Tablety szansą dla polskiego e-czytelnictwa?

Rozwój rynku e-czytników zależy od liczby dostępnych książek elektronicznych. Amazon oferuje ich niemal milion, w Polsce mamy do dyspozycji zaledwie 10 tysięcy

Publikacja: 11.09.2011 01:01

Tablety szansą dla polskiego e-czytelnictwa?

Foto: AFP

Prognozy rozwoju e-czytelnictwa na świecie mówią o sporym wzroście w najbliższych latach. Raport Yankee Group przewiduje do 2014 roku ponadczterokrotne zwiększenie wartości rynku e-czytników. PwC uważa, że w 2015 roku e-booki będą stanowić 20 proc. sprzedaży całego rynku książek.

750 mln

e-książek zostanie sprzedanych w 2012 roku – szacuje Citigroup

Te tendencje widać na rynku amerykańskim, gdzie dominujący w tej branży Amazon, największa internetowa księgarnia na świecie, oferuje księgozbiór obejmujący 950 tys. e-booków. Do tej oferty Amazon dokłada najpopularniejszy na świecie e-czytnik Kindle, którego dotychczasowa sprzedaż sięga 10 mln sztuk, a prognozy na ten rok mówią o kolejnych 17 mln. Urządzenie to korzysta z elektronicznego papieru w technologii e-ink, energooszczędnego i prezentującego treść książki na czarno-biało. Depczący mu po piętach e-czytnik Nook konkurencyjnej księgarni Barnes & Noble w swojej najnowszej wersji oferuje kolorowy ekran, dzięki któremu może prezentować nie tylko tekst, ale też multimedia. Tutaj czytelnik ma do dyspozycji aż milion elektronicznych książek. Większość amerykańskich wydań nowych książek obejmuje ich wersje elektroniczne.

Polacy mogą skorzystać z oferty zza oceanu, pod warunkiem że czytają książki po angielsku, bo literatury polskojęzycznej jest tam niewiele. Co więcej, Kindle nie obsługuje e-książek zabezpieczonych najczęściej używanym w naszym kraju programem Adobe RDM, co czyni go w dużym stopniu nieprzydatnym dla polskiego czytelnika.

Co ma zatem do zaoferowania nasz rodzimy rynek e-księgarski? Na tle amerykańskiego wypada on, niestety, blado. Czytelnicy mogą na nim wybierać z około 10 tys. tytułów e-książek i około 20 modeli e-czytników.

– Rynek e-czytników w Polsce rośnie, ale dostawcy treści wciąż podchodzą do nowego medium nieufnie, więc wybór polskich publikacji elektronicznych jest ograniczony – mówi Emil Konarzewski, analityk z firmy Audytel. – E-książki w formacie dostosowanym do e-czytników oferowane są tylko przez wyspecjalizowane serwisy internetowe. Ich wybór jest jednak niewielki, obejmuje kilka, kilkanaście tysięcy tytułów książek i praktycznie żadnych czasopism – dodaje Konarzewski.

Rynek e-księgarski dopiero się w Polsce tworzy, a głównymi graczami są tu m.in. Woblink, Nexto, eClicto, Zixo, Legimi czy należące do Empiku Virtualo. Serwis Empik.com, lider tej branży, ma w księgozbiorze 8,5 tys. tytułów.

– Według moich szacunków w Polsce sprzedało się do tej pory najwyżej kilkanaście tysięcy sztuk e-czytników – twierdzi Mateusz Tobiczyk, szef projektu Woblink, internetowej e-księgarni oferującej około trzech tysięcy tytułów. – Z tej przyczyny stawiamy raczej na tablety, których rynek rośnie w naszym kraju znacznie bardziej dynamicznie. Nasza oferta przystosowana jest też do obsługi alternatywnych platform, zarówno e-czytników, jak i komputerów PC – dodaje Tobiczyk.

Empik, mimo że nie ogranicza się do jednego typu urządzeń, popularyzuje swoje e-booki za pomocą e-czytników. W ofercie sklepu jest obecnie aż 15 modeli tych urządzeń, takich marek jak iRiver, Onyx, Prestigio czy Pocketbook. Liczby sprzedanych urządzeń Empik nie chce zdradzić. Ceny tych czarno-białych gadżetów zaczynają się od 330 zł, a kończą na 750 zł, w zależności od jakości użytego w nich elektronicznego papieru. Wkrótce pojawi się też w ofercie urządzenie kolorowe. Dla porównania: cena Kindle'a zaczyna się od ok. 360 zł za wersję z samym Wi-Fi, a w Polsce dostępny jest model Kindle 3 w cenie 650 zł. Z kolei za kolorowego Nooka trzeba zapłacić ok. 800 – 1000 zł.

Ostrą konkurencję stanowią dla e-czytników tablety (głównie iPady i urządzenia z systemem Android), do których dostosowują swoją ofertę wszystkie rodzime księgarnie internetowe. Nasz rynek musi się jednak bardzo postarać, by zacząć gonić światowe trendy. Raport Citigroup przewiduje bowiem aż sześciokrotny wzrost liczby sprzedanych e-książek na świecie w przyszłym roku względem roku 2010. Wedle tych szacunków do końca 2012 roku w samym tylko sklepie Amazona nabywców ma znaleźć aż 750 mln elektronicznych publikacji.

– W polskich realiach rynek e-booków nadal będzie miał pod górkę – ocenia Konarzewski.

Monika Marianowicz z sieci Empik

Średnia cena e-booka w księgarni empik.com wynosi około 20 zł. Jest ona kształtowana przez wydawców, do których my dostosowujemy swoją politykę cenową. Poziom marży w przypadku książek elektronicznych jest zdecydowanie niższy od marży dla książek w wydaniu papierowym. Większość tytułów wydawanych jako e-booki jest więc tańsza od wydań tradycyjnych, ale zdarzają się jeszcze przypadki, że jest odwrotnie. Kupowanie jednocześnie praw do wydania papierowego i cyfrowego dopiero zaczyna być w Polsce standardem. Niewielu wydawców decydowało się na to wcześniej, dlatego teraz, jeżeli chcą wprowadzić starszy tytuł w formie e-booka, muszą wynegocjować i opłacić prawa do wydania elektronicznego. To na pewno ma wpływ na cenę. Ponadto należy wziąć pod uwagę, że VAT na książki elektroniczne wynosi 23 proc., a nie 5 proc., jak w przypadku książki papierowej.

—not. astan

Sprzedaż e-czytników na świecie (w mln sztuk)

2010 - 10.8
2011 - 14,7*
2012 - 16,6*

*prognoza


źródło: IDC

Udział w światowym rynku e-czytników (w proc.)

Amazon - 41,5
Pandigital - 16,1
Barnes & Noble - 15,4
Sony - 8,4
Hanvon - 8,2
Pozostali - 10,4

Dane z III kw. 2010
źródło: IDC

Prognozy rozwoju e-czytelnictwa na świecie mówią o sporym wzroście w najbliższych latach. Raport Yankee Group przewiduje do 2014 roku ponadczterokrotne zwiększenie wartości rynku e-czytników. PwC uważa, że w 2015 roku e-booki będą stanowić 20 proc. sprzedaży całego rynku książek.

750 mln

Pozostało 95% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie