Netflix szykuje się na Europę

Konkurenci giganta z USA spieszą się, by przechwycić subskrybentów i kupić prawa do filmów.

Publikacja: 30.01.2014 10:23

Gigant w wypożyczaniu filmów przez media strumieniowe – Netflix Inc. – przygotowuje się do ekspansji w Europie, a firmy obecne na tym rynku w Europie szykują się na wojnę o subskrybentów.

Amerykańska wypożyczalnia filmów wideo rozpoczęła rozmowy z tamtejszymi wytwórniami filmowymi, aby uzgodnić warunki zakupu praw do popularnych przebojów Hollywood przeznaczonych do wypożyczania we Francji, Niemczech i innych krajach europejskich. Netflix prowadzi rozmowy z francuskim rządem na temat uruchomienia wypożyczalni jeszcze w tym roku.

Plany obrony

Firmy zajmujące się mediami w Europie zaczynają wzmacniać pozycje, twardo walcząc o subskrybentów i prawa do wypożyczania. W ostatnich latach powstało kilkanaście wypożyczalni oferujących nielimitowany dostęp do zawartości ich serwisów za mniej niż 10 euro miesięcznie.

W zeszłym miesiącu niemiecki operator satelitarny Sky Deutschland AG uruchomił własny serwis, na wzór Netflixa, i nazwał go Snap, a włoski nadawca telewizyjny Mediaset SpA wystartował z identycznym serwisem, nazwanym Infinity.

– Bardzo poważnie traktujemy wszystkich nowych konkurentów – powiedział Rodolphe Belmer, osoba nr 2 we francuskim Canal Plus, który jest częścią grupy Vivendi SA, mającej ponad 300 tys. abonentów wypożyczalni CanalPlay.

Europa jest łakomym kąskiem dla Netflixa. Według badań firmy analizującej rynek SNL Kagan Niemcy i Francja znajdują się – odpowiednio – na czwartym i szóstym miejscu w liczbie gospodarstw domowych mających szerokopasmowy dostęp do Internetu. Według danych z końca 2013 r. w Europie Zachodniej 134 miliony gospodarstw domowych posiadały szerokopasmowy dostęp do sieci, przy 88 milionach w USA.

Jednak europejski rynek mediów streamingowych dopiero raczkuje. Analitycy SNL Kagan szacują, że rynek tych mediów w Europie Zachodniej będzie teraz rósł szybciej niż w pozostałej części świata razem wziętej. W 2017 r. dochody mogą osiągnąć 1,1 miliarda dolarów, dwie trzecie więcej w porównaniu z rokiem 2013.

Szybkie pozyskanie subskrybentów – zarówno na rynku amerykańskim, jak i pozostałych – to zadanie kluczowe, bo Netflix będzie musiał pokryć rosnące wydatki na zakup treści dla swojego serwisu. Analitycy oceniają, że rosnące ceny akcji Netflixa – ich cena wzrosła o 142 proc. w ciągu ostatniego roku – odzwierciedlają optymizm inwestorów, którzy wierzą w potencjał wzrostowy firmy. Platforma Netflix jest dostępna w 41 krajach, w większości znajdujących się w Ameryce Łacińskiej. W Europie Netflix obecny jest w Wielkiej Brytanii, Skandynawii i Holandii.

Pozyskanie odpowiednio dużej liczby abonentów okazało się żmudnym i drogim procesem. W Ameryce Łacińskiej, gdzie płacenie za e-usługi nie jest powszechne, zachęcenie, by użytkownicy z okresu próbnego pozostali w serwisie i zaczęli płacić, okazało się trudne. W roku 2013 strata z powodu niewykupionych abonamentów w międzynarodowych oddziałach Netflixa – swoista miara strat firmy – osiągnęła 274 mln dol. Amerykański oddział firmy wypracował zysk 622 mln dol.

Francuskie wymagania

Francja może być trudnym orzechem do zgryzienia. Ustawowo regulowana kolejność ukazywania się nowości filmowych pozwala serwisom takim jak Netflix pokazywać „nowości" dopiero trzy lata po ich kinowej premierze.

Serwisy oferujące streaming wideo zobowiązane są do współfinansowania tamtejszych produkcji filmowych.

Każda z nowych firm pojawiających się w Europie trafi na zatłoczony rynek. Serwis należący do Amazon.com, Lovefilm, który walczy z Netflixem na rynku brytyjskim, jest liderem na rynku niemieckim.

Hiszpańska odpowiedź na Netflixa – należąca do firmy Rakuten Wuaki.tv – pojawiła się ubiegłej jesieni na rynku brytyjskim i planuje ekspansję w innych krajach.

Prezes Netflixu Reed Hastings powiedział „Stać nas na osiągnięcie sukcesu" w opublikowanym online wideo, omawiającym wyniki firmy.

Gigant w wypożyczaniu filmów przez media strumieniowe – Netflix Inc. – przygotowuje się do ekspansji w Europie, a firmy obecne na tym rynku w Europie szykują się na wojnę o subskrybentów.

Amerykańska wypożyczalnia filmów wideo rozpoczęła rozmowy z tamtejszymi wytwórniami filmowymi, aby uzgodnić warunki zakupu praw do popularnych przebojów Hollywood przeznaczonych do wypożyczania we Francji, Niemczech i innych krajach europejskich. Netflix prowadzi rozmowy z francuskim rządem na temat uruchomienia wypożyczalni jeszcze w tym roku.

Pozostało 86% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie