W swoich tekstach Melody Gardot porusza sprawy ważne dla człowieka, jak miłość, i dla ludzkości. Do nich nawiązuje prowokacyjny tytuł albumu „Currency of Man", który można rozumieć jako „Wycena człowieka".
– Każdy z nas jest piękny i każde życie zasługuje na uwagę – mówi „Rzeczpospolitej" wokalistka. – Kiedy popatrzyłam na historie różnych osób, które spotkałam, i napisałam o nich teksty piosenek, pomyślałam, że dziś wycenia się każdego człowieka. Tytuł albumu jest pytaniem, jaką wartość ma nasze człowieczeństwo, a w przenośni na ile można je wycenić. Każdy może wieczorem policzyć, ile zarobił tego dnia. Czy słuszne jest wartościowanie ludzi według tego, jaki przynieśli dochód sobie i swoim pracodawcom? To najgorsze, co spotkało ludzkość. Rozmawiałam z osobami, które nie miały pieniędzy, domu, miejsca, w którym mogłyby się schronić, a to były najwspanialsze osobowości, jakie kiedykolwiek spotkałam. Po drugiej stronie postawiłabym tych, którzy jeżdżą ferrari, mają dom w każdym mieście, szafy pełne modnych ubrań i pustkę w duszy, są nudni.
Melody Gardot dokonała muzycznej rewolucji, stosując prosty zabieg: zaangażowała sekcję instrumentów dętych podkreślających jej partie wokalne, kreatywnego producenta Larry'ego Kleina i realizatorów rozkochanych w starych, analogowych brzmieniach. Dotychczas słynęła z nastrojowych ballad, które przyniosły jej światową popularność. Swoją czwartą płytą wyznaczyła wysoki poziom dla wokalnych produkcji.
– Utwory powstały spontanicznie, w różnych miejscach na świecie, gdy miałam możliwość, siadałam do fortepianu, korzystałam z laptopa i software'u MIDI – wylicza artystka. – W komputerowych aranżacjach dodawałam orkiestrę, instrumenty dęte, to była świetna zabawa, ale nie miała nic wspólnego z brzmieniem, które można osiągnąć w studio czy na koncercie.
Larry Klein jest laureatem Grammy za płyty Joni Mitchell i „River: The Joni Letters" Herbiego Hancocka. I to właśnie Klein ukształtował nowe brzmienie Melody Gardot na bestsellerowej płycie „My One and Only Thrill". Dostał za nią nominację w prestiżowej kategorii producent roku. Teraz jest współautorem drugiej zmiany muzycznego oblicza wokalistki.