Reklama
Rozwiń
Reklama

Telekomy znalazły nowe źródło przychodów

Wielcy nadawcy nie są przekonani do udostępniania produkcji swoich stacji w sieci niezależnie od pakietów płatnej TV.

Publikacja: 09.10.2014 07:00

Telekomy znalazły nowe źródło przychodów

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz Rafał Guz

Tradycyjny telewizor wciąż na fali. – 96–98 proc. czasu spędzanego na oglądaniu materiałów TV w Europie wciąż spędza się przed tradycyjną linearną telewizją, choć oczywiście widzimy ogromny wzrost oglądania na innych urządzeniach – mówił Carlos Ortega, szef Fox International Channels w naszym regionie, na zakończonej w czwartek 41. Międzynarodowej Konferencji i Wystawie Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej.

Widzowie wolą TV

Aleksander Kutela, szef HBO Europe, dodał, że z badań jego firmy wynika, iż abonenci instalują aplikacje HBO Go na smartfonach i tabletach, ale potem rzadziej oglądają treści HBO na komórkach niż na większych ekranach tabletów czy TV.

Izabella Wiley, szefowa A+E Networks w regionie (stacje History, CI Polsat), podała, że wśród widzów stacji tej firmy tylko 1,9 proc. czasu jest poświęcane na alternatywne sposoby oglądania ulubionych programów (głównie wideo na żądanie). W wielu krajach (w tym w Polsce) brakuje też wciąż technologii do kompleksowego badania widowni w internecie i tradycyjnej TV.

Dlatego to dostarczanie treści telewizyjnych w modelu reklamowym, darmowym dla użytkownika albo we współpracy z operatorami płatnej TV wciąż zapewnia wielkim nadawcom gros przychodów, które mogą inwestować w nowe technologie, uzupełniające ofertę. – Widzimy w nich możliwość tzw. asymetrycznego rozwoju: bez wielkich nakładów można szybko poszerzyć dostęp do swoich treści – mówił John Rossiter, szef AXN w Europie Centralnej.

Sieć ?musi zarabiać

Carlos Ortega z telewizji Fox (mającej w ofercie platformę Natgeoplay i Foxplay) oczekuje, że inwestycje w tego rodzaju rozwiązania zaczną się w końcu zwracać. – Budowa modelu, który pozwoli nam zarabiać na naszych nowych rozwiązaniach, jest skomplikowana. Inwestujemy teraz w treści i nowe rozwiązania i liczymy na to, że to się zwróci – mówił Ortega.

Reklama
Reklama

Z tego samego powodu nadawcy niechętnie myślą o testowanym udostępnianiu widzom swoich seriali w sieci bez konieczności płacenia abonamentu tradycyjnym operatorom. – Mamy dziś wypracowaną dobrą metodę docierania do widzów, zawierając partnerstwa i łącząc kanały w pakiety, dzięki czemu nie muszą one sprzedawać się na rynku pojedynczo, takie partnerstwa są lepsze – przekonywał John Rossiter z AXN.

Aleksander Kutela z HBO: – Będziemy raczej myśleć, jak możemy lepiej współpracować w ramach nowych partnerstw, niż kompletnie zmieniać modele biznesowe. Oczywiście testujemy rozmaite nowe sposoby dystrybucji, np. wprowadzenie HBO Go (serwis wideo online) do usługi Horizon TV (serwis wideo online należący do UPC – red.). Takie rozwiązania bardziej nas interesują – mówił Kutela. Grzegorz Esz z UPC Polska przyznał jednak, że w firma rozważa już uniezależnienie Horizona TV od tradycyjnej oferty UPC.

Według Ortegi nadawcy powinni pamiętać, że to, iż ludzie chcą oglądać programy w sieci (taki jest model np. Netfliksa – red.), to jednak zasługa całej tradycyjnej machiny telewizyjnej, która chociażby pozwala dotrzeć do widza z komunikatem o nowym serialu czy programie i właściwie go nagłośnić. – My dziś nie rozważamy wprowadzania rozwiązań pozwalających na bezpośrednie docieranie z treściami do widzów przez internet. Rynek rozstrzygnie, czy to będzie miało kiedyś sens – mówił Ortega.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

m.lemanska@rp.pl

Tradycyjny telewizor wciąż na fali. – 96–98 proc. czasu spędzanego na oglądaniu materiałów TV w Europie wciąż spędza się przed tradycyjną linearną telewizją, choć oczywiście widzimy ogromny wzrost oglądania na innych urządzeniach – mówił Carlos Ortega, szef Fox International Channels w naszym regionie, na zakończonej w czwartek 41. Międzynarodowej Konferencji i Wystawie Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej.

Widzowie wolą TV

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Reklama
Media
Media lokalne wobec algorytmów i fake newsów
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Media
Spotify zaskakuje wynikami. Zysk operacyjny wyższy niż przewidywano
Media
Pełny dostęp do wiedzy, analiz i prognoz rynkowych tylko z „Parkietem”
Media
Już nie telewizja jest najważniejszym nośnikiem reklam dla sklepów. Duża zmiana
Materiał Promocyjny
Osiedle Zdrój – zielona inwestycja w sercu Milanówka i… Polski
Media
PSPR Day 2025: Przyszłość komunikacji w erze sztucznej inteligencji
Reklama
Reklama