Reklama
Rozwiń

Chiński rynek filmowy przebije USA

Przemysł filmowy w Chinach rozwija się w zawrotnym tempie. Według najnowszych prognoz, już w 2017 r. może odebrać USA pozycję lidera na tym rynku.

Aktualizacja: 24.09.2015 16:25 Publikacja: 24.09.2015 13:47

Gwei Lung Mei jako wdowa Zhizhen Wu i Liao Fan w roli detektywa Zhanga Zili

Gwei Lung Mei jako wdowa Zhizhen Wu i Liao Fan w roli detektywa Zhanga Zili

Foto: Aurora Films

Do 2017 r. dochody chińskich kin mogą urosnąć nawet do 66 mld juanów (11 mld dol.) - przewiduje japońska spółka holdingowa Nomura. Prognozy w Ameryce Północnej na ten rok oscylują natomiast przy 10,4 mld dol.

Czy rzeczywiście rynek kinowy w Chinach ma szansę już niebawem wygryźć swojego największego rywala zza oceanu? Japończycy mówią, że tak. Zgodnie z ostatnimi prognozami Banku Japonii, kina w Państwie Środka do 2020 r. zarobią łącznie ok. 100 mld juanów (15,7 mld dol.), a średnia liczba rocznie zakupionych biletów na seanse przez jedną osobę wzrośnie z 0,6 do 2.

Wciąż jednak to Amerykanie znacznie częściej wybierają się do kin od Chińczyków (średnio 3,6 razy w roku).

W 2014 r. dochody północnoamerykańskich kin wyniosły ok. 10 mld dol., o 5 proc. mniej niż w roku poprzednim. W tym samym okresie w Chinach nastąpił wzrost aż o 36 proc. do ok. 30 mld juanów (4,8 mld dol.) – podaje tygodnik Variety.

Zachęceni dynamicznym rozwojem chińskiego przemysłu filmowego zachodni producenci zwracają coraz większą uwagę na ten rynek. Warner Bros ogłosił na początku września bieżącego roku, że planuje utworzyć razem z China Media Capital grupę Flagship Entertainment, w której będą powstawać wyłącznie produkcje w języku chińskim. Pierwsze filmy nowej wytwórni mają wejść do kin już w 2016 r.

Peter Shiao, dyrektor generalny firmy Orb Media, zajmującej się produkcją i finansowaniem filmów w Hollywood i Chinach, nie podziela optymizmu Warner Bros. Jak zaznacza, azjatyckie kina wciąż zarabiają najwięcej na wyświetlaniu zachodnich filmów.

- 90 proc. chińskich produkcji nie przynosi zysków. Chociaż oficjalnie w Chinach mówi się, że tylko 50 proc. dochodów kinowych pochodzi z importowanych hollywoodzkich filmów, podejrzewam, że prawdziwa liczba jest bliższa 80-90 proc. – uważa Shiao.

Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji