Sława w sieci dla mas

Sukcesem projektanta jest narzucenie ulicy swego stylu. Dlatego gwiazdy godzą się na tanie projektowanie

Publikacja: 13.11.2008 00:53

H&M, Kolekcja Comme des Garcons

H&M, Kolekcja Comme des Garcons

Foto: Rzeczpospolita

Dzisiaj w pięciu sklepach H&M w Warszawie, Poznaniu, Gdańsku, Krakowie i we Wrocławiu rozpoczyna się sprzedaż kolekcji firmy Comme des Garcons zaprojektowanej przez jej założycielkę Japonkę Rei Kawakubo. Jest to piąta z kolei kolekcja, którą gościnnie w H&M tworzą jednorazowo znani światowi styliści.

W 2004 rozpoczął Karl Lagerfeld, po nim byli Stella McCartney, Victor & Rolf oraz Roberto Cavalli. Każdy reprezentuje odrębny styl. Lagerfeld – surową europejską elegancję, McCartney kobiecą kokieterię, Victor & Rolf – awangardę, Cavalli to ulubieniec hollywoodzkich gwiazd.

Tegoroczna współpraca z Comme des Garcons to odważne zagranie H&M. Nawet przy dzisiejszym zróżnicowaniu mody jest to marka bardzo niszowa.

Założona w 1973 roku przez Rei Kawakubo od początku działa na marginesie masowej produkcji i szybkich trendów. Kawakubo kwestionuje konwencje klasycznej elegancji, tworzy ubrania trudne w odbiorze. Za ich niespokojną konstrukcją i skromnym wyglądem ukrywają się precyzyjny krój i luksusowe tkaniny. Projektantka działa w samotności, nie udziela wywiadów, nie reklamuje się.

Marka ma 25 sklepów na świecie, często ukrytych lub zakamuflowanych. W Warszawie istniał także przez kilka lat tzw. guerilla store, sklep partyzancki. Formuła polegała na przenoszeniu się z miejsca na miejsce, ukrywaniu się za fasadą szklarza czy w filarze mostu. Mimo wysokich cen (żakiet ponad 1000 euro) Comme des Garcons nie brakuje klientów. To ulubione ubrania artystów, ludzi związanych ze sztuką, stylistów.

Na obecną kolekcję H&M składa się 56 części garderoby męskiej i damskiej – spodnie, żakiety, marynarki, T-shirty, płaszcze. Gładkie czarne, granatowe i w kropki. Kobiecą szafę wieńczy imponująco dekoracyjna wieczorowa sukienka w stylu wiktoriańskim. Będą także perfumy Unisex oraz dodatki.

Należy przypuszczać, że mimo swojej nietypowości w Warszawie kolekcja będzie takim samym sukcesem jak poprzednie.

W Tokio kilka dni temu przed nowo otwartym H&M ustawiła się olbrzymia kolejka i ubrania rozdrapano. Spodziewam się, że na Marszałkowskiej będzie podobnie. Nasz rynek mody jest już na tyle dojrzały, żeby przyjąć tak odważne rzeczy, szczególnie że będą w niewielkiej ilości i w przystępnych cenach (od 99 zł).

Dzisiaj w pięciu sklepach H&M w Warszawie, Poznaniu, Gdańsku, Krakowie i we Wrocławiu rozpoczyna się sprzedaż kolekcji firmy Comme des Garcons zaprojektowanej przez jej założycielkę Japonkę Rei Kawakubo. Jest to piąta z kolei kolekcja, którą gościnnie w H&M tworzą jednorazowo znani światowi styliści.

W 2004 rozpoczął Karl Lagerfeld, po nim byli Stella McCartney, Victor & Rolf oraz Roberto Cavalli. Każdy reprezentuje odrębny styl. Lagerfeld – surową europejską elegancję, McCartney kobiecą kokieterię, Victor & Rolf – awangardę, Cavalli to ulubieniec hollywoodzkich gwiazd.

Kultura
Noc Muzeów 2025. W Krakowie już w piątek, w innych miastach tradycyjnie w sobotę
Kultura
„Nie pytaj o Polskę": wystawa o polskiej mentalności inspirowana polskimi szlagierami
Kultura
Złote Lwy i nagrody Biennale Architektury w Wenecji
Kultura
Muzeum Polin: Powojenne traumy i dylematy ocalałych z Zagłady
Kultura
Jeff Koons, Niki de Saint Phalle, Modigliani na TOP CHARITY Art w Wilanowie