– Chcemy, aby klub Markafoni był kojarzony z najwyższej jakości produktami w bardzo atrakcyjnych cenach, tak jak to było dotąd w przypadku BuyVIP. Zmiana polega również na tym, że będziemy starali się dotrzeć do większej liczby odbiorców – mówi Szymon Bujalski, dyrektor zarządzający Markafoni Polska.
Reszta założeń pozostaje bez zmian – niskie ceny za produkty cenionych na rynku marek.
Agencja Praktycy.com zastanawia się, czy kluby zakupowe nie staną się, podobnie jak serwisy zakupów grupowych, nową siłą napędową e-handlu. W swoim raporcie z czerwca 2011 r. zaznacza, że kluby zakupowe powoli przekształcają się w atrakcyjną alternatywę dla konwencjonalnych sklepów. I wskazuje na rosnący poziom ich obrotów. Na przykład niemiecki brands4friends w 2009 r. potroił swoją sprzedaż, a francuskie Vente Privée skończyło rok 2010 z zyskiem 850 mln euro.
Jak to działa? Kluby nie mają stałego katalogu produktów. Oferują za to krótkie, zwykle kilkudniowe wyprzedaże. I czekają na zamówienia. Gdy oferta się kończy, przekazują ją do producenta. To pozwala zminimalizować część kosztów (chociażby związanych z magazynowaniem towaru) i dzięki temu obniżyć cenę nawet o 30–50% (wyjątkowo nawet do 70%) w porównaniu z tą, którą można spotkać na półce w tradycyjnym sklepie. Czasem jest wręcz tak (np. w przypadku niektórych producentów odzieży), że dopiero po zakończeniu oferty następuje produkcja towaru. Dlatego m.in. dosyć długi czas oczekiwania na przesyłkę, sięgający nawet czterech, pięciu tygodni. Regularna sprzedaż tych samych marek pozwala też budować lojalność klienta wobec nich.
Oferta ciągle się zmienia, więc najrozsądniejszym sposobem, by być na bieżąco, jest zaprenumerowanie newslettera. Tak najczęściej robią klienci serwisów zakupów grupowych. Przy czym tam dominującą ofertą są usługi, tymczasem kluby zakupowe stawiają głównie na odzież, obuwie, dodatki i kosmetyki marek znanych przede wszystkim z dużych galerii handlowych.
W Polsce szans na sukces w tym modelu sprzedaży szukało już kilkanaście firm. Dobrze sobie radzą wspomniane Złote Wyprzedaże, które oferują m.in. markową odzież (Giorgio Armani, Tommy Hilfiger, Diesel, Levi's), dodatki i akcesoria (np. okulary przeciwsłoneczne, biżuterię, zegarki). Jeszcze większy kawałek rynku chce dla siebie wyciąć Markafoni, który jest marką międzynarodową. Działa już m.in. w Australii, Grecji, Turcji, Korei Południowej i na Ukrainie. Obecnie ma ponad 6,5 mln klubowiczów. Stawia na ofertę znanych i popularnych światowych producentów. Przykłady kampanii sprzedażowych z ostatnich dni to odzież Simple, MaxMara, Diesel, zegarki Emporio Armani, buty Nike czy ubrania dla dzieci Coccodrillo. Ale Markofoni proponuje też kreacje znanych, polskich projektantów: Evy Minge, Łukasza Jemioła czy Macieja Zienia.