W telewizjach znowu taniej

We wrześniu reklamy w Polsacie i TVN znów będą tańsze niż w ubiegłym roku. Eksperci spodziewają się jednak, że w drugim półroczu stacje będą bardziej powściągliwie udzielać reklamowych rabatów

Publikacja: 24.08.2009 02:22

W telewizjach znowu taniej

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Największym stacjom telewizyjnym nie udało się na razie przełamać zniżkowego trendu. W piątek Polsat otworzył wrześniowe cenniki i okazało się, że średni koszt jednorazowego dotarcia z reklamą do 1 proc. tzw. grupy komercyjnej (widzowie w wieku 16 – 49 lat) jest o 25 proc. niższy niż rok wcześniej – wyliczył Presserwis.

Taniej we wrześniu jest też w TVN, największej konkurencji Polsatu. Średnia cena reklam jest w cenniku TVN o 10 proc. niższa niż we wrześniu rok wcześniej. To jednak dane oficjalne, od których wiele firm wynegocjuje indywidualne rabaty.

Zdaniem ekspertów czas najwyższych kryzysowych obniżek już się w dużych telewizjach skończył. – Jesienią w stosunku do wiosny stacje będą zapewne forsowały mniejsze rabaty niż dotychczas, ale nie sądzę, żeby przełożyło się to na podwyżki cen reklam w telewizjach rok do roku – mówił „Rz” niedawno Piotr Bieńko, dyrektor zarządzający domu mediowego Mediasense.

Na konferencji prezentującej wyniki grupy TVN za pierwsze półrocze 2009 r. zarząd zapowiadał, że ta telewizja w lipcu i sierpniu spodziewa się niższych niż w poprzednich miesiącach spadków wpływów z reklam, bo w ujęciu rocznym o 10 proc.

Jedyną dużą stacją, która we wrześniu pozostawiła średnie ceny reklam na poziomie z ubiegłego roku, jest TVP. Jak podał Presserwis, średnia cena reklam emitowanych w tzw. prime time (czas najwyższej oglądalności, na ogół w godz. 19 – 23) jest tam natomiast o ok. 4 proc. wyższy niż rok wcześniej.

Tego roku telewizje nie będą więc mogły zaliczyć do udanych. Jak policzył dom mediowy Starlink, w I półroczu wpływy telewizji spadły o 12,8 proc., do 1,66 mld. zł. Według ostatniego Ad.Media Raportu w całym 2009 r. przychody reklamowe mediów w Polsce obniżą się o 14,7 proc., do 6,36 mld zł.

– Nadchodzące półrocze będzie okresem większej stabilizacji, a przede wszystkim czasem bardziej wyważonej polityki rabatowej stacji telewizyjnych. Konsekwencje usztywnienia polityki cenowej przez nadawców telewizyjnych mogą być dwojakie. Klienci, którzy będą walczyć o utrzymanie zakładanego wcześniej poziomu aktywności w telewizji, mogą redukować wydatki w pozostałych mediach. Z drugiej strony pojawi się też pewna grupa reklamodawców, których budżet nie pozwoli już na realizację sensownej kampanii w telewizji, w związku z czym będą szukali tańszej alternatywy – komentowała w raporcie Starlinka Lidia Kacprzycka, dyrektor generalna tej firmy.

Do ograniczenia ogromnych rabatów zmuszą stacje dotychczasowe spadki wpływów z reklam. Sytuacja nie pozwoli im już na rezygnację z części przychodów. W połowie sierpnia TVP ogłosiła np. przetarg dla banków, które gotowe byłyby otworzyć jej nową, ważną przez trzy lata, linię kredytową w wysokości 100 mln zł. Ma to zabezpieczyć bieżącą działalność spółki w 2010 r. – Decyzja ta została podjęta w związku z systematycznie zmniejszającymi się rokrocznie wpływami z abonamentu – komentował Daniel Jabłoński, rzecznik TVP.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

[mail=m.lemanska@rp.pl]m.lemanska@rp.pl[/mail][/i]

Największym stacjom telewizyjnym nie udało się na razie przełamać zniżkowego trendu. W piątek Polsat otworzył wrześniowe cenniki i okazało się, że średni koszt jednorazowego dotarcia z reklamą do 1 proc. tzw. grupy komercyjnej (widzowie w wieku 16 – 49 lat) jest o 25 proc. niższy niż rok wcześniej – wyliczył Presserwis.

Taniej we wrześniu jest też w TVN, największej konkurencji Polsatu. Średnia cena reklam jest w cenniku TVN o 10 proc. niższa niż we wrześniu rok wcześniej. To jednak dane oficjalne, od których wiele firm wynegocjuje indywidualne rabaty.

Pozostało 82% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie