Nagroda przyznawana jest przez Fundację imienia Miesa van der Rohe oraz Komisję Europejską i Parlament Europejski najlepszemu europejskiemu budynkowi z ostatnich dwóch lat. Lista półfinału obejmuje 40 budynków z różnych krajów, z których aż 40 procent to obiekty o kulturalnym przeznaczeniu.
"Ta edycja Europejskiej Nagrody Architektonicznej Mies van der Rohe Award 2015 potwierdza wysoką jakość europejskiej architektury, jej kreatywny i innowacyjny potencjał i zdolność adaptowania do społecznych, politycznych i ekonomicznych zmian.- ocenia Antoni Vives, prezydent Fundacji .W końcu lutego ogłoszona zostanie piątka finalistów, a zwycięzcę poznamy 8 maja.
Nowe Muzeum Śląskie powstało na poprzemysłowym terenie nieczynnej od 1999 roku Kopalni Węgla Kamiennego „Katowice". Jego projektantami są austriaccy architekci z pracowni Riegler Riewe Architekten w Grazu, zwycięzcy międzynarodowego konkursu. Projekt zakłada niewielką ingerencję w poprzemysłowy krajobraz z dominującą charakterystyczną wieżą wyciągową. Większość przestrzeni wystawowych zaplanowano pod ziemią, co ma na Śląsku wymowę symboliczną. Muzeum zostanie otwarte w czerwcu tego roku. Znajdą się w nim m.in. cztery wystawy stałe: Galeria malarstwa polskiego 1800-1945, Galeria sztuki polskiej po 1945 roku, Galeria plastyki nieprofesjonalnej oraz Galeria śląskiej sztuki sakralnej.
Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, otwarta w ubiegłym roku, zaprojektowana została przez pracownię Estudio Barozzi Veiga z Barcelony. Jej bryła przypomina gigantyczną abstrakcyjną rzeźbę, czy lodową górę. Strzelista podświetlona biała budowla z nieregularnych ostrosłupów wygląda futurystycznie, a jednocześnie wpisuje się w historyczny kontekst, korespondując z wielospadowymi dachami i wieżami kościołów w mieście. Obiekt ma dwie sale koncertowe( symfoniczną i kameralną) z ponad 1,1 tys. miejsc na widowni oraz reprezentacyjny hol o wysokości trzech kondygnacji. Znakomita akustyka pozwala na przygotowywanie nagrań studyjnych.
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie, otwarte także w 2014 roku, stoi na terenie byłego getta, naprzeciw Pomnika Bohaterów Getta. Jego projektantami są fińscy architekci: Rainer Mahlamäki i Ilmari Lahdelm. Na zewnątrz bryła ma formę sześcianu o szklanych ścianach. Tę na pozór zwartą minimalistyczną bryłę przecina wielkie, nieregularne pęknięcie prowadzące do wejściowego holu o falujących ścianach, które symbolizuje przejście Żydów przez Morze Czerwone. W architekturze muzeum jest wiele elementów symbolicznych. Kładka pod sklepieniem holu to symboliczny most łączący przeszłość z przyszłością. Szklane ściany pokrywają litery, układają się w zwielokrotnione słowo „Po-lin" (hebrajska nazwa Polski i nawiązanie do starej żydowskiej legendy). Jedną trzecią gmachu zajmuje multimedialna wystawa stała, poświęcona1000 lat historii Żydów polskich. Jest też w nim sala audytoryjną na 450 osób i przestrzeń wystaw czasowych. Nagroda SARPu za "wybitną kreację przestrzeni gmachu publicznego".