Prawo filmowe
Film jest nośnikiem nie tylko sztuki, ale także konglomeratem rozmaitych praw. W obrazie filmowym ścierają się zarówno prawa producenta, jak i współtwórców filmu oraz osób, których utwory lub dobra osobiste są "eksploatowane" w dziele audiowizualnym. Legalne połączenie wszystkich wkładów twórczych oraz respektowanie praw osób trzecich stanowi fundament niezakłóconego przez spory sądowe sukcesu komercyjnego przedsięwzięcia filmowego.
W prezentacji oraz dyskusji poruszona zostanie problematyka granic wolności słowa w filmie, zakresu ochrony dóbr osobistych bohaterów filmowych, ochrony wizerunku postaci, a także aspekty prawne związane z utrwaleniem w obrazie filmowym cudzych utworów i czasem trwania ochrony prawnoautorskiej.
Problemy zostaną omówione w oparciu o przykłady "z życia wzięte", aktualne i zamierzchłe spory i wyroki, szeroko znane prawnikom i rozpalające środowisko filmowców. Panel odbywać się będzie w konwencji sporu prowadzących z udziałem zgromadzonej publiczności - prezentowane będą stanowiska obu stron.
Prawo autorskie jest stosunkowo nową dziedziną prawa cywilnego. Jego fundamenty w znanym nam współcześnie kształcie powstały w XIX wieku z myślą o ochronie praw i interesów twórców. Od początku swego istnienia aż po dziś dzień dziedzina ta wywołuje liczne kontrowersje - przede wszystkim z uwagi na przejawiającą się w regulacji prawnej ciągłą walkę pomiędzy interesami twórców i interesami odbiorców ich dzieł. Jednocześnie regulacje prawnoautorskie wciąż próbują - z różnym skutkiem - nadążać za zmieniającą się rzeczywistością i pojawianiem się nowych narzędzi i technik twórczych oraz nowych sposobów korzystania z twórczości i zagrożeń dla praw twórców związanych z coraz łatwiejszym i powszechniejszym dostępem do dóbr niematerialnych.
Prawo autorskie będąc starsze od filmu początkowo nie zajmowało się w ogóle wprost problematyką praw do ruchomych obrazów. Ochrona "obrazu" dotyczyła najpierw zdjęć nieruchomych, a dopiero później objęła utwory kinematograficzne. Od tamtej pory regulacja praw do utworów audiowizualnych stanowi jedno z najbardziej skomplikowanych zagadnień w prawie autorskim, a to dlatego, że sam film jako jej przedmiot jest jednym z najbardziej złożonych, od strony faktycznej, współczesnych wytworów ludzkiego intelektu. Jawi się on jako konglomerat rozmaitych praw, w szczególności majątkowych i osobistych praw autorskich, praw pokrewnych (wykonawczych, producenckich), dóbr osobistych (wizerunek, dobre imię, renoma), czy wreszcie praw do przedmiotów utrwalonych w obrazie filmowym.