Panel prawniczy na Camerimage

18 listopada, w godz. 10.00-15.30, w Sali Seminaryjnej Opery Nova Bydgoszczy odbędzie się Camermage Forum "X Muza a Temida".

Publikacja: 25.10.2013 09:54

W czasie panelu prawniczego omawiany będzie temat wolności słowa i ochrony dóbr osobistych postaci oraz w formie case study - prawa zawarte w obrazie filmowym.

Udział w Camerimage Forum jest bezpłatny, chętni mogą rejestrować się na stronie festiwalu. Osoby, które nie będą akredytowane przy festiwalu Camerimage otrzymają jednodniową wejściówkę na festiwal.

Organizatorzy panelu - Festiwal Camemage, Kancelaria Adamczyk i Spółka Adwokaci i Radcy Prawni, Kancelaria Radców Prawnych Mikolcz Trowski i Wspólnicy sp. k., Kancelarie Adwokackie United Professionals, Kancelaria Radcy Prawnego Lucyna Sas-Swadźba.

21. Camerimage odbędzie się w Bydgoszczy w dniach od 16 do 23 listopada.

www.camerimage.pl

Prawo filmowe

Film jest nośnikiem nie tylko sztuki, ale także konglomeratem rozmaitych praw. W obrazie filmowym ścierają się zarówno prawa producenta, jak i współtwórców filmu oraz osób, których utwory lub dobra osobiste są "eksploatowane" w dziele audiowizualnym. Legalne połączenie wszystkich wkładów twórczych oraz respektowanie praw osób trzecich stanowi fundament niezakłóconego przez spory sądowe sukcesu komercyjnego przedsięwzięcia filmowego.

W prezentacji oraz dyskusji poruszona zostanie problematyka granic wolności słowa w filmie, zakresu ochrony dóbr osobistych bohaterów filmowych, ochrony wizerunku postaci, a także aspekty prawne związane z utrwaleniem w obrazie filmowym cudzych utworów i czasem trwania ochrony prawnoautorskiej.

Problemy zostaną omówione w oparciu o przykłady "z życia wzięte", aktualne i zamierzchłe spory i wyroki, szeroko znane prawnikom i rozpalające środowisko filmowców. Panel odbywać się będzie w konwencji sporu prowadzących z udziałem zgromadzonej publiczności - prezentowane będą stanowiska obu stron.

Prawo autorskie jest stosunkowo nową dziedziną prawa cywilnego. Jego fundamenty w znanym nam współcześnie kształcie powstały w XIX wieku z myślą o ochronie praw i interesów twórców. Od początku swego istnienia aż po dziś dzień dziedzina ta wywołuje liczne kontrowersje - przede wszystkim z uwagi na przejawiającą się w regulacji prawnej ciągłą walkę pomiędzy interesami twórców i interesami odbiorców ich dzieł. Jednocześnie regulacje prawnoautorskie wciąż próbują - z różnym skutkiem - nadążać za zmieniającą się rzeczywistością i pojawianiem się nowych narzędzi i technik twórczych oraz nowych sposobów korzystania z twórczości i zagrożeń dla praw twórców związanych z coraz łatwiejszym i powszechniejszym dostępem do dóbr niematerialnych.

Prawo autorskie będąc starsze od filmu początkowo nie zajmowało się w ogóle wprost problematyką praw do ruchomych obrazów. Ochrona "obrazu" dotyczyła najpierw zdjęć nieruchomych, a dopiero później objęła utwory kinematograficzne. Od tamtej pory regulacja praw do utworów audiowizualnych stanowi jedno z najbardziej skomplikowanych zagadnień w prawie autorskim, a to dlatego, że sam film jako jej przedmiot jest jednym z najbardziej złożonych, od strony faktycznej, współczesnych wytworów ludzkiego intelektu. Jawi się on jako konglomerat rozmaitych praw, w szczególności majątkowych i osobistych praw autorskich, praw pokrewnych (wykonawczych, producenckich), dóbr osobistych (wizerunek, dobre imię, renoma), czy wreszcie praw do przedmiotów utrwalonych w obrazie filmowym.

Stan ten powoduje, że w środowisku filmowym, a zwłaszcza wśród małych i średnich przedsiębiorców z branży filmowej oraz twórców audiowizualnych, istnieje duże zapotrzebowanie na rzetelną i usystematyzowaną wiedzę z zakresu prawa autorskiego. Z jednej strony wiedza ta jest przydatna twórcom na etapie zawierania kontraktów oraz optymalizacji płynących z tego tytułu korzyści, z drugiej zaś na etapie tworzenia i eksploatacji filmów. Z kolei dla producenta prawidłowe nabycie praw do wkładów twórczych zawartych w filmie to klucz do bezpieczeństwa prawnego całej produkcji i swobodnej eksploatacji filmu w przyszłości. Dla współtwórców na etapie eksploatacji istotna jest zaś znajomość ustawowych uprawnień do udziału w płynących z filmu przychodach. Już choćby podstawowa wiedza uczestników produkcji filmowej na temat regulacji ich praw i obowiązków pomaga obu stronom lepiej rozumieć wzajemne intencje jeszcze przed złożeniem podpisów p od oczekiwaną umową, co z kolei minimalizuje ryzyko sporów prawnych po zawarciu kontraktu.

materiały prasowe

Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Kultura
Laury dla laureatek Nobla
Kultura
Nie żyje Stanisław Tym, świat bez niego będzie smutniejszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Żegnają Stanisława Tyma. "Najlepszy prezes naszego klubu"