Reklama

Instytucje finansowe wydały 1,5 mld zł na reklamy w 2010 r.

Wydatki reklamowe rosną, ale powoli. W ub.r. zwiększyły się o 25 mln zł, czyli 2 proc. – wynika z danych Kantar Media (dawne Expert Monitor)

Publikacja: 14.02.2011 03:32

Pieniądze na promocję

Pieniądze na promocję

Foto: Rzeczpospolita

W największym stopniu, zarówno w ujęciu kwotowym, jak i procentowym, wydatki na reklamę zwiększyły towarzystwa funduszy inwestycyjnych. W 2010 r. było to 35 mln zł (dane Kantar Media opierają się na stawkach cennikowych, nie uwzględniają indywidualnie negocjowanych rabatów; monitorowane media to telewizja, radio, kino, billboardy, gazety i magazyny). Rok wcześniej – 8 mln zł.

Na rynku widoczne były przede wszystkim kampanie Idea TFI i Union Investment TFI. To równocześnie jedne z towarzystw, które pozyskały najwięcej nowego kapitału od klientów. Analitycy zwracają jednak uwagę, że trudno jednoznacznie sukces przypisać reklamie, bo fundusze pokazały też relatywnie dobre wyniki inwestycyjne.

Także więcej, o 28 mln zł, wydały na reklamę banki. Jak zawsze najwięcej spośród wszystkich instytucji. W 2010 r. było to 926 mln zł. Reklamowały głównie konta i kredyty hipoteczne.

Do pierwszej piątki najaktywniejszych, jeśli chodzi o wydatki reklamowe, instytucji finansowych trafiły cztery banki. Najwięcej na rynku finansowym, 79 mln zł, wydał Bank Millennium. Na drugim miejscu znalazła się Axa Ubezpieczenia-Avanssur z wydatkami rzędu 70 mln zł. ING Bank Śląski zapłacił za akcje marketingowe 65 mln zł, PKO Bank Polski – 63 mln zł, a Bank Zachodni WBK – 57 mln zł (faktyczne wydatki firm mogą być większe m.in. dlatego, że część z nich mogła zamiast do grupy „finanse” trafić np. do grupy „konferencje” czy „usługi dla biznesu”).

O  5 mln zł więcej, ale jednocześnie o 60 proc., do 13 mln zł, wzrosły wydatki biur maklerskich. To efekt przede wszystkim ruchu na rynku ofert pierwotnych. Reklamy towarzyszyły szczególnie największym IPO prywatyzacyjnym: GPW, PZU, Tauronu.

Reklama
Reklama

Z kolei firmy ubezpieczeniowe na reklamę w ubiegłym roku przeznaczyły mniej niż w poprzednim, o 42 mln zł. Tym razem było to 359 mln zł. Za spadkiem może stać ubytek reklam produktów ubezpieczeniowych. Nie brakowało jednak kampanii wizerunkowych, m.in. PZU i Link4.

W największym stopniu, zarówno w ujęciu kwotowym, jak i procentowym, wydatki na reklamę zwiększyły towarzystwa funduszy inwestycyjnych. W 2010 r. było to 35 mln zł (dane Kantar Media opierają się na stawkach cennikowych, nie uwzględniają indywidualnie negocjowanych rabatów; monitorowane media to telewizja, radio, kino, billboardy, gazety i magazyny). Rok wcześniej – 8 mln zł.

Na rynku widoczne były przede wszystkim kampanie Idea TFI i Union Investment TFI. To równocześnie jedne z towarzystw, które pozyskały najwięcej nowego kapitału od klientów. Analitycy zwracają jednak uwagę, że trudno jednoznacznie sukces przypisać reklamie, bo fundusze pokazały też relatywnie dobre wyniki inwestycyjne.

Reklama
Media
„Rzeczpospolita” i „The New York Times” razem w nowej ofercie subskrypcyjnej
Media
Prawnik dzieci Zygmunta Solorza o sporze o sukcesję: do ugody wystarczy dobra wola
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Reklama
Reklama