Do tej pory najlepiej widoczne były marki z ofertą skierowaną do nuworyszek oraz celebrytek. Na salonach i w kronikach towarzyskich królują bogate panie, dobierające nową sukienką do nowego nosa. Wielu nabywców odwraca się od nich z niesmakiem, i to właśnie dla nich tworzy się rynek alternatywny. Jego weteranką jest oczywiście Ania Kuczyńska – jedna z niewielu wybitnych polskich projektantek, która od lat zajmuje się modą użytkową dla wymagających. Od niedawna możemy również mówić o całej grupie dobrych marek autorskich, które bez problemu kupimy w Polsce.
– To naturalny rozwój rynku. Część klientów poszukuje propozycji ekskluzywnych od znanych projektantów, inni stawiają na marki bardziej masowe. W tej chwili tworzy się także grupa klientów poszukujących czegoś pomiędzy: rzeczy unikalnych, z przesłaniem, niosących ze sobą pewien przekaz – komentuje Monika Kinal, dyrektor artystyczna Mostrami.pl, czołowego internetowego butiku z kolekcjami polskich projektantów.
Estetyka
Konsument ambitny potrzebuje jasnego przekazu, którego treścią muszą być wysoka jakość i wyrafinowana estetyka.
Basia Chrabołowska, założycielka marki B sides, postawiła na wełnę w wersji fashion. W jej ofercie znalazły się m.in. zgrabne małe czarne z ażurowymi rękawami, krótkie sweterki z kolorowym geometrycznym nadrukiem i ołówkowe spódnice. Chrabołowska jest dziewiarką samoukiem. Jej babcia prowadzi na Podlasiu butiki z wełnianymi ubraniami, które sama wykonuje. Pasję do wełny wypiła zatem z mlekiem... babki. Szorstką wełnę zamieniła jednak na delikatne tworzywo. Projektantka zapewnia, że jej ubrania nie gryzą nawet największych wrażliwców. – To kwestia odpowiedniego przetworzenia wełny. Ja używam naturalnej peruwiańskiej wełny owczej najwyższej jakości, dlatego ubrania B sides można nosić na gołe ciało – zapewnia projektantka.
W kolekcjach Nenukko nie znajdziecie pełnej wdzięku małej czarnej i wielokolorowych sweterków. Królują za to przerysowane formy: spodnie z obniżonym stanem, suknie i płaszcze typu oversize czy geometryczne spódnice na szelki. Znakiem rozpoznawczym męskich i damskich kolekcji Nenukko są również ogromne kaptury. Projektantki marki – nie zdradzają nazwisk ani wykształcenia – określają swoje projekty mianem urban wear. To ubrania dla wielkomiejskich indywidualistów.