Reklama
Rozwiń

Media niedługo tylko przez Internet

Dwa razy więcej Amerykanów ma dziś dostęp do Internetu niż dekadę temu. Sieć kompletnie zmieniła media na całym świecie

Publikacja: 12.03.2012 01:23

Rozwój Internetu w ciągu dekady zmienił oblicze mediów na całym świecie

Rozwój Internetu w ciągu dekady zmienił oblicze mediów na całym świecie

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński Robert Gardziński

Dostęp do Internetu ma dziś 274 mln Amerykanów (w tym 117,6 mln korzysta z Internetu mobilnego). To ponaddwukrotnie więcej niż w 2000 r., wynika z badań międzynarodowej firmy badawczej Nielsen. Jak mówiła Susan Whiting, wiceprezes Nielsena, na niedawnym spotkaniu z przedstawicielami polskich mediów, tego, jak dziś korzystają z mediów Amerykanie, nie da się do niczego porównać. Oglądają telewizję, a równocześnie piszą esemesy na komórce i na bieżąco komentują wydarzenia na serwisach społecznościowych.

Z raportu Nielsena wynika, że w trakcie oglądania telewizji większość widzów, którzy mają już smartfony albo tablety (57 proc.) sprawdza na tych urządzeniach e-maile, a 44 proc. surfuje po sieci w poszukiwaniu zupełnie niezwiązanych z oglądanym programem informacji lub spędza czas na serwisach społecznościowych. –  W 2011 r. Amerykanie spędzili 81 mld minut w sieciach społecznościowych, choć jeszcze w 2005 r. było to tylko 6,6 mld minut – mówiła Whiting. Prawie 60 proc. osób w wieku 18 – 34 lata wchodzi na portal społecznościowy z komórki (44 proc. amerykańskich użytkowników komórek ma smartfony). – Zmiany zaszły błyskawicznie. W 2000 r. Mark Zuckerberg miał 16 lat, dziś w większości badanych przez nas krajów Facebook jest jedną z dziesięciu najpopularniejszych witryn – mówiła Whiting. Dodała, że Facebook ma już na świecie 845 mln użytkowników.

Już 165,9 mln Amerykanów oglądało wideo w sieci, a jedna trzecia mieszkańców USA deklaruje, że korzystała ze streamingu materiałów wideo (czyli oglądała je bez ściągania na komputer) zamieszczanych na płatnych legalnych witrynach z takimi materiałami, jak Netflix czy Hulu Plus. Niekoniecznie musi to oznaczać klęskę tradycyjnej telewizji. Przeprowadzone niedawno w USA badania GfK-Knowledge Networks wykazały, że już 22 proc. Amerykanów przyznaje, iż nigdy nie zaczęłoby oglądać niektórych telewizyjnych show, gdyby nie to, że są one dostępne w sieci (w 2008 r. było to jeszcze 10 proc.).

Z badań Nielsena wynika, że poza komputerami najpopularniejszymi gadżetami do oglądania wideo w sieci są... smartfony. Na świecie wideo na komórce przegląda już 28 proc. internautów (w Europie: 15 proc. w USA: 20 proc., w rejonie Azji i Pacyfiku: aż 41 proc., a w Ameryce Łacińskiej: 29 proc.).

11 proc. robi to na innych przenośnych urządzeniach (w Europie: 6 proc., w USA: 13 proc.), a 8 proc. na tabletach (w Europie: 4 proc., w USA: 8 proc.).

Reklama
Reklama

W USA z tabletów korzysta się głównie po to, by przeczytać najnowsze informacje (robi to 39 proc. właścicieli tabletów), ponad jedna trzecia (34 proc.) szuka informacji sportowych, a niecała jedna trzecia (31 proc.) – czyta na tabletach książki.

Dostęp do Internetu ma dziś 274 mln Amerykanów (w tym 117,6 mln korzysta z Internetu mobilnego). To ponaddwukrotnie więcej niż w 2000 r., wynika z badań międzynarodowej firmy badawczej Nielsen. Jak mówiła Susan Whiting, wiceprezes Nielsena, na niedawnym spotkaniu z przedstawicielami polskich mediów, tego, jak dziś korzystają z mediów Amerykanie, nie da się do niczego porównać. Oglądają telewizję, a równocześnie piszą esemesy na komórce i na bieżąco komentują wydarzenia na serwisach społecznościowych.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Reklama
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama