PwC: Polskie firmy na celowniku hakerów

W 96 proc. średnich i dużych przedsiębiorstw działających w Polsce w ostatnich 12 miesiącach doszło do ponad 50 cyberataków. Najczęściej wykorzystywaną metodą był tzw. atak phishingowy – podaje firma doradcza PwC.

Publikacja: 23.03.2017 10:21

PwC: Polskie firmy na celowniku hakerów

Foto: 123RF

Opracowała ona raport „Ochrona biznesu w cyfrowej transformacji", z którego wynika, aż 41 proc. firm przemysłowych obawia się dziś, że w wyniku ataku hakerskiego może dojść do uszkodzenia infrastruktury.

- Cyfrowa transformacja wystawia na próbę zaufanie w cyfrowym świecie. Skuteczna ochrona systemów IT, zgromadzonych danych i informacji jest dziś kluczowym elementem dla stabilnego funkcjonowania firmy. 61 proc. prezesów firm na świecie wskazało cyberzagrożenia jako jedno z największych obszarów ryzyka dla ich biznesu - komentuje Piotr Urban, partner w PwC, lider zespołu zarządzania ryzykiem.

Badania pokazują, że problem jest gigantyczny. W przypadku 64 proc. firm liczba cyberataków w ostatnim roku była większa niż 0,5 tys. Najczęściej wykorzystywaną metodą były oszustwa, w których przestępca podszywał się pod inną osobę lub instytucję, w celu wyłudzenia określonych informacji (np. danych logowania, szczegółów karty kredytowej). Ten tzw. Phishing stanowił ponad 1/3 wszystkich ataków (39 proc.). Wśród najbardziej dotkliwych skutków cyberataków respondenci badania wskazywali: narażenie na ryzyko prawne i straty finansowe (35 proc. wskazań) oraz utrata klientów i kradzież własności intelektualnej (po 30 proc.). Jednocześnie aż 55 proc. firm nie ma świadomości, jakie były efekty ataków cybernetycznych na dane w ich organizacjach biznesowych.

Raport PwC ujawnia, że w 79 proc. przypadków wykrytych incydentów związanych z naruszeniem bezpieczeństwa informacji ich źródłem byli aktualni pracownicy firmy. „Tylko" 62 proc. stanowiły ataki hakerskie.

Średnie i duże polskie firmy przeznaczają obecnie znaczące budżety na kwestie związane z zapewnieniem bezpieczeństwa danych i systemów IT. W 48 proc. przedsiębiorstw wydatki te są większe niż 1 mln zł, a w ponad połowie badanych firm mieszczą się w przedziale 0,5-1 mln zł. Jak zauważają autorzy raportu, polskie firmy rzadko podejmują dodatkowe działania w celu ochrony przed cyberzagrożeniami - jedynie 31 proc. prowadzi współpracę z innymi podmiotami na rzecz poprawy bezpieczeństwa i ograniczenia ryzyka w przyszłości. Jeszcze mniej, bo tylko 7 proc., twierdzi, że wykupiło specjalne ubezpieczenie obejmujące skutki potencjalnych cyberataków.

- Posiadanie ogólnej strategii bezpieczeństwa nie gwarantuje jeszcze optymalnego wydatkowania środków i wyboru adekwatnych technologiczno-organizacyjnych mechanizmów zabezpieczających. Dopiero wiedza o otoczeniu i zagrożeniach, o tym co jest najistotniejsze dla organizacji i jakie zasoby powinny być chronione, pozwala na skierowanie inwestycji we właściwą stronę - tłumaczy Tomasz Sawiak, wicedyrektor w zespole Cyber Security PwC.

Opracowała ona raport „Ochrona biznesu w cyfrowej transformacji", z którego wynika, aż 41 proc. firm przemysłowych obawia się dziś, że w wyniku ataku hakerskiego może dojść do uszkodzenia infrastruktury.

- Cyfrowa transformacja wystawia na próbę zaufanie w cyfrowym świecie. Skuteczna ochrona systemów IT, zgromadzonych danych i informacji jest dziś kluczowym elementem dla stabilnego funkcjonowania firmy. 61 proc. prezesów firm na świecie wskazało cyberzagrożenia jako jedno z największych obszarów ryzyka dla ich biznesu - komentuje Piotr Urban, partner w PwC, lider zespołu zarządzania ryzykiem.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie