- „Mordercze ballady”, wydane przez Biuro Literackie to ósma publikacja Marty Podgórnik. – Niech nas nie zmyli morderczy epitet. W„Morderczych balladach”, chodzi o życie - mówiła podczas uroczystości Dorota Walczak-Delanois, przedstawicielka kapituły Nagrody im. Wisławy Szymborskiej. I podkreślała wyjątkową liryczną świadomość autorki i odwagę dzielenia się trudną niekiedy intymnością.
Nagrodę wartości 100 tys zł wręczono po raz siódmy. W tegorocznej edycji nominowani byli do niej także: Kamila Janiak („Wiersze przeciwko ludzkości”), Piotr Janicki („Psia książka”), Marzanna Bogumiła Kielar („Nawigacje”) i Robert Król („Polka”).
Festiwal Miłosza to wielkie święto poezji, na które co roku przyjeżdżają poeci z Polski i ze świata. Edycję 2019 otworzył i zamknął wybitny litewski poeta Tomas Venclowa, jednym tchem zestawiany z Josifem Brodskim i Czesławem Miłoszem.
W ósmej edycji Festiwalu Miłosza, odbywającym się pod hasłem „Zdobycie władzy” uczestniczyła blisko setka zaproszonych gości, m.in. Simon Armitage – wybitny współczesny poeta angielski i profesor Uniwersytetu w Oxfordzie; Denise Riley – także brytyjska poetka i badaczka teorii politycznych, znawczyni historii feminizm; Ferida Duraković – poetka z Bośni i Hercegowiny, w której wierszach powracają obrazy wojny i oblężenia Sarajewa; urodzony w Aleppo Saleh Diaba, obecnie mieszkający we Francji, gdzie promuje poezję syryjską; urodzona w Teheranie Athena Farrokhzad, dziś uważana a jedną z najważniejszych przedstawicielek najmłodszej poezji szwedzkiej (jej tomik „Cykl biały” przełożono na 12 języków, w tym polski), cypryjsko australijska poetka Koraly Dimitriadis, autorka tomiku „Love and Fuck Poems”, obecnie stypendystka programu rezydencjalnego Krakowa Miasta Literatury UNESCO; Ewa Lipska – jedna z najwybitniejszych polskich poetek, Krystyna Dąbrowska – laureatka pierwszej edycji Nagrody im. Wisławy Szymborskiej, Jakub Kornhauser poeta, tłumacz i krytyk Literacki; Uta Przyboś – malarka i poetka; Grigory Semenczuk ze Lwowa i Ulrike Almut Sanding z Berlina, którzy pokoleniowy bunt wyrażają w wierszach z muzyką hiphopową, elektropunkiem i popem.