Młodzieżowy musical z Polski jedzie do Londynu

Młodzieżowy musical „Szambalia", który będzie miał za tydzień premierę w Warszawie, zakwalifikował się do udziału w międzynarodowym festiwalu w Londynie - pisze Jacek Marczyński.

Publikacja: 20.06.2014 08:50

Młodzieżowy musical z Polski jedzie do Londynu

Foto: materiały prasowe

„Szambalia" to najważniejsze przedsięwzięcie w dziejach Autorskiej Szkoły Musicalowej Macieja Pawłowskiego. Kompozytor, dyrygent i kierownik muzyczny warszawskiego Teatru Roma, który poprowadził najważniejsze premiery muzyczne na tej scenie, od siedmiu lat zajmuje się również pracą z dziećmi i młodzieżą. Aktualnie jego szkoła ma filie w Warszawie, Krakowie i Kielcach.

W zajęciach uczestniczą dzieci już od piątego roku życia. – Na początku jest to oczywiście rodzaj zabawy – tłumaczy Liwia Pawłowska. – Chodzi też o to, by oprócz śpiewu, tańca i podstaw aktorskich dzieci rozwijały w sobie asertywność.

Co roku uczniowie i absolwenci przygotowują swoje przedstawienie. Do tej pory były to fragmenty światowych musicali, najczęściej „Króla Lwa", ale jak dodaje Maciej Pawłowski, młodzież świetnie sprawdziła się też w widowisku opartym, na „Kotach". – Staramy się nie używać bogatej scenografii, operujemy przede wszystkim światłem. Wtedy lepiej wyzwala się energia młodzieży.

W tym roku uczniowie i absolwenci szkoły Macieja Pawłowskiego po raz pierwszy pokażą musical napisany specjalnie dla nich. Muzykę skomponował dyrektor szkoły, autorką libretta jest Anna Maria Nowak. I choć „Szambalia" jest utworem stworzonym z myślą o młodych wykonawcach, stawia im profesjonalne wymagania, a i temat ma całkiem poważny.

Szambalia to państwo, które w zamierzchłej przeszłości osiągnęło najwyższy stopień rozwoju i cywilizacji. Jednak jego mieszkańcy uznali, że świat nie jest jeszcze gotów do przejęcia ich wartości i od tego czasu żyją ponoć głęboko pod ziemią gdzieś w Tybecie, czekając na dzień, w którym będą mogli wyjść na ziemię. Ma to podobno nastąpić w 2029. W dwudziestoleciu międzywojennym taką przepowiednię przekazał polski pisarz i podróżnik, Ferdynand Ossendowski w książce „Przez kraj ludzi, zwierząt i ludzi", opisując podziemne państwo Agharta ze stolicą Shambalah.

W libretcie „Szambalii" Anna Maria Nowak przywołuje również Berlin lat 30. poprzedniego stulecia. W hitlerowskich Niemczech prowadzono bowiem badania, mające udowodnić pochodzenie narodu niemieckiego od pierwotnych Aryjczyków żyjących na terenie Azji Wschodniej i Tybetu. O swojej muzyce Maciej Pawłowski mówi z kolei, że „Szambalia" nie jest typowym musicalem. – To raczej rock-opera – wyjaśnia. – Nie ma żadnych partii mówionych, a zastosowałem różne gatunki od symfonicznego rocka po muzykę pop i swing.

Opiekę artystyczną nad przedstawieniem sprawuje Wojciech Kępczyński, ale współpracownikiem reżysera jest niespełna 20-letni Grzegorz Źórawski, który musicalem pasjonuje się od najmłodszych lat.

W lipcu „Szambalia" jedzie na International Youth Arts Festival w Kingston, w Londynie, gdzie zostanie zaprezentowana trzy razy. Organizatorzy tego festiwalu młodej sztuki zaprosili polską młodzież po obejrzeniu ich propozycji oraz wcześniejszych pokazów. A premiera musicalu już w czwartek w amfiteatrze warszawskiego Parku Sowińskiego. Uczniowie i absolwenci szkoły Macieja Pawłowskiego będą tam zresztą występować przez cały dzień. Trzykrotnie pokażą też fragmenty światowych „Króla Lwa" i „Chicago".

—Jacek Marczyński

„Szambalia" to najważniejsze przedsięwzięcie w dziejach Autorskiej Szkoły Musicalowej Macieja Pawłowskiego. Kompozytor, dyrygent i kierownik muzyczny warszawskiego Teatru Roma, który poprowadził najważniejsze premiery muzyczne na tej scenie, od siedmiu lat zajmuje się również pracą z dziećmi i młodzieżą. Aktualnie jego szkoła ma filie w Warszawie, Krakowie i Kielcach.

W zajęciach uczestniczą dzieci już od piątego roku życia. – Na początku jest to oczywiście rodzaj zabawy – tłumaczy Liwia Pawłowska. – Chodzi też o to, by oprócz śpiewu, tańca i podstaw aktorskich dzieci rozwijały w sobie asertywność.

Pozostało 80% artykułu
Kultura
Przemo Łukasik i Łukasz Zagała odebrali w Warszawie Nagrodę Honorowa SARP 2024
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali