Platformy wygrywają z kablówkami

Zdobywają nowych klientów w czasie, gdy rynek sieci kablowych zaczyna się kurczyć

Aktualizacja: 27.05.2010 03:38 Publikacja: 27.05.2010 03:35

Platformy wygrywają z kablówkami

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Z danych Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej wynika, że w I kwartale tego roku sieciom kablowym ubyło aż 80 tys. abonentów. – Taki spadek liczby abonentów sieci kablowych jest zastanawiająco wysoki. Z taką sytuacją nie mieliśmy jeszcze do czynienia – komentuje Stefan Kossecki z Multimedia Polska. – Sieci, które nie będą modernizowane, przegrają jednak z pakietowymi ofertami operatorów inwestujących w infrastrukturę – dodaje.

Według operatorów dane PIKE zawierają błędne informacje. Z informacji zebranych przez „Rz” w największych firmach w branży wynika, że można mówić o ubytku klientów sięgającym 2 tys. Oznaczałoby to, że na koniec marca sieci kablowe miały – podobnie jak w grudniu – 3,43 mln klientów. – Dane opublikowane przez PIKE nie są kompletne. W przypadku naszej firmy nie uwzględniają np. wszystkich abonentów pakietu analogowego – wyjaśnia Jerzy Fulara, prezes Stream Communications. – Dane o UPC Polska i Multimedia Polska zawierały błędy – przyznaje Krzysztof Stefaniak, na co dzień rzecznik Vectry zajmujący się w PIKE zbieraniem danych od operatorów. Jednak co do Streamu jego zdaniem dane PIKE są prawidłowe. – Potwierdzenie otrzymałem od spółki – powiedział.

[wyimek]8,9 mln klientów miały w I kw. platformy satelitarne i kablówki w Polsce[/wyimek]

O przyrosty w kablu trudno, ponieważ sieci coraz ostrzej rywalizują ze sobą o klientów. Są miasta, np. Warszawa, gdzie na jednej klatce schodowej można spotkać instalacje trzech firm. Dlatego kablówki, które wyrosły na telewizji, odważniej wchodzą na rynek telefonii stacjonarnej i Internetu, gdzie miały na koniec marca odpowiednio prawie 603 tys. i 1,5 mln abonentów. Oznacza to, że w ciągu kwartału zdobyły 32,4 tys. abonentów telefonii stacjonarnej (i skupiają około 7,5 proc. rynku) oraz 37,3 tys. abonentów stacjonarnego Internetu. W tym czasie Netia, największy alternatywny operator stacjonarny, zdobyła 44,1 tys. użytkowników Internetu i 15 tys. abonentów usług głosowych.

Na kłopotach sieci kablowych korzystają platformy cyfrowe. Z szacunków „Rz” wynika, że w I kwartale Cyfra+, Cyfrowy Polsat i „n” zdobyły ok. 100 tys. nowych klientów. A według ekspertów nasycenie płatną telewizją w Polsce będzie jeszcze rosło. – Potencjalnych klientów, którzy wciąż nie mają żadnej płatnej telewizji, jest w Polsce zapewne ok. 1,5 – 2 mln. Jest więc jeszcze miejsce na wzrost. Do nasycenia rynku dojdzie prawdopodobnie w 2012 r., może w 2013 r. – szacował w rozmowie z „Rz” Markus Tellenbach, prezes grupy TVN. Liczy on, że na koniec tego roku platforma „n” będzie miała ok. 850 tys. abonentów (po I kwartale miała ich 724 tys., podczas gdy największa platforma na rynku – Cyfrowy Polsat – chwaliła się 3,24 mln abonentów, a Cyfra+ miała ich 1,55 mln). Zarząd Cyfry+ spodziewa się dwucyfrowego wzrostu liczby abonentów w tym roku.

W Polsce prawdziwy obraz nasycenia rynku usługami telewizji cyfrowej zakłócają dwa zjawiska – po pierwsze, gospodarstwa domowe coraz częściej miewają wykupione usługi u więcej niż jednego operatora. Jak szacuje Dominik Libicki, prezes Cyfrowego Polsatu, tak zrobiło 15 – 17 proc. gospodarstw w Polsce.

Drugie zjawisko to wywożenie dekoderów płatnych telewizji za granicę. Z badań operatora satelitarnego SES Astra wynika np., że sieci kablowe mają w Polsce więcej abonentów niż platformy satelitarne. Według danych operatora klientów kablówek mamy w Polsce 4,9 mln, platform satelitarnych – 4,5 mln, widzów telewizji naziemnej – 4,8 mln, a 100 tys. Polaków przyznało, że ma dostęp do telewizji po łączach DSL. Jak przyznał wtedy Krzysztof Surgowt, członek zarządu Astra CEE, różnica w wyliczeniach (z naszych wynika, że na koniec 2009 roku platformy satelitarne miało 5,4 mln gospodarstw domowych w Polsce) może wynikać m.in. z tego, że część Polaków, opuszczając kraj, zabiera ze sobą dekoder.

[ramka][srodtytul]Przykłady z zagranicy[/srodtytul]

Globalnie to kablówki wyprzedzają platformy satelitarne. Jak wynika z danych IDATE, nie dość, że mają najwięcej klientów na całym świecie, to abonentów ich cyfrowych pakietów w latach 2008 – 2013 będzie przybywać rocznie średnio o 12 proc., podczas gdy płatne platformy satelitarne będą w tym czasie zwiększać bazę klientów średnio „tylko” o 7 proc. Analogowe kablówki będzie miało w tym roku 259,4 mln klientów. Klientów cyfrowych pakietów telewizji kablowych będzie 175,9 mln, płatne platformy satelitarne będą docierać do 109,3 mln gospodarstw na całym świecie. Łącznie w 2013 r. będziemy mieć globalnie ponad 1,2 mld gospodarstw domowych odbierających telewizję. To o 4,5 proc. więcej niż w tym roku. Najszybciej będzie rósł dostęp do IPTV (w latach 2008 – 2013 w tempie 36,2 proc. rocznie).[/ramka]

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorek

[mail=m.lemanska@rp.pl]m.lemanska@rp.pl[/mail]

[mail=u.zielinska@rp.pl]u.zielinska@rp.pl[/mail][/i]

Z danych Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej wynika, że w I kwartale tego roku sieciom kablowym ubyło aż 80 tys. abonentów. – Taki spadek liczby abonentów sieci kablowych jest zastanawiająco wysoki. Z taką sytuacją nie mieliśmy jeszcze do czynienia – komentuje Stefan Kossecki z Multimedia Polska. – Sieci, które nie będą modernizowane, przegrają jednak z pakietowymi ofertami operatorów inwestujących w infrastrukturę – dodaje.

Według operatorów dane PIKE zawierają błędne informacje. Z informacji zebranych przez „Rz” w największych firmach w branży wynika, że można mówić o ubytku klientów sięgającym 2 tys. Oznaczałoby to, że na koniec marca sieci kablowe miały – podobnie jak w grudniu – 3,43 mln klientów. – Dane opublikowane przez PIKE nie są kompletne. W przypadku naszej firmy nie uwzględniają np. wszystkich abonentów pakietu analogowego – wyjaśnia Jerzy Fulara, prezes Stream Communications. – Dane o UPC Polska i Multimedia Polska zawierały błędy – przyznaje Krzysztof Stefaniak, na co dzień rzecznik Vectry zajmujący się w PIKE zbieraniem danych od operatorów. Jednak co do Streamu jego zdaniem dane PIKE są prawidłowe. – Potwierdzenie otrzymałem od spółki – powiedział.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie