Choć kanały informacyjno-publicystyczne to jedne z bardziej kosztochłonnych typów stacji, w ciągu ostatnich niecałych kryzysowych lat w samej tylko Europie uruchomiono ich 28. – Ta liczba zawiera kilka nowych wersji językowych Euronewsa (m.in. grecką i węgierską), dwa nowe kanały w Rumunii, paneuropejską wersję Al.-Jazeery dla Bałkanów oraz stacje albańskie, portugalskie, chorwackie i ... polskie (w ramach naziemnej telewizji cyfrowej nadaje tu od niedawna współnależąca do TVN stacja TTV, ruszyła też stacja TV Republika).

Produkowanych w Europie stacji informacyjnych jest już 171, z tego ok. 100 jest tworzonych z myślą o jednym lokalnym rynku. Jeśli doliczy się do tego kanały tego rodzaju produkowane także w krajach kandydujących do Unii Europejskich, Szwajcarii, Norwegii i Rosji, w sumie wszystkich jest już 214. Pozostałe ok. 80 to stacje newsowe nadawane na Starym Kontynencie z rejonów Afryki, Azji, Bliskiego Wschodu i Stanów Zjednoczonych, zbiera się wspomniane 300 stacji. Gros z europejskich stacji newsowych ma prywatnych właścicieli. Stacje informacyjno-publicystyczne stanowią ok. 14 proc. wszystkich kanałów telewizyjnych produkowanych na rynku europejskim. Szybko rosła w ostatnich latach w Europie zwłaszcza oferta stacji informacyjnych nadawanych w ramach multipleksów naziemnej telewizji cyfrowej. O ile jeszcze w 2009 roku wszystkich stacji informacyjnych w ofercie tego rodzaju telewizji było 16, dziś bezpłatnie naziemnie nadawanych jest ich aż 43, a płatnie: 30. MAVISE wlicza w swoich zestawieniach nie tylko ogólnoinformacyjne stacje, ale także sprofilowane kanały o charakterze publicystyczno-informacyjnym, jak – w Polsce: Polsat Sport News czy TVN CNBC.

Oprócz startów nowych kanałów, w ciągu ostatnich pięciu-sześciu lat z europejskiego rynku telewizyjnego zniknęło jednak także ok. 25 stacji o charakterze newsowym. – Kilka z nich to stacje, które były dedykowane użytkownikom telefonów komórkowych (chodzi o usługę 3G lub tzw. mobilną telewizję nadawaną w Europie w standardzie DVB-T).

Usługi DVB-H właściwie zniknęły z europejskiego rynku, a liczba stacji nadawanych w 3G maleje, bo nadawcy są teraz skupieni raczej na tworzeniu dedykowanych mobilnym użytkownikom aplikacji na smartfony niż na tworzeniu osobnych telewizji na potrzeby rynku mobilnego – podaje Europejskie Obserwatorium Audiowizualne w swoim raporcie o newsowych stacjach w Europie bazującym na danych MAVISE.

Magdalena Lemańska