Reklama

W 2012 r. zasięg telewizji cyfrowej obejmie prawie całą Polskę

W połowie przyszłego roku uruchamiane teraz kanały naziemnej telewizji cyfrowej mają docierać do prawie wszystkich Polaków

Publikacja: 04.08.2011 02:20

W 2012 r. zasięg telewizji cyfrowej obejmie prawie całą Polskę

Foto: Bloomberg

– W czerwcu zasięg wszystkich obsługiwanych przez nas kanałów naziemnej telewizji cyfrowej będzie już niemal docelowy – zapewnia Przemysław Kurczewski, prezes Emitelu, spółki, która zapewnia przesyłanie sygnału tych stacji.

Teraz na niektórych obszarach kraju działają dwa pakiety kanałów: na jednym TVP nadaje TVP 1, TVP 2 i TVP Info oraz TVP Historia i Kultura, drugi zagospodarowały stacje  prywatne (TVN, TVN 7, Polsat, Polsat Sport News, TV Puls, nieistniejący jeszcze Puls 2, TV  4 i TV 6). Najważniejszy, choć jeszcze niedziałający pakiet, w ramach którego  pojawią się zupełnie nowe stacje oraz TVP w wysokiej rozdzielczości, ma ruszyć w grudniu tego roku. Ma zawierać TVP 1, TVP 2, TVP Info, Polo TV, ATM Rozrywka TV, U-TV oraz EskaTV.  – Na początku czerwca przyszłego roku ten pakiet będzie pokrywał ok. 92 proc. powierzchni kraju – mówi Kurczewski. W grudniu prawie ogólnopolski zasięg będzie mieć też pakiet kanałów prywatnych nadawców.

Prezes TVP Juliusz Braun potwierdził wczoraj podawane przez "Rz" w połowie lipca informacje, że TVP chciałaby, aby jeden z jej kanałów na Euro 2012 był dostępny w wysokiej rozdzielczości. Dodał, że do pomysłu z życzliwością odnosi się KRRiT oraz że telewizja ma na to zgodę Emitelu. – Chcielibyśmy, aby widzowie mogli oglądać TVP 1 w HD już na Euro 2012. Dla widzów atrakcyjne będzie oglądanie meczów w najwyższej jakości, a dla nas ten symboliczny moment Euro 2012 będzie taką lokomotywą zmian – mówi.

TVP ma zagwarantowaną obecność we wspomnianym pakiecie stacji tylko do 27 czerwca 2014 roku, ale chce wydłużyć ten termin. – Chcemy rozpocząć rozmowy, by kanały TVP zostały tam na dłużej. Dzięki temu pierwszy multipleks byłby bardziej zróżnicowany – mówi Braun.

Emitel czeka jeszcze jednak na podpisanie umów z właścicielami ATM Rozrywka TV, U-TV oraz Eska TV i Polo TV. Dla tych nadawców umowa z Emitelem i tworzenie  kanałów na potrzeby nowej usługi to duży wydatek. W pierwszym roku nadawania trzeba zainwestować ok. 20 mln zł, a brakuje prognoz pokazujących, jak ten rynek będzie się rozwijał i kiedy stacje mogłyby zacząć przynosić zyski. Z informacji "Rz" wynika, że rocznie wraz z TVP właściciele wymienionych stacji  będą płacić Emitelowi ok. 50 mln zł i że połowę z tego weźmie na siebie TVP, która stara się o dodatkową pojemność w ramach pakietu po to, by móc nadawać tam wspomniany kanał HD.

Reklama
Reklama

Zmiana systemu nadawania naziemnej telewizji z obecnego analogowego na cyfrowy przeprowadzana jest w wielu krajach przy rekomendacji UE. Polska wprowadza ją z opóźnieniem. Analogowy sygnał zostanie u nas wyłączony w połowie 2013 roku.

 

– W czerwcu zasięg wszystkich obsługiwanych przez nas kanałów naziemnej telewizji cyfrowej będzie już niemal docelowy – zapewnia Przemysław Kurczewski, prezes Emitelu, spółki, która zapewnia przesyłanie sygnału tych stacji.

Teraz na niektórych obszarach kraju działają dwa pakiety kanałów: na jednym TVP nadaje TVP 1, TVP 2 i TVP Info oraz TVP Historia i Kultura, drugi zagospodarowały stacje  prywatne (TVN, TVN 7, Polsat, Polsat Sport News, TV Puls, nieistniejący jeszcze Puls 2, TV  4 i TV 6). Najważniejszy, choć jeszcze niedziałający pakiet, w ramach którego  pojawią się zupełnie nowe stacje oraz TVP w wysokiej rozdzielczości, ma ruszyć w grudniu tego roku. Ma zawierać TVP 1, TVP 2, TVP Info, Polo TV, ATM Rozrywka TV, U-TV oraz EskaTV.  – Na początku czerwca przyszłego roku ten pakiet będzie pokrywał ok. 92 proc. powierzchni kraju – mówi Kurczewski. W grudniu prawie ogólnopolski zasięg będzie mieć też pakiet kanałów prywatnych nadawców.

Reklama
Media
„Rzeczpospolita” i „The New York Times” razem w nowej ofercie subskrypcyjnej
Media
Prawnik dzieci Zygmunta Solorza o sporze o sukcesję: do ugody wystarczy dobra wola
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama