Powstało Centrum Interpretacji Zabytku

Warszawska Starówka ma nowe miejsce spotkań, poświęcone historii i architekturze miasta: Centrum Interpretacji Zabytku

Publikacja: 25.01.2013 09:30

Centrum Interpretacji Zabytku na Brzozowej 11/13

Centrum Interpretacji Zabytku na Brzozowej 11/13

Foto: Muzeum Historyczne m. st. Warszawy, A. Czechowski A. Czechowski A. Czechowski

Centrum zajmuje zrewitalizowaną piwnicę staromiejską przy ul. Brzozowej 11/13. Jest to obecnie połączenie małego muzeum z nową stałą ekspozycją (filii Muzeum Historycznego m.st. Warszawy) i miejsce kulturalnych spotkań z publicznością.

Architektonicznie niezwykle ciekawe miejsce, bo Anna i Wojciech Kleinrok, Maciej Sokołowski (Archistudio), modernizując pomieszczenia dawnej kotłowni, zadbali o zaakcentowanie elementów starej architektury w odnowionych wnętrzach, m.in. przy wejściu pod szklaną podłogą widoczne są fragmenty XIV-wiecznego muru staromiejskiego. A zarazem wyposażenie sal ekspozycyjnych jest nowoczesne, wykorzystuje multimedia.

Główna ekspozycja „Zniszczenia i odbudowa Starego Miasta” w Centrum wyjaśnia, dlaczego Stare Miasto zostało wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO jako zrekonstruowany zespół zabytkowy. Przypomina, że jego odbudowa była unikatowym doświadczeniem w skali europejskiej.

Dolna kondygnacja pokazuje zniszczenia wojenne Starego Miasta (85 proc. zabudowy legło w gruzach). A górna opowiada o historii odbudowy, zapoczątkowanej w 1949 roku z chwilą przyjęcia Sześcioletniego Planu Odbudowy Warszawy. Uroczyste oddanie Starego Miasta nastąpiło w 1954 roku, lecz niektóre prace jeszcze kontynuowano (m.in. w katedrze do 1960). A decyzję o odbudowie Zamku Królewskiego podjęto dopiero w latach 70.

Są tu fotografie i filmy dokumentujące odbudowę, zdjęcia architektów nią kierujących, m.in. Jana Zachwatowicza, Piotra Biegańskiego, Stanisława Żaryna, szkic z 1951 roku z panoramą projektowanej rekonstrukcji Starego Miasta, wykonany przez architekta Zbigniewa Krawczyńskiego i zaaranżowana z autentycznych obiektów pracownię architektoniczna z lat 50-60.

W styczniu i lutym wystawę można oglądać bezpłatnie.

- Oczekujemy, że odwiedzający powiedzą nam, jak chcieliby, żeby to nowe miejsce na mapie Starówki się nazywało – mówi Ewa Nekanda-Trepka, dyrektor Muzeum Historycznego, bo niewykluczone, że nazwę jeszcze zmienimy.

Centrum Interpretacji Zabytku stanowi początek szlaku kulturalnego piwnic staromiejskich (kolejne przy Jezuickiej 4, Boleść 2, Rynek Starego Miasta 2 oraz 28-42). Będzie go można zwiedzać już od 13 lutego. Centrum powstało jako część projektu renowacji tego szlaku, przeprowadzonej dzięki środkom z Norweskiego Mechanizmu Finansowego.

18 lutego ruszą wykłady poświęcone architekturze i historii Warszawy. Michał Krasucki w cyklu „Mieszkania XX wieku” opowie, jak zmieniała się architektura budynków i osiedli w ostatnich stu latach. A Katarzyna Wagner w cyklu Warszawa nowożytna” będzie m.in. mówić o wyborach króla, strukturze społecznej miasta i jego życiu codziennym.

Centrum Interpretacji Zabytku do końca kwietnia czynne jest w: wtorek – godz. 11-18, środa-piątek godz. 9-16, sobota – niedziela – godz. 10-18

Centrum zajmuje zrewitalizowaną piwnicę staromiejską przy ul. Brzozowej 11/13. Jest to obecnie połączenie małego muzeum z nową stałą ekspozycją (filii Muzeum Historycznego m.st. Warszawy) i miejsce kulturalnych spotkań z publicznością.

Architektonicznie niezwykle ciekawe miejsce, bo Anna i Wojciech Kleinrok, Maciej Sokołowski (Archistudio), modernizując pomieszczenia dawnej kotłowni, zadbali o zaakcentowanie elementów starej architektury w odnowionych wnętrzach, m.in. przy wejściu pod szklaną podłogą widoczne są fragmenty XIV-wiecznego muru staromiejskiego. A zarazem wyposażenie sal ekspozycyjnych jest nowoczesne, wykorzystuje multimedia.

Kultura
Krakowska wystawa daje niepowtarzalną szansę poznania sztuki rumuńskiej
Kultura
Nie żyje Ewa Dałkowska. Aktorka miała 78 lat
Kultura
„Rytuał”, czyli tajemnica Karkonoszy. Rozmowa z Wojciechem Chmielarzem
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Kultura
Meksyk, śmierć i literatura. Rozmowa z Tomaszem Pindlem