Instytucje finansowe wydały 1,5 mld zł na reklamy w 2010 r.

Wydatki reklamowe rosną, ale powoli. W ub.r. zwiększyły się o 25 mln zł, czyli 2 proc. – wynika z danych Kantar Media (dawne Expert Monitor)

Publikacja: 14.02.2011 03:32

Pieniądze na promocję

Pieniądze na promocję

Foto: Rzeczpospolita

W największym stopniu, zarówno w ujęciu kwotowym, jak i procentowym, wydatki na reklamę zwiększyły towarzystwa funduszy inwestycyjnych. W 2010 r. było to 35 mln zł (dane Kantar Media opierają się na stawkach cennikowych, nie uwzględniają indywidualnie negocjowanych rabatów; monitorowane media to telewizja, radio, kino, billboardy, gazety i magazyny). Rok wcześniej – 8 mln zł.

Na rynku widoczne były przede wszystkim kampanie Idea TFI i Union Investment TFI. To równocześnie jedne z towarzystw, które pozyskały najwięcej nowego kapitału od klientów. Analitycy zwracają jednak uwagę, że trudno jednoznacznie sukces przypisać reklamie, bo fundusze pokazały też relatywnie dobre wyniki inwestycyjne.

Także więcej, o 28 mln zł, wydały na reklamę banki. Jak zawsze najwięcej spośród wszystkich instytucji. W 2010 r. było to 926 mln zł. Reklamowały głównie konta i kredyty hipoteczne.

Do pierwszej piątki najaktywniejszych, jeśli chodzi o wydatki reklamowe, instytucji finansowych trafiły cztery banki. Najwięcej na rynku finansowym, 79 mln zł, wydał Bank Millennium. Na drugim miejscu znalazła się Axa Ubezpieczenia-Avanssur z wydatkami rzędu 70 mln zł. ING Bank Śląski zapłacił za akcje marketingowe 65 mln zł, PKO Bank Polski – 63 mln zł, a Bank Zachodni WBK – 57 mln zł (faktyczne wydatki firm mogą być większe m.in. dlatego, że część z nich mogła zamiast do grupy „finanse” trafić np. do grupy „konferencje” czy „usługi dla biznesu”).

O  5 mln zł więcej, ale jednocześnie o 60 proc., do 13 mln zł, wzrosły wydatki biur maklerskich. To efekt przede wszystkim ruchu na rynku ofert pierwotnych. Reklamy towarzyszyły szczególnie największym IPO prywatyzacyjnym: GPW, PZU, Tauronu.

Z kolei firmy ubezpieczeniowe na reklamę w ubiegłym roku przeznaczyły mniej niż w poprzednim, o 42 mln zł. Tym razem było to 359 mln zł. Za spadkiem może stać ubytek reklam produktów ubezpieczeniowych. Nie brakowało jednak kampanii wizerunkowych, m.in. PZU i Link4.

W największym stopniu, zarówno w ujęciu kwotowym, jak i procentowym, wydatki na reklamę zwiększyły towarzystwa funduszy inwestycyjnych. W 2010 r. było to 35 mln zł (dane Kantar Media opierają się na stawkach cennikowych, nie uwzględniają indywidualnie negocjowanych rabatów; monitorowane media to telewizja, radio, kino, billboardy, gazety i magazyny). Rok wcześniej – 8 mln zł.

Na rynku widoczne były przede wszystkim kampanie Idea TFI i Union Investment TFI. To równocześnie jedne z towarzystw, które pozyskały najwięcej nowego kapitału od klientów. Analitycy zwracają jednak uwagę, że trudno jednoznacznie sukces przypisać reklamie, bo fundusze pokazały też relatywnie dobre wyniki inwestycyjne.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie