Reklama

Marek Dusza rekomenduje nowe płyty na weekend

Krytyk Marek Dusza poleca występy akordeonistów w Filharmonii Berlińskiej z udziałem skrzypka Adama Bałdycha, spektakularną muzykę do serialu „Gra o tron” i intrygujące interpretacje mazurków Marcina Maseckiego.

Publikacja: 10.07.2015 17:00

World Music/Jazz

Reklama
Reklama

Peirani/Carstensen/Gizavo/Paier „Accordion Night", ACT Music/GiGi Distribution, CD, 2015

Czwarta z płyt wytwórni ACT Music zarejestrowana w czasie cyklu koncertów „Jazz at Berlin Philharmonic" została poświęcona akordeonistom. Niemiecki wydawca, znany w Polsce z najnowszych albumów Leszka Możdżera i Adama Bałdycha, współpracuje z czołowymi akordeonistami w Europie. Oczywiście z tymi, którzy potrafią improwizować, choć niekoniecznie na jazzową nutę. Klasycznie wykształcony Klaus Paier wystąpił w duecie z wiolonczelistką Asją Valcic, współzałożycielką radio.string.quartet.vienna. Wykonali kompozycję Paiera „Tango Loco", która brzmieniem przypomina utwory Astora Piazzolli.

Dwa utwory zagrał najbardziej intrygujący duet akordeonisty i wokalisty Regisa Gizavo i wietnamskiego gitarzysty Nguyena Le. Gizavo wniósł tradycję muzyki Madagaskaru, a Le jazzowy akompaniament. Trzy tematy wykonał francuski duet akordeonisty Vincenta Peiraniego i saksofonisty Emile Parisiena. Intrygująco wypadły ich kompozycje inspirowane muzyką świata: „Egyptian Fantasy" i „Song of Medina".

Reklama
Reklama

Dla nas najciekawszy jest udział skrzypka Adama Bałdycha, który wystąpił w Berlińskiej Filharmonii w duecie ze Stianem Carstensenem. Szkoda, że na płycie znalazł się tylko ich jeden temat „Oriental Hoedown", ale za to porywający. W finale wszyscy muzycy zagrali ramię w ramię „Libertango" Piazzolli.

Muzyka filmowa

Ramin Djawadi „Game of Thrones Season 5", Sony Classical, CD, 2015

Amerykański serial telewizji HBO „Gra o tron" zyskuje coraz większą popularność, także w Polsce. Premiera „Sezonu V" odbyła się 12 kwietnia, a teraz do miłośników serialu trafia album z muzyką, którą napisał Ramin Djawadi. To niemiecki kompozytor irańskiego pochodzenia mający na koncie kilkanaście spektakularnych ilustracji do filmów fantasy. Do Grammy nominowane były jego soundtracki: „Iron Man" i „Pacific Rim". Napisał także muzykę do filmów: „Rekrut" i „Starcie Tytanów" oraz gier komputerowych „Medal of Honor" i „Game of Thrones".

Muzyka Djawadiego w wykonaniu orkiestry symfonicznej podnosi poziom adrenaliny nawet bez obrazu. Perfekcyjnie wykonana przez Czeską Orkiestrę Filmową i Chór, doskonale zrealizowana w CNSO Studios w Pradze wgniata w fotel dzięki dynamice, jaką trudno osiągnąć innym orkiestrom i realizatorom. To oczywiście zasługa kompozycji oddających dramatyczne epizody filmu, ale także szczególnej troski o klarowność brzmienia. To album nie tylko dla fanów serialu czy muzyki filmowej, ale także dla audiofilów.

Reklama
Reklama

Folk/Jazz

Marcin Masecki „Mazurki", For Tune/NInA, CD, 2015

Po wydanych dwa lata temu „Polonezach" na duży zespół instrumentów dętych i perkusję Marcin Masecki zasiadł sam do fortepianu i nagrał oryginalne wizje „Mazurków". Określenie „oryginalny" można odmieniać w przypadku Maseckiego na różne sposoby. Każdym albumem zadziwia, szokuje, bulwersuje albo zachwyca. Polaryzuje publiczność, której nie da się w jego przypadku podzielić na jazzową czy klasyczną. Gra co prawda Chopina, Bacha, a ostatnio Beethovena, ale robi to po swojemu burząc standardy, wychodząc poza kanon. Nie inaczej jest z najpopularniejszym polskim tańcem ludowym – mazurkiem.

- Chciałem, żeby te mazurki miały wydestylowany posmak – mówi Masecki. To wymagało ciągłego skupienia, co było dla mnie najtrudniejsze.

Reklama
Reklama

Masecki dokonał dekonstrukcji rytmu, pozbawił taniec skocznego charakteru. Jeśli pojawia się melodia, to zaledwie w kilku taktach, by po chwili zaniknąć. Pianista bawi się formą, nadaje muzyce prymitywny charakter, zdaje się sięgać do źródeł powstania muzyki w ludowej tradycji. Dla ułatwienia Masecki ponumerował utwory od „Jednej miski" do „Dziesięciu misek". Nie jest łatwe, ale przy drugiej, trzeciej próbie udaje się. Żeby podążyć za przewrotną myślą Maseckiego, warto otworzyć się na nowe brzmienia. Jak dziecko, które poznaje świat dźwięków i nie ma własnych odnośników. Polecam słuchaczom ceniącym eksperymenty.

Kultura
Sztuka 2025: Jak powstają hity?
Kultura
Kultura 2025. Wietrzenie ministerialnych i dyrektorskich gabinetów
Kultura
Liberum veto w KPO: jedni nie mają nic, inni dostali 1,4 mln zł za 7 wniosków
Kultura
Pierwsza artystka z niepełnosprawnością intelektualną z Nagrodą Turnera
Kultura
Karnawał wielokulturowości, który zapoczątkował odwilż w Polsce i na świecie
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama