Wenecja 2015: Egoyan o odpowiedzialności za Holocaust

Atom Egoyan jest już dziś uważany niemal za klasyka kina. Jego filmy trafiają na wielkie festiwale – do Cannes, Wenecji. Niestety, w ostatnich latach często sprawiają zawód.

Aktualizacja: 12.09.2015 10:43 Publikacja: 12.09.2015 10:28

Wenecja 2015: Egoyan o odpowiedzialności za Holocaust

Foto: AFP

Kanadyjczyk ormiańskiego pochodzenia nie może powtórzyć sukcesu ani niepokojącego „Słodkiego jutra” ani  ani ciekawej refleksji na temat wolności, przemocy i prawdy z „Araratu”. W pokazywanym w Wenecji „Remember” wrócił do rozliczeń z nazizmem. Zrobił film o mieszkającym w Stanach, starym, dementnym człowieku, który po śmierci żony, kierowany przez swojego równie starego i schorowanego przyjaciela postanawia odszukać i zabić byłego niemieckiego oficera, który w czasie II wojny światowej, w Auschwitz, zamordował ich rodziny.

Zew odwiedza kolejne osoby, które nazywają się Rudy Kurlander. Trzech okazuje się nie tą osobą, jakiej szuka. Czwarty to rzeczywiście człowiek odpowiedzialny za zbrodnie w Auschwitz. Ale tu widza czeka zaskoczenie.

„Remember” jest rozliczeniem z czasem Holocaustu, opowieścią o odpowiedzialności za zbrodnie, dla których nie ma przedwanienia. Także o tym, jak byli naziści tej odpowiedzialności unikali, często uciekając do Ameryki, Kanady, Argentyny. Egoyan zaproponował film o nieskomplikowanej budowie, dość łopatologiczny. Ale jego wielkim atutem jest obsada, cała plejada znakomitych starych aktorów z Christopherem Plummerem, Martinem Landauem, Bruno Ganzem i Jurgenem Prochnowem na czele.

— Urodziłem się w 1941 roku, pamiętam koniec wojny, który przeżyłem w Berlinie — powiedział mi Jurgen Prochnow. — Mam w pamięci takie dziecięce wspomnienie koszmaru, strachu, bombardowań. Ale myślę, że trzeba do tamtego czasu wracać. Pokazywać go z różnych punktów widzenia.

Wtóruje mu Bruno Ganz:

— Jest coraz mniej ludzi, którzy pamiętają czas wojny i Holocaust. Za jakiś czas nie będzie już nikogo. Dlatego trzeba robić takie filmy.

Barbara Hollender z Wenecji

Kultura
„Rytuał”, czyli tajemnica Karkonoszy. Rozmowa z Wojciechem Chmielarzem
Kultura
Meksyk, śmierć i literatura. Rozmowa z Tomaszem Pindlem
Kultura
Dzień Dziecka w Muzeum Gazowni Warszawskiej
Kultura
Kultura designu w dobie kryzysu klimatycznego
Kultura
Noc Muzeów 2025. W Krakowie już w piątek, w innych miastach tradycyjnie w sobotę
Kultura
„Nie pytaj o Polskę": wystawa o polskiej mentalności inspirowana polskimi szlagierami
Kultura
Złote Lwy i nagrody Biennale Architektury w Wenecji