Michael Jackson - nowy album króla popu

Krążek „Michael”, choć starannie przygotowany, jest bladym echem wielkiej kariery

Publikacja: 08.12.2010 23:28

Michael Jackson - nowy album króla popu

Foto: ROL

Album zawiera dziesięć piosenek, w tym trzy duety. Wbrew tytułowi Michaela jest w nagraniach niewiele. To tylko skrawki: próby odtworzenia intencji, spekulacje muzyków i producenta Teddy’ego Rileya. Efekt nie jest zachwycający. [wyimek][b]Posłuchaj już teraz [link=http://www.michaeljackson.com]www.michaeljackson.com[/link][/b][/wyimek]

Wokół oryginalnych motywów – partii wokalnych wykonanych przez Jacksona – zbudowane zostały aranżacje przedziwnie zatrzymane w czasie. Słuchając, wyobrażałam sobie taki koncert: Jackson porusza się po scenie wśród starych dekoracji pozbieranych z dawnych tras koncertowych. Wśród dźwięków i brzmień, które bezapelacyjnie kojarzą się z jego magią, ale już nią nie emanują.

To paradoksalne: gdyby Jackson żył, pewnie coś by zmienił. Pewnie nie szukałby tak dosłownego powtórzenia chwytów sprzed lat. Jednak równie prawdopodobne, że wtedy żadna nowa płyta nie ujrzałaby światła dziennego. Można więc traktować ten krążek jako rozczarowującą i wyrachowaną rekonstrukcję idola, który raz jeszcze pójdzie na sprzedaż.

Ale wielu wychowanków króla popu ucieszy się, że dzięki technologii mogą poznać jego ostatnie pomysły. Bo jedno trzeba oddać tym, którzy album przygotowali – nie nadużyli dorobku Jacksona, nie spartaczyli roboty tak bezwstydnie jak autorzy remiksów na jubileuszowym wydaniu „Thriller 25”. Tu czuje się staranność i kurs wyznaczony przez Rileya, który pracował z Jacksonem nad przebojowym albumem „Dangerous”. Krążek jest tak podobny do wcześniejszych piosenek Michaela, jak to tylko możliwe.

Zaczyna się kiepsko: pseudoraper Akon w duecie „Hold My Hand” chciał grać główną rolę. A że brak mu finezji Jacksona, z prostej melodii i tekstu zrobiła się nieco toporna przyśpiewka. „Hollywood Tonight”, opowieść o dziewczynie, która rusza na podbój filmowego świata, ma potężną wadę: głos Jacksona jest zmieniony, być może w wyniku technicznej obróbki – w każdym razie brzmi nieprawdziwie. Natomiast ciężkie i gęste podkłady wypadły jak nachalne zagadywanie ciszy. „Monster” jest dynamiczny, przypomina połączenie „Jam” i „Scream” – bity są agresywne, gwałtowne. Jackson śpiewa o potworze podobnym do zwierzęcia, powtarza wers: „Spójrz w lustro i powiedz, czy podoba ci się to, co widzisz”.

Gwiazdor, którego prześladują koszmary, dla wielu sam stał się potworem. Słowa sugerują bolesne znaczenia, ale w utworze nie ma cierpienia ani napięcia. To nie ten sam Jacko, który wściekle przedzierał się przez płomienie w teledysku „Black or White”. Udział rapera 50 Centa był niepotrzebny, a zresztą – dlaczego Jackson miałby nagrywać właśnie z nim?

„Best of Joy” to Michael w Nibylandii – łagodna ballada, pełna naiwnych wersów, które dzieci wypisują na różowych kartkach pamiętnika. Jackson bywał ckliwym idealistą, bywał też Piotrusiem Panem.

„Breaking News” poświęcona prasowej nagonce na króla popu jest tylko bladym echem rewelacyjnej „Leave Me Alone” z 1989 r., w której Jackson naprawdę wrzeszczał z rozpaczy. „Behind the Mask” to jedyna na płycie piosenka w całości zaśpiewana przez Michaela, wersy o ukrytej tożsamości zostały zmiksowane w zwiewny, taneczny utwór.

Tylko „I Can’t Make It Another Day” można zaliczyć do muzycznej ekstraklasy – śpiewem Jacksona zaopiekował się Lenny Kravitz. Z pośmiertnego spotkania dwóch znakomitych muzyków powstała poruszająca piosenka. I na tę jedną warto było czekać.

[i]Michael Jackson; Michael; Sony Music 2010[/i]

[ramka][i][srodtytul]ZAMÓW TERAZ![/srodtytul]

[b]cena:[/b] 38 złotych

Wyślij SMS o treści michael1k1 na numer 70500 (koszt SMS 0,61 zł z VAT)

Płatność przy odbiorze.

Szczegóły usługi na [link=http://www.one-step.pl]www.one-step.pl[/link][/i][/ramka]

Kultura
Podcast „Rzecz o książkach”: Rebecca Makkai o słodko-gorzkim dzieciństwie w Ameryce
Kultura
Nowy stary dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie
Kultura
Sezon kultury 2025 w Polsce i Rumunii
Materiał Promocyjny
Zrównoważony rozwój: biznes między regulacjami i realiami
Kultura
Bestsellery Empiku: Sapkowski i „Wiedźmin" zwyciężają szósty raz, Dawid Podsiadło - siódmy
Materiał Promocyjny
Zrozumieć elektromobilność, czyli nie „czy” tylko „jak”