Rosjanie pozazdrościli sukcesu Amerykanom, bo to nowojorska Metropolitan jako pierwsza ponad dziesięć lat temu wpadła na pomysł transmitowania na świat swoich przedstawień operowych. Dziś przyciągają widzów w ponad 70 krajach. Teatr Bolszoj odpowiedział na nie tym, co najlepsze w rosyjskiej sztuce i od czterech sezonów oferuje balet.
Ten pomysł chwycił i z roku na rok zdobywa coraz liczniejszą publiczność. Jest to tym ciekawsze, że Teatr Bolszoj przedstawia głównie baletową klasykę, wśród niej także tytuły, które do tej pory nie zdobyły większego uznania poza swoją ojczyzną. Teraz stały się towarem eksportowym. Dla fanów baletu mogą jednak stanowić nie lada gratkę, nigdzie poza Rosją nie można ich bowiem obejrzeć.
Stwierdzenie to dotyczy także repertuaru wybranego przez Teatr Bolszoj na sezon 2016/2017. Zainaugurują go prezentacje dwóch baletów z muzyką Dymitra Szostakowicza. Pierwszy z nich – „Złoty Wiek" – powstał w 1930 r. i znalazło się w nim wszystko, co miało służyć pokazaniu wyższości nowego ładu nad gnijącym kapitalizmem.
Była więc w „Złotym Wieku" radziecka drużyna piłkarska walcząca (nie tylko na boisku) z faszystowskim przeciwnikiem, i tzw. złota młodzież w wyuzdanych tańcach, którym przeciwstawiono urok tańców ludowych, a także robotnicy uwalniający więźniów politycznych. I była też świetna muzyka Dymitra Szostakowicza, nic więc dziwnego że jeszcze w Związku Radzieckim postanowił ją przywrócić do życia w latach 80. ówczesny dyrektor zespołu Teatru Bolszoj Jurij Grigorowicz i wystawił „Złoty Wiek" z zupełnie nowym librettem i w swojej choreografii. Tę wersję zobaczymy teraz w bezpośredniej transmisji 16 października.
Drugi balet Szostakowicza to „Jasny Potok". Ten tytuł to także nazwa kołchozu, w którym toczy się akcja. Na występy przyjeżdżają tam artyści, a jedna z nich zaczyna flirtować z mężem swej dawnej koleżanki, a dziś kołchoźnicy Ziny. O tym przynajmniej opowiadał „Jasny Potok" w 1935 roku, jaki będzie teraz, przekonamy się 6 listopada. Nową wersję przygotował Aleksiej Ratmański, najbardziej dziś ceniony na świecie rosyjski choreograf, realizujący spektakle z wieloma zespołami Europy i Ameryki.