Festiwal Kultura 2.0 „DOŚĆ!"

Ruszyła rejestracja na konferencję, która już 11 października rozpocznie siódmą edycję, organizowanego przez Narodowy Instytut Audiowizualny (NInA), festiwalu Kultura 2.0.

Publikacja: 26.09.2013 18:51

Odbywający się w tym roku pod hasłem „DOŚĆ!" festiwal będzie poruszał problematykę nadmiaru kultury.

Kultura 2.0 to festiwal poświęcony nowym mediom oraz zastosowaniom i wpływom nowych technologii na kulturę. Pod towarzyszącym tegorocznej edycji hasłem „DOŚĆ!" kryje się rozważanie na temat nadmiaru kultury i sposobów radzenia sobie z nim. Cyfrowa kultura, której specyfiką jest łatwość do powielania się, to bogate archiwum treści dostępnych dla każdego, kto potrafi przebić się przez wielość dostępnych zasobów. Ta wolność dostępu i wyboru ma swoje konsekwencje i dotyczy także muzeów, archiwów, galerii i bibliotek, które mierzą się z zadaniem udostępniania zasobów online w taki sposób, aby odpowiadały one oczekiwaniom współczesnego odbiorcy kultury.

Konferencja

Kulturę 2.0 rozpocznie część konferencyjna 11 października, która w tym roku, z powodu trwającego właśnie remontu związanego z modernizacją siedziby Narodowego Instytutu Audiowizualnego, wyjątkowo odbędzie się w warszawskim klubie Basen (ul. Konopnickiej 6). Podczas tej konferencyjnej części festiwalu podjęta zostanie próba odpowiedzi na takie pytania jak: digitalizacja i co dalej? gdzie są granice archiwizacji? czy cywilizacja potrzebuje petabajtów zarchiwizowanych danych? jak udostępniać w sieci treści kultury i budować zainteresowanie użytkowników?

Otwarcie festiwalu odbędzie się z udziałem m.in.: Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdana Zdrojewskiego oraz gości specjalnych tegorocznej edycji Kultury 2.0: Mathieu Gallet – dyrektora francuskiego Institut National de l'Audiovisuel (INA) oraz Jana Müllera – dyrektora holenderskiego InstytutuSound & Vision. Wykład otwarcia o krytycznej rewizji pojęcia „kultura 2.0", a w tym procesów takich jak prywatyzacja i komodyfikacja społecznych wytworów w sieci wygłosi Rui Guerra – artysta, badacz i doradca instytucji kultury. Nad tym „co dalej?" po digitalizacji zastanowią się uczestnicy dyskusji wokół ideologicznego i historycznego aspektu budowania archiwów i baz danych. W panelu wezmą udział m.in.: Iwona Kurz, Mateusz Halawa, Rui Guerra i Giulia Palladini. Przykłady najnowszych projektów udostępniania treści archiwalnych, ich cele i rezultaty zostaną przedstawione podczas showcase z udziałem ekspertów. Omówione zostaną: projekt cyfrowej biblioteki audiowizualnej dla producentów inamediapro.com; openimages.eu i Sound of the Netherlands – projekty otwartych zbiorów audiowizualnych oraz kolekcji dźwięków Holandii; projekt Biblioteki Narodowej –polona.pl; projekt audioteki i wideoteki ninateka.pl.

„Muzeum to nie mauzoleum, czyli jak projektować user experience dla propagowania kultury" to temat wykładu Agnieszki Szóstek. W wykładzie poruszone zostaną kwestie projektowania user experience w kontekście całościowego podejścia do tworzenia projektu usługi kulturalnej z uwzględnieniem miejsca stron www w tym kontekście. Tego dnia odbędą się również warsztaty skierowane do pracowników instytucji kultury, trzeciego sektora i wszystkich zainteresowanych udostępnianiem treści kultury. Podczas warsztatów trenerzy wspólnie z uczestnikami dokonają przeglądu współczesnych trendów w projektowaniu stron, na których udostępniane są szeroko pojęte zbiory, wskażą dobre praktyki i krytycznie przyjrzą się złym. Przeprowadzone będą trzy warsztaty, pierwszy z nich „Projekt Produkt" to prowadzony przez Jakuba Górnika będzie poświęcony temu, jak zabrać się za organizowanie projektu udostępniania w sieci treści kultury w kontekście myślenia produktowego: od wygenerowania pomysłu, poprzez uruchomienie, a skończywszy na pierwszej fazie jego funkcjonowania. „Jak nie stracić użytkowników – zadbaj o pozytywne emocje w serwisie kulturalnym" to warsztat Igi Mościchowskiej, którego uczestnicy zapoznają się z podstawowymi prawami i zasadami użyteczności, i tym jak wykorzystać psychologię poznawczą do projektowania interakcji. Trzecia grupa warsztatowa, od Weroniki Rochackiej dowie się czy „Siłami własnymi czy agencji?", czyli jak realizować projekt udostępniania niekomercyjnych treści kultury w sieci w zależności od budżetu jakim się dysponuje.

Udział w konferencji jest bezpłatny, aby wziąć w niej udział wystarczy zarejestrować się przez formularz dostępny na stronie www.kultura20.pl w zakładce „rejestracja". Zapisy na warsztaty odbędą się w punkcie informacyjnym podczas trwania festiwalu.

Koncert i wystawa

Udostępnianie to nie tylko wpuszczanie treści w obieg, ale również jakość rejestracji spektaklu czy redakcji tekstu. Dlatego ważnym punktem tegorocznej edycji festiwalu jest koncert, który odbędzie się dzień po konferencji - 12 października również w klubie Basen (ul. Konopnickiej 6, Warszawa), oraz jego rejestracja audiowizualna realizowana z perspektywy publiczności, muzyków i instrumentów. Tego wieczoru wystąpią: założony przez Olę Rzepkę, znaną z takich zespołów jak Pogodno czy Wovoka, zespół Drekoty; grający muzykę z pogranicza surf rocka, country i psychodelii L.Stadt oraz nowy projekt Błażeja Króla i Maurycego Kiebzak-Górskiego – UL/KR, łączący ze sobą mroczną elektronikę, chwytliwe gitarowe melodie i magnetyczne teksty.

Od 2010 r. każdej edycji festiwalu Kultura 2.0 towarzyszy wystawa tzw. „sztuki nowych mediów". Tegoroczna wystawa, podobnie jak cały festiwal, podejmować będzie temat nadmiaru kultury i sztuki – być może zupełnie podważając tezę o nadmiarze i przenosząc punkt ciężkości na rolę interfejsów w postrzeganiu kultury. Wystawa dostępna będzie od 22 października do 6 listopada w Galerii Kordegarda (ul. Krakowskie Przedmieście 15, Warszawa).

Szczegółowe informacje o tegorocznej edycji Festiwalu Kultura 2.0 dostępne na www.kultura20.pl

Kultura
Wystawa finalistów Young Design 2025 już otwarta
Kultura
Krakowska wystawa daje niepowtarzalną szansę poznania sztuki rumuńskiej
Kultura
Nie żyje Ewa Dałkowska. Aktorka miała 78 lat
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Kultura
„Rytuał”, czyli tajemnica Karkonoszy. Rozmowa z Wojciechem Chmielarzem