Fundacja Gatesa pomaga wiejskim bibliotekom

Ponad połowa bibliotek wiejskich w kujawsko-pomorskim w ciągu ostatniego roku została podłączona do internetu. Program sfinansowała, fundacja Billa Gatesa

Publikacja: 19.09.2010 15:13

Fundacja Gatesa pomaga wiejskim bibliotekom

Foto: ROL

Program Rozwoju Bibliotek realizowany jest od roku przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego z grantu w wysokości 28 milionów dolarów przekazanego stronie polskiej przez Fundację Billa i Melindy Gates. Pieniądze są wydawane na wyposażenie bibliotek w sprzęt informatyczny, cykl praktycznych szkoleń dla personelu tych placówek i promocję bibliotek.

Z danych Instytutu Książki wynika, że blisko 40 proc. spośród 8,5 tys. polskich bibliotek nie miało dostępu do Internetu. Problem ten dotyczył szczególnie placówek położonych z dala od ośrodków miejskich, a takich bibliotek na wsi i w małych miastach jest 2,5 tys.

Program informatyzacji jest zaplanowany na pięć lat, rozpoczął się w 2009 roku i potrwa do roku 2013. Już w ciągu pierwszych 12 miesięcy udało się go wdrożyć w ponad połowie ze 168 wiejskich bibliotek zakwalifikowanych do udziału w nim w regionie kujawsko-pomorskim.

- Dotychczas jedynie w siedzibie głównej naszej biblioteki można było skorzystać z Internetu, ale w ciągu roku wszystkie nasze filie poszerzyły swą ofertę o bezpłatny dostęp do sieci. Potrzebny do tego sprzęt komputerowy otrzymaliśmy w ramach Programu Rozwoju Bibliotek - powiedziała Beata Szymańska, dyrektor Miejskiej Biblioteki Publicznej w Świeciu.

- Przed nami kolejne wyzwanie: wyrobienie w społecznościach lokalnych umiejętności korzystania z zasobów Internetu. Przede wszystkim u osób w starszym wieku, dla których komputer jest rzeczą nową i obcą - podkreśliła Szymańska.

Bibliotekarze starają się zachęcać potencjalnych użytkowników, pokazując praktyczne zastosowania Internetu w codziennym życiu: sprawdzanie rozkładów jazdy, oferty przychodni i szpitali oraz używanie komunikatorów do kontaktów z dziećmi i wnukami przebywającymi w innych miastach czy poza granicami kraju.

Dzięki wsparciu TP SA biblioteki otrzymują najszybszy możliwy na swoim terenie dostęp do internetu na trzy lata za darmo. "To nie tylko darmowy dostęp do sieci dla komputerów posiadanych przez bibliotekę, ale także bezprzewodowo dla wszystkich osób, które pojawią się w jej siedzibie z własnym sprzętem, laptopem czy netbookiem" - zaznaczył Krzysztof Czopek, dyrektor Regionu Grupy TP Północ.

Biblioteki uczestniczące w programie na terenie całej Polski, a jest ich w sumie 1865, otrzymały dotychczas ponad 1400 komputerów wraz z monitorami oraz systemem operacyjnym i podstawowym oprogramowaniem przekazanym bezpłatnie przez producenta, urządzenia wielofunkcyjne, drukarki, ponad 150 laptopów, projektory multimedialne i ekrany. Dodatkowo każda placówka uczestnicząca w programie dostała aparat cyfrowy wraz z przewodnikiem "Projekt: fotografia", który pokazuje, jak można wykorzystać aparat w pracy biblioteki.

Program Rozwoju Bibliotek realizowany jest od roku przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego z grantu w wysokości 28 milionów dolarów przekazanego stronie polskiej przez Fundację Billa i Melindy Gates. Pieniądze są wydawane na wyposażenie bibliotek w sprzęt informatyczny, cykl praktycznych szkoleń dla personelu tych placówek i promocję bibliotek.

Z danych Instytutu Książki wynika, że blisko 40 proc. spośród 8,5 tys. polskich bibliotek nie miało dostępu do Internetu. Problem ten dotyczył szczególnie placówek położonych z dala od ośrodków miejskich, a takich bibliotek na wsi i w małych miastach jest 2,5 tys.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie