Wzrosły wpływy z reklamy internetowej

W pierwszym półroczu w Polsce wartość wydatków na internetowe ogłoszenia wyniosła 777 mln zł. To świetna zapowiedź całorocznych wyników

Publikacja: 16.10.2010 01:48

Reklama w sieci

Reklama w sieci

Foto: Rzeczpospolita

Według najnowszej edycji raportu IAB AdEx, opracowywanego co kwartał przez PricewaterhouseCoopers i Interactive Advertising Bureau Polska (IAB Polska), w pierwszym półroczu 2010 roku na reklamę internetową wydaliśmy 777 mln zł – 18 proc. więcej niż rok wcześniej.

PwC i IAB Polska podały sumę wpływów ze sprzedaży reklam w sieci uzyskanych od 31 firm działających w tej branży. Dane jednego z najważniejszych graczy w branży, Google’a, są tylko przybliżone.

W II kwartale wpływy wyniosły 405 mln zł, o 9 proc. więcej niż rok wcześniej. Zdaniem Piotra Kowalczyka, prezesa IAB Polska, całorocznie rynek reklamy w sieci może wzrosnąć w tym roku podobnie jak w I półroczu, czyli nawet o ok. 20 proc.

Wcześniejsze szacunki IAB mówiły o całorocznym wzroście na poziomie 10 – 20 proc. To byłoby więcej niż w ubiegłym roku, gdy rynek urósł o 12,9 proc. – Sytuacja jest lepsza, niż szacowaliśmy na początku roku. Wtedy trudno było ocenić, czy będzie widoczne odbicie po ubiegłorocznym kryzysie – mówi Kowalczyk.

Prawie połowę (47 proc.) wszystkich wpływów w I półroczu wygenerowała reklama graficzna, czyli tzw. display, choć jej udział w torcie reklamy internetowej sukcesywnie spada na rzecz m.in. reklamy w wyszukiwarkach. Reklama w wyszukiwarkach (tzw. SEM) przyniosła branży 28 proc. wszystkich wpływów w tym czasie, ogłoszenia – 16 proc., a reklama e-mail 7 proc. W porównaniu z rokiem poprzednim wzrosły udziały reklamy SEM i wpływów z e-maili.

W I półroczu najwięcej rok do roku zyskała reklama SEM: wydatki na nią wzrosły o 30 proc., podczas gdy display odnotował tylko 2-proc. wzrost wpływów rok do roku. W II kwartale tendencje się jednak odwróciły – display zyskał najwięcej – 25 proc., i zwiększył udział w rynku, a SEM zwiększył swoje wpływy tylko o 18 proc.

– Wydaje się, że jest to efekt odbicia po zeszłorocznym zaciskaniu pasa przez reklamodawców i liczeniu każdej złotówki wydawanej na reklamę, a zwłaszcza reklamę wizerunkową – ocenia Kowalczyk w raporcie.

PwC
Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju