Reklama
Rozwiń

Muzyka na Boże Narodzenie

Kolędowanie czas zacząć. Zanim jednak poddamy się nastrojowi „Wśród nocnej ciszy” czy „Lulajże Jezuniu”, posłuchajmy utworów epoki baroku czy renesansu, które klimatem znakomicie wpisują się w przedświąteczne dni

Publikacja: 17.12.2009 14:34

Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej zagra podczas poniedziałkowego koncertu kolędowego

Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej zagra podczas poniedziałkowego koncertu kolędowego

Foto: Materiały Promocyjne

Koncertem na Zamku Królewskim Warszawska Opera Kameralna kończy w sobotę Festiwal Georga Friedricha Haendla. Wybrano „Mesjasza” – jedno z najwspanialszych dzieł, nie tylko w dorobku kompozytora, ale w całej historii muzyki. Wielkie, trzyczęściowe oratorium opisuje nadejście Mesjasza, jego życie, śmierć i zmartwychwstanie, a także zbawienie ludzkości.

„Mesjasz” bywa traktowany jako ukoronowanie angielskiego okresu życia i działalności Haendla. A przecież on skomponował oratorium w 1741 roku dla irlandzkiego Dublina, w którym znalazł artystyczne schronienie, gdy londyńczycy przestali interesować się jego muzyką. Dopiero po kilku latach Anglicy docenili „Mesjasza” i do dziś słynnego z tego dzieła „Alleluja” słuchają z szacunkiem, na stojąco, jak narodowego hymnu.

W sobotnim koncercie partie solowe w „Mesjaszu” zaśpiewają najlepsi soliści Warszawskiej Opery Kameralnej: Olga Pasiecznik, Anna Radziejewska, Sylwester Smulczyński oraz Jarosław Bręk. Wystąpi też oczywiście chór WOK, a na instrumentach z epoki zagra zespół Musicae Antiquae Collegium Varsoviense. Dyryguje Władysław Kłosiewicz.

W kręgu muzyki dawnej pozostaniemy również na niedzielnym koncercie przygotowanym przez radiową Dwójkę. Ze Studia im. Lutosławskiego „Muzykę na Boże Narodzenie” transmitować będą też rozgłośnie wielu krajów Europy.

W programie tego radiowego wydarzenia znalazły się utwory dawnych mistrzów, m.in. Josquina Despreza, Thomasa Tallisa czy Orlanda di Lasso w wykonaniu zespołu wokalnego Subtilior Ensemble specjalizującego się w utworach renesansowych. Atrakcją ma się stać też prezentacja odnalezionych kilka lat temu pieśni o stworzeniu świata, które w drugiej połowie XVI wieku skomponował wybitny poeta polskiego renesansu Sebastian Klonowic.

Reklama
Reklama

Podczas niedzielnego wieczoru na Zamku Królewskim publiczność posłucha natomiast polskich kolęd. Zaśpiewa je chór żeński Elsner Coro z warszawskiej Szkoły Muzycznej im. Józefa Elsnera. W programie są również barokowe koncerty Vivaldiego, Corellego i Torellego. Zagrają je dwa uczniowskie zespoły smyczkowe oraz trio Concordia.

Na swój coroczny koncert kolędowy zaprasza w poniedziałek także chór Filharmonii Narodowej. W tym roku zaśpiewa z towarzyszeniem orkiestry kameralnej Filharmonii Narodowej i w specjalnej aranżacji Macieja Małeckiego. Ten wieczór kolęd uzupełni bożonarodzeniowy koncert Corellego.

[ramka][b]Zagrają[/b]

[b]Koncert pamięci Wandy Landowskiej, Uniwersytet Muzyczny, ul. Okólnik 2, wstęp wolny, niedziela (20.12), godz. 17[/b]

Była wielką postacią światowej muzyki, o czym warto właśnie przypomnieć, jako że w tym roku minęło 130 lat od jej urodzin i 50 od śmierci. Wanda Landowska była najwybitniejszą klawesynistką XX wieku. Warszawa była jej rodzinnym miastem, ale większą część życia spędziła w Paryżu.

To dzięki niej na estrady koncertowe wrócił po stuleciu zapomnienia klawesyn, ona też przyczyniła się do wzrostu zainteresowania muzyką renesansu czy baroku. Wychowała wielu wybitnych klawesynistów i również komponowała, o czym przekonamy się podczas niedzielnego koncertu w Uniwersytecie Muzycznym. Katarzyna Kowalik zagra bowiem utwory Wandy Landowskiej, m.in. cykl jej polskich pieśni ludowych.

Reklama
Reklama

[b]Orkiestra Dęta UMFC, Uniwersytet Muzyczny, ul. Okólnik 2, wstęp wolny, poniedziałek (21.12), godz. 19[/b]

Ten koncert warto polecić nie tylko miłośnikom orkiestr dętych, ale i tym, którzy lubią posłuchać znanych kompozycji w nietypowych aranżacjach. Orkiestra Dęta Uniwersytetu Muzycznego pod dyrekcją Grzegorza Mielimąki zagra utwory polskich kompozytorów, także tych – jak Lutosławski i Szymanowski – którzy nie pisali muzyki wyłącznie na trąby czy puzony.

j. m.[/ramka]

[i]G.F. Haendel „Mesjasz”, Zamek Królewski, pl. Zamkowy 4, bilety: 20 – 80 zł, tel. 22 831 22 40, sobota (19.12), godz. 19; „Muzyka na Boże Narodzenie”, Studio im. Lutosławskiego, ul. Modzelewskiego 59, bilety: 30 zł, tel. 22 645 52 52, niedziela (20.12), godz. 19; Koncert kolęd, Zamek Królewski, pl. Zamkowy 4, bilety: 16 – 32 zł, tel. 22 355 51 70, niedziela (20.12), godz. 18; Koncert kolędowy, Filharmonia Narodowa, ul. Jasna 5, bilety: 25 – 65 zł, tel. 22 551 71 30, poniedziałek (21.12), godz. 19[/i]

Koncertem na Zamku Królewskim Warszawska Opera Kameralna kończy w sobotę Festiwal Georga Friedricha Haendla. Wybrano „Mesjasza” – jedno z najwspanialszych dzieł, nie tylko w dorobku kompozytora, ale w całej historii muzyki. Wielkie, trzyczęściowe oratorium opisuje nadejście Mesjasza, jego życie, śmierć i zmartwychwstanie, a także zbawienie ludzkości.

„Mesjasz” bywa traktowany jako ukoronowanie angielskiego okresu życia i działalności Haendla. A przecież on skomponował oratorium w 1741 roku dla irlandzkiego Dublina, w którym znalazł artystyczne schronienie, gdy londyńczycy przestali interesować się jego muzyką. Dopiero po kilku latach Anglicy docenili „Mesjasza” i do dziś słynnego z tego dzieła „Alleluja” słuchają z szacunkiem, na stojąco, jak narodowego hymnu.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Reklama
Kultura
Polka wygrała Międzynarodowe Biennale Plakatu w Warszawie. Plakat ma być skuteczny
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Kultura
Kendrick Lamar i 50 Cent na PGE Narodowym. Czy przeniosą rapową wojnę do Polski?
Patronat Rzeczpospolitej
Gala 50. Nagrody Oskara Kolberga już 9 lipca w Zamku Królewskim w Warszawie
Kultura
Biblioteka Książąt Czartoryskich w Krakowie przejdzie gruntowne zmiany
Kultura
Pod chmurką i na sali. Co będzie można zobaczyć w wakacje w kinach?
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama