Programiści wolą iOS od Androida

Naj­wię­cej apli­ka­cji na smart­fo­ny wciąż zgar­nia Ap­ple, mi­mo że do­mi­nu­ją­cym sys­te­mem jest An­dro­id, któ­re­go udział w ryn­ku się­ga 50 proc.

Publikacja: 26.03.2012 03:04

Programiści wolą iOS od Androida

Foto: Bloomberg

Aż 90 proc. pro­gra­mi­stów de­kla­ru­je chęć two­rze­nia apli­ka­cji dla iPhone'a, a o 10 proc. mniej chce pi­sać pro­gra­my z my­ślą o sys­te­mie Go­ogle'a An­dro­idzie – wy­ni­ka z ba­dań firm IDC i Ap­p­ce­le­ra­tor. Nie by­ło­by w tym nic dziw­ne­go, gdy­by nie fakt, iż te­le­fon Ap­ple'a ma nie­ca­łe 20 proc. udzia­łu w ryn­ku smart­fo­nów, pod­czas gdy udzia­ły An­dro­ida są po­nad­dwu­krot­nie wyż­sze.

Z ba­dań prze­pro­wa­dzo­nych wśród po­nad 2 tys. de­we­lo­pe­rów wy­ni­ka, że two­rze­niem pro­gra­mów dla sys­te­mu Mi­cro­so­ftu za­in­te­re­so­wa­nych jest 37 proc. an­kie­to­wa­nych. Jesz­cze ni­żej zna­la­zła się plat­for­ma BlackBerry z wy­ni­kiem 21 proc.

Apli­ka­cje są nie­zwy­kle waż­ne z punk­tu wi­dze­nia po­pu­lar­no­ści sys­te­mu ope­ra­cyj­ne­go. Im jest ich wię­cej i im bar­dziej są kre­atyw­ne, tym wię­cej roz­ma­itych funk­cji mo­że mieć te­le­fon i tym chęt­niej jest ku­po­wa­ny przez klien­tów.

I tak w skle­pie in­ter­ne­to­wym Ap­ple (App Sto­re) jest po­nad pół mi­lio­na apli­ka­cji, a w Go­ogle Play, wi­try­nie sys­te­mu An­dro­id, ich licz­ba się­ga 450 tys. Dla dzier­żą­ce­go 2 proc. udzia­łu w ryn­ku sys­te­mu Win­dows Pho­ne pro­gra­mi­ści stwo­rzy­li 70 tys. apli­ka­cji.

Skąd bie­rze się tak du­ża po­pu­lar­ność iPhone'a, sko­ro to An­dro­id jest naj­po­pu­lar­niej­szym sys­te­mem na ryn­ku? – An­dro­id ja­ko sys­tem ope­ra­cyj­ny jest bar­dzo roz­drob­nio­ny w po­rów­na­niu z iOS, sys­te­mem ope­ra­cyj­nym Ap­ple – mó­wi „Rz" To­masz Witt, pre­zes fir­my pro­gra­mi­stycz­nej Norb­soft. Wy­ja­śnia, że ozna­cza to, iż sys­tem ten ob­słu­gu­je kil­ka­na­ście róż­nych roz­dziel­czo­ści ekra­nów i kil­ka na­kła­dek na in­ter­fejs użyt­kow­ni­ka, a co wię­cej ist­nie­je w ośmiu głów­nych wer­sjach na­dal do­stęp­nych na ryn­ku. – To spra­wia, że pro­duk­cja i te­sty opro­gra­mo­wa­nia na An­dro­ida trwa­ją dłu­żej, a do­dat­ko­wo nie­zbęd­ny jest za­kup więk­szej licz­by urzą­dzeń do prze­pro­wa­dze­nia te­stów i we­ry­fi­ka­cji ja­ko­ści – do­da­je Witt. – Wszyst­ko to wpły­wa na wyż­szy koszt pro­duk­cji i do­star­cza­nia pro­duk­tów do Go­ogle Play w po­rów­na­niu z Ap­ple App Sto­re.

We­dług spe­cja­li­sty nie bez zna­cze­nia jest fakt, że użyt­kow­ni­cy iOS chęt­niej pła­cą za apli­ka­cje i gry niż po­sia­da­cze urzą­dzeń z An­dro­idem, co do­dat­ko­wo zwięk­sza szan­sę na osią­gnię­cie suk­ce­su fi­nan­so­we­go, je­śli pro­gra­mi­sta two­rzy swo­je pro­duk­ty dla iOS.

Rów­nież ta­ble­ty fir­my Ap­ple cie­szą się więk­szym za­in­te­re­so­wa­niem pro­gra­mi­stów niż urzą­dze­nia z An­dro­idem. Jak po­da­ją IDC i Ap­p­ce­le­ra­tor, apli­ka­cje dla iPada chce two­rzyć 88 pro­c. an­kie­to­wa­nych, a dla ta­ble­tów z sys­te­mem Go­ogle'a – 66 pro­c.

Aż 90 proc. pro­gra­mi­stów de­kla­ru­je chęć two­rze­nia apli­ka­cji dla iPhone'a, a o 10 proc. mniej chce pi­sać pro­gra­my z my­ślą o sys­te­mie Go­ogle'a An­dro­idzie – wy­ni­ka z ba­dań firm IDC i Ap­p­ce­le­ra­tor. Nie by­ło­by w tym nic dziw­ne­go, gdy­by nie fakt, iż te­le­fon Ap­ple'a ma nie­ca­łe 20 proc. udzia­łu w ryn­ku smart­fo­nów, pod­czas gdy udzia­ły An­dro­ida są po­nad­dwu­krot­nie wyż­sze.

Pozostało 85% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie