Prace pochodzą z wczesnego okresu twórczości artysty – większość z nich z lat 40. i 50. XX w. W rysunkach i akwarelach obserwować można kształtowanie się charakterystycznego stylu artysty, który łączył postać ludzką, głównie kobiecą, akt oraz abstrakcję z tradycją sztuki ortodoksji, wielką tradycją mistycznej teologii malarstwa ikon.
Nowosielski jest jednym z najbardziej znanych i rozpoznawalnych polskich artystów współczesnych. Prace artysty są od wielu lat poszukiwane przez kolekcjonerów, zdobią liczne kolekcje prywatne i muzealne. Zebrane na wystawie prace powstały w latach 40. i 50. XX wieku, a eksponowane są w szlachetnych drewnianych ramach doskonale dopasowanych do stylistyki prac artysty.
Ceny jego obrazów olejnych osiągają ceny ponad 200 000 zł, przy czym ich wartość w ciągu ostatniej dekady wzrosła dwu- lub trzykrotnie. Takie osiągnięcie rzadko jest udziałem żyjącego artysty.
Poza wczesnymi abstrakcjami pokazano prace należące do charakterystycznego dla Nowosielskiego cyklu przedstawień sportsmenek, głównie gimnastyczek (liczne prace z lat 50. i 60.), często ukazywanych w zaskakujących perspektywach i pozach. Zdaniem idących tropem sugestii samego artysty krytyków, „kultywacją kobiecego ciała, mistyką jego nagości, sakralizacją samej kobiecości, Nowosielski wprowadza nas w duchowy wymiar. A wtedy widzimy już kobietę świętą, Eklezję i zbawczą Boginię...” (Andrzej Szczepaniak).
Sam malarz pisał: „(...) pełna synteza spraw duchowych z rzeczywistością empiryczną dokonuje się właśnie w postaci kobiety (...). Jeżeli malarza interesuje problem cielesności, jakiś sposób łączenia spraw duchowych ze światem bytów fizycznych, to zupełnie naturalne jest, że zaczyna się interesować wyglądem kobiety”. Ów wygląd zmieniał się w jego malarstwie: od postaci na przemian krągłych i kościstych (lata 40.), poprzez mocno zbudowane robotnice (lata 50.), do wspomnianych smukłych „gimnastyczek” i hieratycznych „murzynek”.
Większość prezentowanych rysunków i akwareli publikowana jest w dużym katalogu Jerzego Nowosielskiego wydanym przez Fundację Nowosielskich i Galerię Starmach z okazji monograficznej wystawy, która prezentowana była również w stołecznej Zachęcie (2003 r.).