Odbywający się w tym roku pod hasłem „DOŚĆ!" festiwal będzie poruszał problematykę nadmiaru kultury.
Kultura 2.0 to festiwal poświęcony nowym mediom oraz zastosowaniom i wpływom nowych technologii na kulturę. Pod towarzyszącym tegorocznej edycji hasłem „DOŚĆ!" kryje się rozważanie na temat nadmiaru kultury i sposobów radzenia sobie z nim. Cyfrowa kultura, której specyfiką jest łatwość do powielania się, to bogate archiwum treści dostępnych dla każdego, kto potrafi przebić się przez wielość dostępnych zasobów. Ta wolność dostępu i wyboru ma swoje konsekwencje i dotyczy także muzeów, archiwów, galerii i bibliotek, które mierzą się z zadaniem udostępniania zasobów online w taki sposób, aby odpowiadały one oczekiwaniom współczesnego odbiorcy kultury.
Konferencja
Kulturę 2.0 rozpocznie część konferencyjna 11 października, która w tym roku, z powodu trwającego właśnie remontu związanego z modernizacją siedziby Narodowego Instytutu Audiowizualnego, wyjątkowo odbędzie się w warszawskim klubie Basen (ul. Konopnickiej 6). Podczas tej konferencyjnej części festiwalu podjęta zostanie próba odpowiedzi na takie pytania jak: digitalizacja i co dalej? gdzie są granice archiwizacji? czy cywilizacja potrzebuje petabajtów zarchiwizowanych danych? jak udostępniać w sieci treści kultury i budować zainteresowanie użytkowników?
Otwarcie festiwalu odbędzie się z udziałem m.in.: Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdana Zdrojewskiego oraz gości specjalnych tegorocznej edycji Kultury 2.0: Mathieu Gallet – dyrektora francuskiego Institut National de l'Audiovisuel (INA) oraz Jana Müllera – dyrektora holenderskiego InstytutuSound & Vision. Wykład otwarcia o krytycznej rewizji pojęcia „kultura 2.0", a w tym procesów takich jak prywatyzacja i komodyfikacja społecznych wytworów w sieci wygłosi Rui Guerra – artysta, badacz i doradca instytucji kultury. Nad tym „co dalej?" po digitalizacji zastanowią się uczestnicy dyskusji wokół ideologicznego i historycznego aspektu budowania archiwów i baz danych. W panelu wezmą udział m.in.: Iwona Kurz, Mateusz Halawa, Rui Guerra i Giulia Palladini. Przykłady najnowszych projektów udostępniania treści archiwalnych, ich cele i rezultaty zostaną przedstawione podczas showcase z udziałem ekspertów. Omówione zostaną: projekt cyfrowej biblioteki audiowizualnej dla producentów inamediapro.com; openimages.eu i Sound of the Netherlands – projekty otwartych zbiorów audiowizualnych oraz kolekcji dźwięków Holandii; projekt Biblioteki Narodowej –polona.pl; projekt audioteki i wideoteki ninateka.pl.
„Muzeum to nie mauzoleum, czyli jak projektować user experience dla propagowania kultury" to temat wykładu Agnieszki Szóstek. W wykładzie poruszone zostaną kwestie projektowania user experience w kontekście całościowego podejścia do tworzenia projektu usługi kulturalnej z uwzględnieniem miejsca stron www w tym kontekście. Tego dnia odbędą się również warsztaty skierowane do pracowników instytucji kultury, trzeciego sektora i wszystkich zainteresowanych udostępnianiem treści kultury. Podczas warsztatów trenerzy wspólnie z uczestnikami dokonają przeglądu współczesnych trendów w projektowaniu stron, na których udostępniane są szeroko pojęte zbiory, wskażą dobre praktyki i krytycznie przyjrzą się złym. Przeprowadzone będą trzy warsztaty, pierwszy z nich „Projekt Produkt" to prowadzony przez Jakuba Górnika będzie poświęcony temu, jak zabrać się za organizowanie projektu udostępniania w sieci treści kultury w kontekście myślenia produktowego: od wygenerowania pomysłu, poprzez uruchomienie, a skończywszy na pierwszej fazie jego funkcjonowania. „Jak nie stracić użytkowników – zadbaj o pozytywne emocje w serwisie kulturalnym" to warsztat Igi Mościchowskiej, którego uczestnicy zapoznają się z podstawowymi prawami i zasadami użyteczności, i tym jak wykorzystać psychologię poznawczą do projektowania interakcji. Trzecia grupa warsztatowa, od Weroniki Rochackiej dowie się czy „Siłami własnymi czy agencji?", czyli jak realizować projekt udostępniania niekomercyjnych treści kultury w sieci w zależności od budżetu jakim się dysponuje.