problemy we współpracy wydawców z kolporterami prasy. Do kurczącej się sieci sprzedaży doszły nowe problemy – kielecki Kolporter zalega wydawcom z płatnościami i zamyka sieć multimedialnych salonów, HDS Polska prawie wycofał się z kolportażu, a Ruch pierwszy kwartał zamknął spadkiem przychodów o 4,9 proc. i stratą netto w wysokości 13,77 mln zł.

Żeby zapewnić spółce stabilne przychody, Ruch myśli o zmianie zasad współpracy z wydawcami (firmy kolporterskie pobierają za swoje usługi od wydawców marżę, której wysokość jest zależna od cen gazet, jakie dostarczają). – Półtora tygodnia temu w IWP odbyło się spotkanie kolporterów z wydawcami, na którym poruszane były kwestie dalszej współpracy. Na pewno obie strony mają kilka wspólnych celów – chociażby dbałość o to, by nie spadało czytelnictwo prasy. My jednak musimy dbać o rentowność i zwiększanie przychodów spółki. Będziemy rozmawiali o zmianie zasad współpracy. Jednym z rozwiązań, oprócz negocjowania wyższych marż, jest rezygnacja z procentowych marż i zastąpienie ich stałym ryczałtem. Będziemy też negocjować lepsze warunki współpracy z sieciami handlowymi – zapowiada Włodzimierz Biały, prezes Ruchu.

Wydawcy na razie o pomyśle ryczałtu nie słyszeli. – Nie rozumiem, jak miałoby to wyglądać – mówi „Rz” szef jednego z dużych wydawnictw.

Bolączką Ruchu jest wciąż przerost zatrudnienia i monstrualna struktura. – Chcemy uprościć strukturę spółki, mówimy o tym w firmie, bo ten projekt będzie się wiązał z kolejnymi zwolnieniami. Przeprowadzamy zmianę struktury logistycznej i majątkowej: sieć hurtowni i liczba ekspedycji Ruchu wciąż jest za gęsta, bo była budowana w czasie, gdy Ruch miał 100 proc. udziału w rynku. Niektóre hurtownie będziemy też zamieniać w sklepy typu cash & carry – to są metody, które pozwolą nam zaoszczędzić pieniądze i zwiększać przychody – zapowiada Włodzimierz Biały.

Spółka zamknie też część kawiarni Icoffee, ale choć zamierza rozwijać sieć salonów, nie jest zainteresowana zajmowaniem miejsc po konkurencji. – Liczba punktów sprzedaży kurczy się już od jakiegoś czasu, nam nie zależy na tym, żeby być liderem w liczbie punktów, ważniejsza jest ich rentowność i inne usługi, które mamy do zaoferowania, jak „Paczka w Ruchu” – mówi Włodzimierz Biały.

Spółka wciąż czeka na strategicznego inwestora i ostateczną prywatyzację.

[ramka][srodtytul]Włodzimierz Biały, prezes Ruchu [/srodtytul]

[b]Jak ma wyglądać dalsza restrukturyzacja Ruchu?[/b]

Firma czekała na restrukturyzację wiele lat. Spłaszczymy jej strukturę organizacyjną z trzy- do dwupoziomowej i zlikwidujemy 41 z 55 jednostek organizacyjnych. Rozmawiamy też ze związkami zawodowymi o kolejnych zwolnieniach grupowych, prawdopodobnie w porównywanej z ubiegłoroczną skali, kiedy z pracy odeszło 640 osób. Staramy się doprowadzić do rentowności sieć ponad 30 kawiarni. Gdyby pojawił się chętny, jesteśmy gotowi je sprzedać – w przeciwnym wypadku w tym roku zamkniemy najwyżej dziesięć, kilka już zostało zlikwidowanych. Chcemy sprzedać także 29 nieruchomości – do niektórych musimy dzisiaj dokładać.

[b]Kiedy spółka będzie gotowa do dalszej prywatyzacji?[/b]

Spółka jest do tego przygotowana. Mamy co prawda stratę, ale przy takiej skali obrotów nie jest ona duża. Ogólna sytuacja w Ruchu jest dobra. Na pewno prywatyzacja wyszłaby jej na dobre. Zgłaszają się do nas chętni, ale decyzja i sposób przeprowadzenia zależą od resortu skarbu, który chce, by doszło do prywatyzacji.[/ramka]

Kryzys uwypuklił problemy we współpracy wydawców z kolporterami prasy. Do kurczącej się sieci sprzedaży doszły nowe problemy – kielecki Kolporter zalega wydawcom z płatnościami i zamyka sieć multimedialnych salonów, HDS Polska prawie wycofał się z kolportażu, a Ruch pierwszy kwartał zamknął spadkiem przychodów o 4,9 proc. i stratą netto w wysokości 13,77 mln zł.

Żeby zapewnić spółce stabilne przychody, Ruch myśli o zmianie zasad współpracy z wydawcami (firmy kolporterskie pobierają za swoje usługi od wydawców marżę, której wysokość jest zależna od cen gazet, jakie dostarczają). – Półtora tygodnia temu w IWP odbyło się spotkanie kolporterów z wydawcami, na którym poruszane były kwestie dalszej współpracy. Na pewno obie strony mają kilka wspólnych celów – chociażby dbałość o to, by nie spadało czytelnictwo prasy. My jednak musimy dbać o rentowność i zwiększanie przychodów spółki. Będziemy rozmawiali o zmianie zasad współpracy. Jednym z rozwiązań, oprócz negocjowania wyższych marż, jest rezygnacja z procentowych marż i zastąpienie ich stałym ryczałtem. Będziemy też negocjować lepsze warunki współpracy z sieciami handlowymi – zapowiada Włodzimierz Biały, prezes Ruchu.

Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Solorz miał nosa kupując Interię. Najnowszy ranking polskich wydawców internetowych