Jan Dobkowski: Obrazy intuicyjne

Wystawa „Obrazy intucyjne” Jana Dobkowskiego w krakowskiej galerii Artemis, zapowiada czerwcowe 80. urodziny wybitnego współczesnego artysty.

Publikacja: 06.05.2022 19:51

Jan Dobkowski: Obrazy intuicyjne

Foto: Materiały Prasowe

Prace z cyklu „Obrazów intuicyjnych” powstały przed czterema laty. Mogą być zaskoczeniem nawet dla uważnych obserwatorów sztuki artysty, bo są kolorystyczną wariacją na temat figur geometrycznych i budzą skojarzenia z malarstwem Malewicza, Mondriana, a niekiedy z japońskim origiami. Przy tym kolorystyka jest też nietypowa, bo ma pogodną pastelową paletę, łączącą błękity, seledyny, róże, oranże, czerwienie z bielą.

Mimo że jest to nie pierwszy niespodziewany zwrot w twórczości artysty, lubiącego eksplorować nowe obszary, można w prezentowanym cyklu dostrzec także pewne cechy właściwe dla jego stylu, na co w katalogu wystawy zwraca uwagę Agnieszka Tes, pisząc o plakatowości i dynamice nowych prac:

„…działanie koloru, kładzionego płasko, syntetycznie dużymi płaszczyznami, co każe nam powrócić pamięcią do sztandarowych prac z początków kariery malarza. Ponadto dynamika, która nie pozwala formom osiąść w stagnacji, wprowadza w nie ruch, moduluje wzajemną korespondencję kształtów i ich interakcje. Dynamika jako nieodłączna cecha twórczego temperamentu autora, ujawnia się tu zarówno w sposobie komponowania poszczególnych płócien, jak i w „dramaturgii” całego cyklu…”

Jan Dobkowski urodził się 8 czerwca 1942 w Łomży. Studia skończył na warszawskiej ASP, w latach 1962 – 1968 studiował na warszawskiej ASP, robiąc dyplom w 1968 roku w pracowni malarstwa prof. Jana Cybisa.

Jeszcze w czasie studiów wraz z kolegą Jerzym Zielińskim założył grupę Neo-Neo-Neo, buntując się przeciwko malowaniu w postimpresjonistycznym stylu. Malował wówczas figuralne obrazy z uproszczonymi sylwetkami o mocnych zielono-czerwonych kontrastach, nasycone zmysłową erotyką i witalizmem.

Podczas pobytu w USA w roku 1972na stypendium Fundacji Kościuszkowskiej eksperymentował z budowaniem form w przestrzeni, tworząc figury wycięte z kolorowych płyt pleksiglasu.

Potem zbliżył się do abstrakcji, wychodząc od rysunku, deklarując „myślenie linią”. W stanie wojennym malował mroczne, monochromatyczne płótna. Kolejnym rozdziałem jego sztuki stały się żywiołowe kosmologiczne cykle „Genesis” i „Uniwersum”, wyrastające z kulturowo-cywilizacyjnej syntezy i przywracające jego malarstwu dynamikę.

Jan Dobkowski jest laureatem wielu nagród; m.in. Nagrody Krytyki im. Cypriana Kamila Norwida i Nagrody im. Jana Cybisa za całokształt twórczości i uczestnikiem ponad 170 wystaw indywidualnych w kraju i zagranicą.

Wystawa towarzyszy 3. Krakowskim Spotkaniom Artystycznym 2022 „Terytoria”

Prace z cyklu „Obrazów intuicyjnych” powstały przed czterema laty. Mogą być zaskoczeniem nawet dla uważnych obserwatorów sztuki artysty, bo są kolorystyczną wariacją na temat figur geometrycznych i budzą skojarzenia z malarstwem Malewicza, Mondriana, a niekiedy z japońskim origiami. Przy tym kolorystyka jest też nietypowa, bo ma pogodną pastelową paletę, łączącą błękity, seledyny, róże, oranże, czerwienie z bielą.

Mimo że jest to nie pierwszy niespodziewany zwrot w twórczości artysty, lubiącego eksplorować nowe obszary, można w prezentowanym cyklu dostrzec także pewne cechy właściwe dla jego stylu, na co w katalogu wystawy zwraca uwagę Agnieszka Tes, pisząc o plakatowości i dynamice nowych prac:

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Malarstwo
Jego krzyż szokował. Caspar David Friedrich, drugi niemiecki malarz po Dürerze
Malarstwo
Wielka retrospektywa Roya Lichtensteina. Dzieła z Myszką Miki i Kaczorem Donaldem
Malarstwo
„Polski” Vincent van Gogh i plany przebadania następnych dzieł z kolekcji Porczyńskich
Malarstwo
Jan Matejko, jakiego nie znamy, na Zamku Królewskim w Warszawie
Malarstwo
Wilhelm Sasnal w Amsterdamie i szalony świat Roberta Walsera