Thomas A. Edison, który wynalazł żarówkę i zbudował pierwszą elektrownię, jest także twórcą pierwszego urządzenia do zapisu dźwięku. Nazwał je fonografem, skonstruował go w 1877 roku. Był to oczywiście jeszcze bardzo niedoskonały aparat, w którym dźwięk rejestrowano specjalnym rylcem. Poruszał się on dzięki sygnałom z membrany, żłobiąc rowki w specjalnym cylindrze owiniętym folią cynową, który z kolei trzeba było obracać ręczną korbą.
Rok później Edison podjął próbę zapisu dźwięku na płaskiej płycie, nie mógł jednak rozwiązać problemu ze zmienną prędkością rylca w związku ze zmieniającym się promieniem płyty (poruszał się on coraz szybciej, im bardziej zbliżał się do środka płyty). Edison porzucił więc swój wynalazek i zajął się pracami nad oświetleniem elektrycznym. Kiedy jednak konkurenci (m. in. Alexander Bell) kontynuowali zapoczątkowane przez niego poszukiwania, a Emile Berliner skonstruował w 1887 roku urządzenie do odczytu dźwięku z okrągłej, szklanej płyty, Edison wznowił własne badania i 1888 roku w fonografie zamiast cylindrów pokrytych folią użył woskowych wałków. Umożliwiało to powielanie nagrań, a także ponowne używanie tych samych wałków. Zamontował bowiem odpowiednie urządzenie, które je szlifowało, a ponadto zastosował stabilny napęd elektryczny zamiast ręcznej korby.
12 takich wałków woskowych wykorzystał obecnie Paweł Mykietyn w „Wax Music". W studiu muzyki elektronicznej nagrał na nie warstwę dźwiękową trwającą 2 minuty i 15 sekund. W utworze skonfrontował je brzmieniem fortepianu..
Prawykonanie „WaX Music" odbędzie się w niedzielę podczas międzynarodowego festiwalu muzyki współczesnej Ars Musica w Brukseli. Podczas koncertu dźwięki będą odtwarzane z dwóch fonografów obsługiwanych przez Tobiasa Valentina Webera, na fortepianie zagra Barbara Drążkowska.
Wałki Edisona były jednak nietrwałe. Z tego względu liczba wykonań „Wax Music" jest ograniczona, a każde z nich będzie inne od poprzednich, bo woskowy materiał ulegać będzie postępującemu niszczeniu. Polska premiera utworu Pawła Mykietyna została wpisana w program tegorocznej Warszawskiej Jesieni.