Wzrosły wpływy z reklamy internetowej

W pierwszym półroczu w Polsce wartość wydatków na internetowe ogłoszenia wyniosła 777 mln zł. To świetna zapowiedź całorocznych wyników

Publikacja: 16.10.2010 01:48

Reklama w sieci

Reklama w sieci

Foto: Rzeczpospolita

Według najnowszej edycji raportu IAB AdEx, opracowywanego co kwartał przez PricewaterhouseCoopers i Interactive Advertising Bureau Polska (IAB Polska), w pierwszym półroczu 2010 roku na reklamę internetową wydaliśmy 777 mln zł – 18 proc. więcej niż rok wcześniej.

PwC i IAB Polska podały sumę wpływów ze sprzedaży reklam w sieci uzyskanych od 31 firm działających w tej branży. Dane jednego z najważniejszych graczy w branży, Google’a, są tylko przybliżone.

W II kwartale wpływy wyniosły 405 mln zł, o 9 proc. więcej niż rok wcześniej. Zdaniem Piotra Kowalczyka, prezesa IAB Polska, całorocznie rynek reklamy w sieci może wzrosnąć w tym roku podobnie jak w I półroczu, czyli nawet o ok. 20 proc.

Wcześniejsze szacunki IAB mówiły o całorocznym wzroście na poziomie 10 – 20 proc. To byłoby więcej niż w ubiegłym roku, gdy rynek urósł o 12,9 proc. – Sytuacja jest lepsza, niż szacowaliśmy na początku roku. Wtedy trudno było ocenić, czy będzie widoczne odbicie po ubiegłorocznym kryzysie – mówi Kowalczyk.

Prawie połowę (47 proc.) wszystkich wpływów w I półroczu wygenerowała reklama graficzna, czyli tzw. display, choć jej udział w torcie reklamy internetowej sukcesywnie spada na rzecz m.in. reklamy w wyszukiwarkach. Reklama w wyszukiwarkach (tzw. SEM) przyniosła branży 28 proc. wszystkich wpływów w tym czasie, ogłoszenia – 16 proc., a reklama e-mail 7 proc. W porównaniu z rokiem poprzednim wzrosły udziały reklamy SEM i wpływów z e-maili.

W I półroczu najwięcej rok do roku zyskała reklama SEM: wydatki na nią wzrosły o 30 proc., podczas gdy display odnotował tylko 2-proc. wzrost wpływów rok do roku. W II kwartale tendencje się jednak odwróciły – display zyskał najwięcej – 25 proc., i zwiększył udział w rynku, a SEM zwiększył swoje wpływy tylko o 18 proc.

– Wydaje się, że jest to efekt odbicia po zeszłorocznym zaciskaniu pasa przez reklamodawców i liczeniu każdej złotówki wydawanej na reklamę, a zwłaszcza reklamę wizerunkową – ocenia Kowalczyk w raporcie.

PwC

Według najnowszej edycji raportu IAB AdEx, opracowywanego co kwartał przez PricewaterhouseCoopers i Interactive Advertising Bureau Polska (IAB Polska), w pierwszym półroczu 2010 roku na reklamę internetową wydaliśmy 777 mln zł – 18 proc. więcej niż rok wcześniej.

PwC i IAB Polska podały sumę wpływów ze sprzedaży reklam w sieci uzyskanych od 31 firm działających w tej branży. Dane jednego z najważniejszych graczy w branży, Google’a, są tylko przybliżone.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie