Muzyka na Boże Narodzenie

Kolędowanie czas zacząć. Zanim jednak poddamy się nastrojowi „Wśród nocnej ciszy” czy „Lulajże Jezuniu”, posłuchajmy utworów epoki baroku czy renesansu, które klimatem znakomicie wpisują się w przedświąteczne dni

Publikacja: 17.12.2009 14:34

Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej zagra podczas poniedziałkowego koncertu kolędowego

Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej zagra podczas poniedziałkowego koncertu kolędowego

Foto: Materiały Promocyjne

Koncertem na Zamku Królewskim Warszawska Opera Kameralna kończy w sobotę Festiwal Georga Friedricha Haendla. Wybrano „Mesjasza” – jedno z najwspanialszych dzieł, nie tylko w dorobku kompozytora, ale w całej historii muzyki. Wielkie, trzyczęściowe oratorium opisuje nadejście Mesjasza, jego życie, śmierć i zmartwychwstanie, a także zbawienie ludzkości.

„Mesjasz” bywa traktowany jako ukoronowanie angielskiego okresu życia i działalności Haendla. A przecież on skomponował oratorium w 1741 roku dla irlandzkiego Dublina, w którym znalazł artystyczne schronienie, gdy londyńczycy przestali interesować się jego muzyką. Dopiero po kilku latach Anglicy docenili „Mesjasza” i do dziś słynnego z tego dzieła „Alleluja” słuchają z szacunkiem, na stojąco, jak narodowego hymnu.

W sobotnim koncercie partie solowe w „Mesjaszu” zaśpiewają najlepsi soliści Warszawskiej Opery Kameralnej: Olga Pasiecznik, Anna Radziejewska, Sylwester Smulczyński oraz Jarosław Bręk. Wystąpi też oczywiście chór WOK, a na instrumentach z epoki zagra zespół Musicae Antiquae Collegium Varsoviense. Dyryguje Władysław Kłosiewicz.

W kręgu muzyki dawnej pozostaniemy również na niedzielnym koncercie przygotowanym przez radiową Dwójkę. Ze Studia im. Lutosławskiego „Muzykę na Boże Narodzenie” transmitować będą też rozgłośnie wielu krajów Europy.

W programie tego radiowego wydarzenia znalazły się utwory dawnych mistrzów, m.in. Josquina Despreza, Thomasa Tallisa czy Orlanda di Lasso w wykonaniu zespołu wokalnego Subtilior Ensemble specjalizującego się w utworach renesansowych. Atrakcją ma się stać też prezentacja odnalezionych kilka lat temu pieśni o stworzeniu świata, które w drugiej połowie XVI wieku skomponował wybitny poeta polskiego renesansu Sebastian Klonowic.

Podczas niedzielnego wieczoru na Zamku Królewskim publiczność posłucha natomiast polskich kolęd. Zaśpiewa je chór żeński Elsner Coro z warszawskiej Szkoły Muzycznej im. Józefa Elsnera. W programie są również barokowe koncerty Vivaldiego, Corellego i Torellego. Zagrają je dwa uczniowskie zespoły smyczkowe oraz trio Concordia.

Na swój coroczny koncert kolędowy zaprasza w poniedziałek także chór Filharmonii Narodowej. W tym roku zaśpiewa z towarzyszeniem orkiestry kameralnej Filharmonii Narodowej i w specjalnej aranżacji Macieja Małeckiego. Ten wieczór kolęd uzupełni bożonarodzeniowy koncert Corellego.

[ramka][b]Zagrają[/b]

[b]Koncert pamięci Wandy Landowskiej, Uniwersytet Muzyczny, ul. Okólnik 2, wstęp wolny, niedziela (20.12), godz. 17[/b]

Była wielką postacią światowej muzyki, o czym warto właśnie przypomnieć, jako że w tym roku minęło 130 lat od jej urodzin i 50 od śmierci. Wanda Landowska była najwybitniejszą klawesynistką XX wieku. Warszawa była jej rodzinnym miastem, ale większą część życia spędziła w Paryżu.

To dzięki niej na estrady koncertowe wrócił po stuleciu zapomnienia klawesyn, ona też przyczyniła się do wzrostu zainteresowania muzyką renesansu czy baroku. Wychowała wielu wybitnych klawesynistów i również komponowała, o czym przekonamy się podczas niedzielnego koncertu w Uniwersytecie Muzycznym. Katarzyna Kowalik zagra bowiem utwory Wandy Landowskiej, m.in. cykl jej polskich pieśni ludowych.

[b]Orkiestra Dęta UMFC, Uniwersytet Muzyczny, ul. Okólnik 2, wstęp wolny, poniedziałek (21.12), godz. 19[/b]

Ten koncert warto polecić nie tylko miłośnikom orkiestr dętych, ale i tym, którzy lubią posłuchać znanych kompozycji w nietypowych aranżacjach. Orkiestra Dęta Uniwersytetu Muzycznego pod dyrekcją Grzegorza Mielimąki zagra utwory polskich kompozytorów, także tych – jak Lutosławski i Szymanowski – którzy nie pisali muzyki wyłącznie na trąby czy puzony.

j. m.[/ramka]

[i]G.F. Haendel „Mesjasz”, Zamek Królewski, pl. Zamkowy 4, bilety: 20 – 80 zł, tel. 22 831 22 40, sobota (19.12), godz. 19; „Muzyka na Boże Narodzenie”, Studio im. Lutosławskiego, ul. Modzelewskiego 59, bilety: 30 zł, tel. 22 645 52 52, niedziela (20.12), godz. 19; Koncert kolęd, Zamek Królewski, pl. Zamkowy 4, bilety: 16 – 32 zł, tel. 22 355 51 70, niedziela (20.12), godz. 18; Koncert kolędowy, Filharmonia Narodowa, ul. Jasna 5, bilety: 25 – 65 zł, tel. 22 551 71 30, poniedziałek (21.12), godz. 19[/i]

Koncertem na Zamku Królewskim Warszawska Opera Kameralna kończy w sobotę Festiwal Georga Friedricha Haendla. Wybrano „Mesjasza” – jedno z najwspanialszych dzieł, nie tylko w dorobku kompozytora, ale w całej historii muzyki. Wielkie, trzyczęściowe oratorium opisuje nadejście Mesjasza, jego życie, śmierć i zmartwychwstanie, a także zbawienie ludzkości.

„Mesjasz” bywa traktowany jako ukoronowanie angielskiego okresu życia i działalności Haendla. A przecież on skomponował oratorium w 1741 roku dla irlandzkiego Dublina, w którym znalazł artystyczne schronienie, gdy londyńczycy przestali interesować się jego muzyką. Dopiero po kilku latach Anglicy docenili „Mesjasza” i do dziś słynnego z tego dzieła „Alleluja” słuchają z szacunkiem, na stojąco, jak narodowego hymnu.

Pozostało 82% artykułu
Kultura
Przemo Łukasik i Łukasz Zagała odebrali w Warszawie Nagrodę Honorowa SARP 2024
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali