Reklama

Wally Olins mówi Polska!Year

W Wielkiej Brytanii w maju 2009 rozpoczyna się oficjalnie Rok Polski. Jaki wizerunek naszego kraju powinniśmy sprzedać w czasach kryzysu i jak dobrze wypaść w kraju, z którym łączy nas bogata historia – opowiedział światowy guru od budowania marek

Aktualizacja: 13.02.2009 01:17 Publikacja: 13.02.2009 01:16

Wally Olins pomagał Portugalczykom i Hiszpanom zmienić wizerunek kraju, promował Londyn jako miasto

Wally Olins pomagał Portugalczykom i Hiszpanom zmienić wizerunek kraju, promował Londyn jako miasto olimpiady

Foto: Fotorzepa, Darek Golik

Organizatorem i koordynatorem wszystkich imprez (ponad 300!) jest Instytut Adama Mickiewicza wspierany przez dwa ministerstwa: Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Spraw Zagranicznych. Anglia, choć dobrze nam znana, tradycyjny kraj emigrantów politycznych i – od kilku lat – zarobkowych, nie jest wcale przez to łatwiejszym partnerem. Dlatego kierownictwo IAM sięgnęło po fachowców, by nasz image sprzedać jak najkorzystniej.

[wyimek]„Polska!Year” – to hasło każdy wymówi, nikt nie pomyli Poland z Holland. To też symbol waszej nowej wiary w siebie - Wally Olins[/wyimek]

Wally Olins, który opowiadał wczoraj w Warszawie o pracy na rzecz Roku Polskiego, jest światowej sławy specjalistą od brandingu, czyli kreowania marki. Przez branżę uważany jest za guru tej dziedziny – historyk z wykształcenia, od dziesięcioleci zajmuje się reklamą, promocją i markami. Odpowiadał za udane kampanie zarówno wielkich firm (m.in. Volkswagen, 3i, Tata), jak i organizacji – pomagał Portugalczykom i Hiszpanom zmienić wizerunek kraju, promował Londyn jako miasto olimpiady. Jego książka „Wally Olins o marce” stała się klasyczną pozycją i doczekała 20 przekładów.

– Cieszę się, że mogę coś z wami robić, choć Polska to denerwujący kraj – mówił na konferencji prasowej. Dlaczego denerwujący? Tego dziennikarze się nie dowiedzieli.

Jego koncepcja oparta jest na uwypukleniu kreatywnego napięcia, jakie dostrzega. – Widzę wielką cierpliwość, odporność, wytrzymałość. A poza tym tyle się u was dzieje nowego, że postanowiliśmy odejść od historii i skoncentrować się na współczesności – wyjaśnił Olins.

Reklama
Reklama

Nasza marka w Wielkiej Brytanii to „Polska!Year – A Year of contemporary everything”. Paweł Potoroczyn, szef IAM, przypomniał: – Połowa lat 90. to sukcesy polskiego teatru, z początkiem XXI wieku nasi plastycy przebili się na zachodnich rynkach, od kilku lat liczy się współczesna muzyka klasyczna. Tym można się chwalić.

Olins tłumaczył hasło „Polska!Year” jego zauważalną oryginalnością i łatwą przyswajalnością: – Każdy je zapamięta i wymówi, nikt nie pomyli Poland z Holland. Poza tym to również symbol waszej nowej wiary w siebie. Dostrzegam ją np. u młodych ludzi: są swobodni, nie przechwalają się ani nie są aroganccy. Dlatego musi się to udać, zwłaszcza że mamy tzw. perfect timing – małe państwa są wciąż zbyt mało znane, duże z kolei znają wszyscy od dawna. Teraz jest czas na nową Polskę. Hydraulicy wspaniale przetarli drogę – żartował.

Praktyka pokaże, jak skuteczne będą jego działania i co po roku Anglicy będą wiedzieć na temat Polski. – Kilka lat temu na konferencji branży turystycznej pytani przeze mnie uczestnicy nie potrafili wymienić większych miast ani nawet nie wiedzieli, ilu Polska ma mieszkańców – mówił Olins. – Jestem po to, by pomóc wam to zmienić.

Strona Polska!Year startuje oficjalnie 15 marca

Organizatorem i koordynatorem wszystkich imprez (ponad 300!) jest Instytut Adama Mickiewicza wspierany przez dwa ministerstwa: Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Spraw Zagranicznych. Anglia, choć dobrze nam znana, tradycyjny kraj emigrantów politycznych i – od kilku lat – zarobkowych, nie jest wcale przez to łatwiejszym partnerem. Dlatego kierownictwo IAM sięgnęło po fachowców, by nasz image sprzedać jak najkorzystniej.

[wyimek]„Polska!Year” – to hasło każdy wymówi, nikt nie pomyli Poland z Holland. To też symbol waszej nowej wiary w siebie - Wally Olins[/wyimek]

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Reklama
Kultura
1 procent od smartfona dla twórców, wykonawców i producentów
Patronat Rzeczpospolitej
„Biały Kruk” – trwa nabór do konkursu dla dziennikarzy mediów lokalnych
Kultura
Unikatowa kolekcja oraz sposoby jej widzenia
Patronat Rzeczpospolitej
Trwa nabór do konkursu Dobry Wzór 2025
Kultura
Żywioły Billa Violi na niezwykłej wystawie w Toruniu
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama