Licencja IPPI 3 (The International Pilot Proficiency Information Card), którą można uzyskać po trzech godzinach „nalotu” i odbyciu dwóch etapów szkolenia (podstawowy i nauka lotu na większych wysokościach z wykorzystaniem prądów wznoszących), uprawnia do latania, gdy powietrze jest spokojne. Latać przy wykorzystaniu kominów termicznych i żagla górskiego podczas turbulencji mogą tylko piloci specjalnie przeszkoleni w lotach żaglowych i termicznych z licencją IPPI 4. Szkolenie w lotach turbulentnych wymaga wyjazdu w wysokie góry. Koszt dwóch pierwszych etapów szkolenia to ok. 1500 zł. Za egzamin płaci się 80 zł, a za wydanie licencji 40 zł. Każdy pilot musi ponadto wykupić ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej OC – 90 zł rocznie.

Nowy sprzęt można kupić już za mniej niż 10 tys. zł (używany jest o połowę tańszy). Skrzydło niezłej klasy kosztuje 5 – 6 tys. zł, uprząż 800 – 2500 zł. Potrzebne są także specjalne buty usztywniające nogę w kostce (kilkaset złotych), a przy lotach termicznych i żaglowych nadajnik radiowy i wariometr pokazujący wysokość oraz prędkość wznoszenia się lub opadania (od ok. 600 zł). Bardzo przydatny jest także GPS – od 600 zł.